logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Efektywność cieplna budynków


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2023/2024
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Budownictwo
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
niestacjonarne
Specjalności na kierunku:
Budowa i Utrzymanie Dróg, Budowa i Utrzymanie Mostów, Budownictwo Zrównoważone, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Budownictwa Ogólnego
Kod zajęć:
11062
Status zajęć:
wybierany dla specjalności Budownictwo Zrównoważone
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W10 C10 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Marcin Kaczmarzyk
semestr 3:
dr inż. Aleksander Starakiewicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Uzyskanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności formułowania i stosowania metod obliczeniowych w zakresie efektywności cieplnej budynków.

Ogólne informacje o zajęciach:
Dotyczy: zagadnień związanych z określaniem efektywnego zużycia, pozyskiwania i akumulacji energii w budynku w czasie jego użytkowania.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Żurawski Jerzy Efektywność energetyczna w budownictwie http://www.eip-cz-pl.eu/cz/files/Workshopy/02/ZURAWSKI_Budynki.pdf. 2013
2 Kurtz K., Gawin D. Ochrona cieplna budynków w polskich przepisach normalizacyjnych i prawnych PWSBiA, Warszawa. 2007
3 PN-EN ISO 13790 Cieplne właściwości użytkowe budynków. Obliczanie zużycia energii do ogrzewania PKN. -
4 PN – EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego -. -
5 PN – EN ISO 14683 Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości o -. -
6 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie Dz. U. Nr 75, poz.690 ze zm.. -
7 Dyrektywa Europejska 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych z dnia 5 kwietnia 2006 r.,. -
8 Ustawa z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy Prawo budowlane Dz. U. Nr 191, poz.1373. -
9 Ustawa z dnia 21.11.2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów -. -
10 Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. "O efektywności energetycznej" Dz. U. z 2011 r. Nr 94, poz. 551. . -
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Starakiewicz A., Szyszka J. Fizyka budowli w zadaniach Oficyna Wydawnicza PRz., Rzeszów. 2009
2 PN-EN ISO 13788:2003 Cieplno-wilgotnościowe właściwości komponentów budowlanych i elementów budynku. Temperatura powierzc -. -
3 PN – EN ISO 14683 Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości o -. -
4 PN – EN ISO 6946 Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obli -. -
5 PN-EN ISO 10077-1 Właściwości cieplne okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Metoda up -. -
6 PN-EN ISO 13370 Właściwości cieplne budynków. Wymian ciepła przez grunt. Metody obliczania -. -
7 PN-83/B-03430 WEntylacja w budynkach mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. Wymagania -. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Ukończone studia inżynierskie na kierunku budownictwo

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada ogólną wiedzę z matematyki, fizyk budowli, technologii informacyjnych i budownictwa ogólnego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi rozwiązywać równania matematyczne, rysować wykresy, posługiwać się komputerowym programem kalkulacyjnym

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
potrafi pracować samodzielnie oraz w grupach

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna podstawowe akty prawne dotyczące efektywności cieplnej budynków budynków. wykład, ćwiczenia rachunkowe test pisemny K-W06+
P7S-WG
MEK02 Potrafi oszacować wartości współczynników przenikania ciepła i mostków termicznych występujących w budynku. Potrafi obliczyć współczynnik strat ciepła przez przenikanie i wentylację. Potrafi wykonać obliczenia strat i zysków ciepła oraz akumulacyjności przegród budowlanych. wykład, ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemny K-W06++
K-U05++
K-U08+
P7S-UW
P7S-WG
MEK03 Potrafi wykonać obliczenia i dokonać analizy bilansu energetycznego budynku. ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemny K-U05+
K-U08++
P7S-UW
MEK04 Ma świadomość konieczności wykonania zleconych prac w wyznaczonym terminie i w wymaganej jakości ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemny K-K04+++
P7S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wiadomości wstępne. Wybrane zagadnienia z Dyrektyw Europejskich, Ustaw Krajowych oraz Warunków Technicznych dotyczące efektywności energetycznej. W01 - W03 MEK01
3 TK02 Efektywność cieplna ścian zewnętrznych i wewnętrznych. Identyfikacja mostków termicznych w przegrodach budowlanych oraz określanie wartości liniowych współczynników przenikania ciepła. Analiza współczynników strat ciepła w budynku. Efektywność cieplna przegród budowlanych pozyskujących energię słoneczną. Efektywne rozwiązania wentylacji oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Źródła oszczędności energii w budynku. W04 - W10
3 TK03 Rozwiązywanie zadań z zakresu współczynników strat ciepła budynku, pojemności cieplnej, ciepłej wody użytkowej. C01 - C05 MEK02 MEK04
3 TK04 Rozwiązywanie zadań i analiza przegród efektywnych słonecznie. Obliczanie efektywności instalacji z różnymi źródłami ciepła. C06 - C10 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład ocena z testu z wykładów - na poziomie 65%
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie sprawdzianów z ćwiczeń
Ocena końcowa Średnia ważona: 0,5 * ocena z ćwiczeń + 0,5 * ocena z testu z wykładów

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Kaczmarzyk Zjawiska impaktowe jako nadrzędny proces kształtujący powierzchnię Księżyca 2024
2 C. Heinicke; M. Kaczmarzyk; M. Perycz; J. Schöning; B. Tannert; A. Waśniowski Disability in space: Aim high 2021
3 M. Kaczmarzyk; M. Musiał Parametric Study of a Lunar Base Power Systems 2021
4 M. Kaczmarzyk; A. Starakiewicz; A. Waśniowski Internal Heat Gains in a Lunar Base—A Contemporary Case Study 2020