Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Budownictwo
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Budowa i Utrzymanie Dróg, Budowa i Utrzymanie Mostów, Budownictwo Zrównoważone, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego
Kod zajęć: 11062
Status zajęć: wybierany dla specjalności Budownictwo Zrównoważone
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W10 C10 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Aleksander Starakiewicz
semestr 3: dr inż. Marcin Kaczmarzyk
Główny cel kształcenia: Uzyskanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności formułowania i stosowania metod obliczeniowych w zakresie efektywności cieplnej budynków.
Ogólne informacje o zajęciach: Dotyczy: zagadnień związanych z określaniem efektywnego zużycia, pozyskiwania i akumulacji energii w budynku w czasie jego użytkowania.
1 | Żurawski Jerzy | Efektywność energetyczna w budownictwie | http://www.eip-cz-pl.eu/cz/files/Workshopy/02/ZURAWSKI_Budynki.pdf. | 2013 |
2 | Kurtz K., Gawin D. | Ochrona cieplna budynków w polskich przepisach normalizacyjnych i prawnych | PWSBiA, Warszawa. | 2007 |
3 | PN-EN ISO 13790 | Cieplne właściwości użytkowe budynków. Obliczanie zużycia energii do ogrzewania | PKN. | |
4 | PN – EN 12831 | Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego | . | |
5 | PN – EN ISO 14683 | Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości o | . | |
6 | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r | w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie | Dz. U. Nr 75, poz.690 ze zm.. | |
7 | Dyrektywa Europejska 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady | w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych | z dnia 5 kwietnia 2006 r.,. | |
8 | Ustawa z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy | Prawo budowlane | Dz. U. Nr 191, poz.1373. | |
9 | Ustawa z dnia 21.11.2008 r. | o wspieraniu termomodernizacji i remontów | . | |
10 | Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. | "O efektywności energetycznej" | Dz. U. z 2011 r. Nr 94, poz. 551. . |
1 | Starakiewicz A., Szyszka J. | Fizyka budowli w zadaniach | Oficyna Wydawnicza PRz., Rzeszów. | 2009 |
2 | PN-EN ISO 13788:2003 | Cieplno-wilgotnościowe właściwości komponentów budowlanych i elementów budynku. Temperatura powierzc | . | |
3 | PN – EN ISO 14683 | Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości o | . | |
4 | PN – EN ISO 6946 | Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obli | . | |
5 | PN-EN ISO 10077-1 | Właściwości cieplne okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Metoda up | . | |
6 | PN-EN ISO 13370 | Właściwości cieplne budynków. Wymian ciepła przez grunt. Metody obliczania | . | |
7 | PN-83/B-03430 | WEntylacja w budynkach mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. Wymagania | . |
Wymagania formalne: Ukończone studia inżynierskie na kierunku budownictwo
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada ogólną wiedzę z matematyki, fizyk budowli, technologii informacyjnych i budownictwa ogólnego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi rozwiązywać równania matematyczne, rysować wykresy, posługiwać się komputerowym programem kalkulacyjnym
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: potrafi pracować samodzielnie oraz w grupach
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawowe akty prawne dotyczące efektywności cieplnej budynków budynków. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | test pisemny |
K_W06+ K_U05+ |
P7S_UW P7S_WG |
02 | Potrafi oszacować wartości współczynników przenikania ciepła i mostków termicznych występujących w budynku. Potrafi obliczyć współczynnik strat ciepła przez przenikanie i wentylację. Potrafi wykonać obliczenia strat i zysków ciepła oraz akumulacyjności przegród budowlanych. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny |
K_W06++ K_U05++ K_U08+ |
P7S_UW P7S_WG |
03 | Potrafi wykonać obliczenia i dokonać analizy bilansu energetycznego budynku. | ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny |
K_U05+ K_U08++ |
P7S_UW |
04 | Ma świadomość konieczności wykonania zleconych prac w wyznaczonym terminie i w wymaganej jakości | ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny |
K_K04+++ |
P7S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01 - W03 | MEK01 | |
3 | TK02 | W04 - W10 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK03 | C01 - C05 | MEK02 MEK04 | |
3 | TK04 | C06 - C10 | MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | ocena z testu z wykładów - na poziomie 65% |
Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenie sprawdzianów z ćwiczeń |
Ocena końcowa | Średnia ważona: 0,5 * ocena z ćwiczeń + 0,5 * ocena z testu z wykładów |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Babiarz; J. Krasoń; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Multi-Aspect Shaping of the Building’s Heat Balance | 2024 |
2 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | The Influence of Glazing on the Functioning of a Trombe Wall Containing a Phase Change Material | 2021 |
3 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Methods for Determining Mold Development and Condensation on the Surface of Building Barriers | 2020 |
4 | M. Kaczmarzyk; A. Starakiewicz; A. Waśniowski | Internal Heat Gains in a Lunar Base—A Contemporary Case Study | 2020 |
5 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Analysis of the Thermal Characteristics of a Composite Ceramic Product Filled with Phase Change Material | 2019 |
6 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Analysis of the thermal characteristics of anti-icing driveway plates | 2019 |
7 | L. Lichołai; A. Starakiewicz | Opinia o innowacyjności projektu „Całoroczny Mobilny Dom na Kołach\". | 2019 |
8 | L. Lichołai; A. Starakiewicz | Opinia o innowacyjności projektu „Uruchomienie produkcji innowacyjnych bram dla małych hangarów lotniczych i obiektów przemysłowych\" . | 2019 |
9 | L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka | Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" | 2019 |
10 | L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Opinia o innowacyjności projektu „Drzwi aluminiowe zewnętrzne PASSIV ZERO+\" | 2019 |