logo
Karta przedmiotu
logo

Historia idei i odkryć naukowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: H - Cyberbezpieczeństwo i technologie chmurowe, I - Inżynieria inteligentnych systemów informatycznych, S - Systemy i sieci komputerowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych

Kod zajęć: 11072

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Michał Piętal

semestr 1: mgr inż. Mateusz Salach

semestr 2: mgr inż. Joanna Rysz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Historyczne uwarunkowania wybranych koncepcji i idei naukowych XX i XXI stulecia

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z wykładu i ćwiczeń. Prezentowane na wykładzie treści będą uszczegóławiane w czasie ćwiczeń m.in. poprzez aktywny udział studentów.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 I. Stewart Czy Bóg gra w kości PWN, Warszawa. 1996
2 T. S. Kuhn Struktura rewolucji naukowych ALETHEIA, Warszawa. 2001
3 H.O. Peitgen, H. Jurgens, D. Saupe Granice chaosu. Fraktale. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 1997
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 L. von Bertalanfy Ogólna Teoria Systemów PWN, Warszawa. 1984
Literatura do samodzielnego studiowania
1 G.J. Klir Ogólna teoria systemów. Tendencje rozwojowe. WNT, Warszawa. 1976

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma podstawową wiedzę wyniesioną ze studiów pierwszego stopnia dotyczącą elementarnych aspektów: społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań funkcjonowania człowieka w

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Prezentuje na konkretnych przykładach (opracowany w formie projektu grupowego, max. 3 os) wybrane zagadnienia matematyki fraktali ćwiczenia problemowe, wykład interaktywny prezentacja projektu K_W09+
P7S_WK
02 Omawia uwarunkowania i ograniczenia (opracowanie w formie projektu grupowego, max. 3 os) przetwarzania w systemach komputerowych w odniesieniu do teorii chaosu wykład interaktywny, projekt zespołowy prezentacja projektu K_K01+
P7S_KK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Historia i zastosowania teorii fraktali W01-W04 MEK01
2 TK02 Historia i zastosowania teorii chaosu W5-W7 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa Ocena z ćwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Chiliński; S. Gadakh; J. Gawor; K. Jodkowska; M. Piętal; D. Plewczynski; K. Sengupta; N. Zawrotna Consensus-Based Identification and Comparative Analysis of Structural Variants and Their Influence on 3D Genome Structure Using Long- and Short-Read Sequencing Technologies in Polish Families 2023
2 A. Czmil; S. Czmil; M. Ćmil; J. Gawor; M. Piętal; D. Plewczynski; M. Sochacka-Piętal; D. Strzałka; T. Wołkowicz; M. Wroński NanoForms: an integrated server for processing, analysis and assembly of raw sequencing data of microbial genomes, from Oxford Nanopore technology 2022
3 M. Piętal Brakujące wartości w danych: problematyka, wyzwania, metody 2020