logo
Karta przedmiotu
logo

Historia idei i odkryć naukowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektrotechnika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Przetwarzanie energii elektrycznej

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych

Kod zajęć: 11070

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Przetwarzanie energii elektrycznej

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Michał Piętal

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Dominik Strzałka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Historyczne uwarunkowania wybranych koncepcji oraz idei naukowych, w tym: matematycznych i informatycznych, z okresu XIX, XX i XXI stulecia

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z wykładu i ćwiczeń. Prezentowane na wykładzie treści będą uszczegóławiane w czasie ćwiczeń m.in. poprzez aktywny udział studentów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 I. Stewart Czy Bóg gra w kości PWN, Warszawa. 1996
2 T. S. Kuhn Struktura rewolucji naukowych ALETHEIA, Warszawa. 2001
3 praca zbiorowa; red.: Marek Kordos, Maciej Skwarczyński, Wacław Zawadowski Leksykon matematyczny Warszawa : Wiedza Powszechna. 1993
4 Marek Kordos, Ludomir Włodarski O geometrii dla postronnych PWN, Biblioteka Problemów, Warszawa. 1981
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Macrone Eureka! Co naprawdę miał na myśli Archimedes Bertelsmann. 2003
2 L. von Bertalanfy Ogólna Teoria Systemów PWN, Warszawa. 1984
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Marek Kordos Wykłady z historii matematyki Warszawa: WSiP. 1994

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma podstawową wiedzę wyniesioną ze szkoły ponadgimnazjalnej dotyczącą elementarnych aspektów: społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań funkcjonowania człowieka.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Wyjaśnia koncepcję ewolucji paradygmatów w nauce. wykład, ćwiczenia zaliczenie K_W02+
P7S_WK
02 Omawia istotę podejścia systemowego wykład, ćwiczenia zaliczenie K_K05+
P7S_KO
P7S_KR
03 Przedstawia wybrane zagadnienia dotyczące historii i zastosowań odkryć naukowych ćwiczenia zaliczenie K_U15+
K_K05+
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UU
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Filozofia nauki, podział dyscyplin. Historia matematyki. Nauka a innowacje. W01, C01 MEK01
3 TK02 Wielkie Twierdzenie Fermata (dowód). Delta Kroneckera. Boole a informatyka. W02, C02 MEK02
3 TK03 Liczby przestępne. Hipoteza continuum. Von Neumann, Goedel, Turing. Zbiory rozmyte. Lwowska Szkoła Matematyczna W03, C03
3 TK04 Chaos, fraktale, systemy Lindenmayera. AI. W04, C04 MEK03
3 TK05 Nauka w XXI wieku; nauka prywatna. W05, C05 MEK03
3 TK06 Nowe teorie matematyczne: 1801 - 1850 W06, C06 MEK03
3 TK07 Nauka Polska. W07, C07 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Aktywność na zajęciach wykładowych.
Ćwiczenia/Lektorat Prezentacja projektu realizującego zadanie
Ocena końcowa Ocena z ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Prezentacja (slajdy; ppt / pdf / inne)

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie