Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Budownictwo
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Budowa i Utrzymanie Dróg, Budowa i Utrzymanie Mostów, Budownictwo Zrównoważone, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego
Kod zajęć: 11063
Status zajęć: wybierany dla specjalności Budownictwo Zrównoważone
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W10 P10 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jerzy Szyszka
Terminy konsultacji koordynatora: https://jerzyszyszka.v.prz.edu.pl/konsultacje
Główny cel kształcenia: Zdobycie wiedzy umożliwiającej analizę zjawisk związanych przepływem ciepła przez przegrody budowlane w elementach dwuwymiarowych
Ogólne informacje o zajęciach: Student rozszerza wiedzę na temat fizyki budowli. Nabywa umiejętność stosowania prostych metod numerycznych (MRS) do obliczeń pola temperatury w ujęciu dwuwymiarowym w stanie ustalonym. Nabyta wiedza ma znaczenie w ocenie wpływu mostów termicznych na przepływ ciepła i możliwość wystąpienia zjawiska kondensacji pary wodnej na powierzchni lub wewnątrz ściany zewnętrznej. Studenci poznają równania związane z nieustalonym przepływem ciepła. Studenci poznają metody ilościowej oceny parametrów mikroklimatu oraz zagadnienia akustyki budowlanej.
Materiały dydaktyczne: J.Szyszka; Instrukcja Implementacja MRS do arkusza kalkulacyjnego w obliczania 2-wymiarowego pola temperatury
1 | Stefan Wiśniewski, Tomasz S. Wiśniewski | Wymiana ciepła | Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. | 1997 |
2 | Dylla Andrzej | Fizyka ciepla budowli w praktyce | PWN. | 2015 |
3 | Klemm Piotr | Budownictwo ogólne T2.. Fizyka Budowli | Arkady. | 2005 |
4 | Pogorzelski Jerzy Andrzej | Fizyka cieplna Budowli | PWN. | 1976 |
1 | Sławomir Grabarczyk | Fizyka budowli. Komputerowe wspomaganie projektowania budownictwa energooszczędnego | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2005 |
2 | Józef Cisło, Danuta Jasińska, Adam Ujma | Fizyka budowli cz.I. Wymiana energii i masy przez przegrody budowlane. | Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej. | 1989 |
3 | Dariusz Gawin, Elżbieta Kossecka (Red) | Komputerowa fizyka budowli. Typowy rok meteorologiczny do symulacji procesów wymiany ciepła i masy w | Drukarnia Wydawnictw Naukowych w Łodzi. | 2002 |
4 | Dariusz Gawin (Redakcja) | Komputerowa symulacja procesów wymiany masy i energii w budynku. Przykłady zastosowań. | Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. | 1998 |
5 | Starakiewicz A., Szyszka J.; Fizyka budowli w zadaniach | Fizyka budowli w zadaniach | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2005 |
Wymagania formalne: Ukończony kurs podstawowy z zakresu matematyki,podstaw informatyki oraz fizyki budowli.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki budowli.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi korzystać z norm przedmiotowych. Zna podstawowe zasady obliczania przepływu ciepła przez przegrody budowlane. Posiada umiejętność pracy z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma świadomość wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko i zasad ochrony środowiska w budownictwie. Posiada wiedzę na temat oceny ilościowej parametrów mikroklimatu i zagadnień akustycznych. Posiada wiedzę na temat nieustalonego przepływu ciepła i możliwości jego wykorzystania w zagadnieniach fizyki budowli | wykład | odpowiedź ustna lub sprawdzian pisemny |
K_K04++ |
P7S_KO |
02 | Zna podstawowe metody fizyki budowli dotyczące przepływu ciepła w ujęciu dwuwymiarowym. Potrafi oszacować wpływ mostków termicznych na możliwość zawilgocenia przegrody kondensująca parą wodną | wykład, projekty | projekt, odpowiedź ustna lub sprawdzian pisemny |
K_W01+ K_W06++ |
P7S_WG |
03 | Posiada umiejętność stosowania arkusza kalkulacyjnego wspomagających analizę przepływu ciepła w ujęciu dwuwymiarowym | projekt indywidualny | obrona ustna lub sprawdzian pisemny |
K_U05+ |
P7S_UW |
04 | Posiada umiejętność szacowania wpływu mostków termicznych na rozkład temperatury przegrody budowlanej | projekt indywidualny | prezentacja projektu, test pisemny |
K_K07+ |
P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-W03 | MEK01 | |
2 | TK02 | W4 | MEK01 | |
2 | TK03 | W05 | MEK01 MEK04 | |
2 | TK04 | P01-P05 | MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
4.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | odpowiedź ustna lub pisemna |
Projekt/Seminarium | Ustna obrona projektu |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest obliczana jako średnia arytmetyczna ocen z części wykładowej i projektowej. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | P. Bevilacqua; R. Bruno; S. Gallo; J. Szyszka | A validated multi-physic model for the optimization of an innovative Trombe Wall for winter use | 2024 |
2 | J. Szyszka | Koncepcja interaktywnej ściany Trombe\'a | 2023 |
3 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna dla budownictwa i jej układ sterowania | 2023 |
4 | J. Szyszka | From Direct Solar Gain to Trombe Wall: An Overview on Past, Present and Future Developments | 2022 |
5 | J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2022 |
6 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2022 |
7 | P. Bevilacqua; R. Bruno; D. Cirone; A. Rollo; J. Szyszka | Summer and winter performance of an innovative concept of Trombe wall for residential buildings | 2022 |
8 | P. Bevilaqua; R. Bruno; J. Szyszka | A statistical analysis of an innovative concept of Trombe Wall by experimental tests | 2022 |
9 | J. Szyszka | Ściana słonecznie aktywna | 2021 |
10 | B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania | 2020 |
11 | J. Szyszka | Experimental Evaluation of the Heat Balance of an Interactive Glass Wall in A Heating Season | 2020 |
12 | J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna transparentna dla budownictwa | 2020 |
13 | J. Szyszka | Przegrody kolektorowo-akumulacyjne | 2020 |
14 | P. Bevilacqua; R. Bruno; J. Szyszka | An Innovative Trombe Wall for Winter Use: The Thermo-Diode Trombe Wall | 2020 |
15 | J. Szyszka | Badanie poprawy bilansu okna przez instalację dodatkowego okna wewnętrznego | 2019 |
16 | J. Szyszka | Interaktywna przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2019 |
17 | L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka | Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" | 2019 |
18 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2019 |