logo
Karta przedmiotu
logo

Fizyka budowli II

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Drogi i Mosty BUD, Drogi i Mosty BUM, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego

Kod zajęć: 11056

Status zajęć: wybierany dla specjalności Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jerzy Szyszka

Terminy konsultacji koordynatora: Wg https://jerzyszyszka.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie wiedzy umożliwiającej analizę zjawisk związanych przepływem ciepła i wilgoci przez przegrody budowlane w obiektach dwuwymiarowych oraz w stanie niestacjonarnym

Ogólne informacje o zajęciach: Student rozszerza wiedzę na temat fizyki budowli. Nabywa umiejętność stosowania prostych metod numerycznych (MRS) do obliczeń pola temperatury w ujeciu dwuwymiarowym lub niestacjonarnym

Materiały dydaktyczne: J.Szyszka; Instrukcja Implementacja arkusza kalkulacyjnego do obliczania 2-wymiarowego pola temperatury metodą różnic skończonych (MRS)

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dylla Andrzej Fizyka ciepla budowli w praktyce PWN. 2015
2 Stefan Wiśniewski, Tomasz S. Wiśniewski Wymiana ciepła Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. 1997
3 Zbysław Pluta Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2000
4 Klemm Piotr Budownictwo ogólne T2.. Fizyka Budowli Arkady. 2005
5 Pogorzelski Jerzy Andrzej Fizyka cieplna Budowli PWN. 1976
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Sławomir Grabarczyk Fizyka budowli. Komputerowe wspomaganie projektowania budownictwa energooszczędnego Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2005
2 Józef Cisło, Danuta Jasińska, Adam Ujma Fizyka budowli cz.I. Wymiana energii i masy przez przegrody budowlane. Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej. 1989
3 Dariusz Gawin, Elżbieta Kossecka (Red) Komputerowa fizyka budowli. Typowy rok meteorologiczny do symulacji procesów wymiany ciepła i masy w Drukarnia Wydawnictw Naukowych w Łodzi. 2002
4 Dariusz Gawin (Redakcja) Komputerowa symulacja procesów wymiany masy i energii w budynku. Przykłady zastosowań. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. 1998
5 Starakiewicz A., Szyszka J.; Fizyka budowli w zadaniach Fizyka budowli w zadaniach Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończony kurs podstawowy z zakresu matematyki, fizyki oraz fizyki budowli.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki budowli.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi korzystać z norm przedmiotowych. Zna podstawowe zasady obliczania przepływu ciepła przez przegrody budowlane. Posiada umiejętność pracy z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma świadomość wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko i zasad ochrony środowiska w budownictwie. wykład kolokwium K_K04++
P7S_KO
02 Zna podstawowe metody fizyki budowli dotyczące migracji ciepła ,zasady wykorzystania energii z niekonwencjonalnych źródeł ciepła i szacowania ich efektywności energetycznej. wykład, projekty kolokwium, test pisemny K_W01+
K_W06++
P7S_WG
03 Posiada umiejętność stosowania arkusza kalkulacyjnego wspomagających analizę i projektowanie wybranych systemów wykorzystujących energię słoneczną projekt indywidualny prezentacja projektu, test pisemny K_U14+
K_U16++
K_K01+++
P7S_KO
P7S_UO
P7S_UW
04 Posiada umiejętność szacowania wpływu mostków termicznych na rozkład temperatury przegrody budowlanej projekt indywidualny prezentacja projektu, test pisemny K_U14+
K_U16++
K_K01+++
K_K07+
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UO
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Zagadnienia fizyki budowli w kontekście budownictwa zrównowazonego W01-W08 MEK01
2 TK02 Bilans energetyczny budynku. Przepływ ciepła przez przegrody budowlaną. Nowoczesne materiały termizolacyjne W09-W12 MEK02
2 TK03 Stosowanie metod komputerowych do obliczeń dwuwymiarowego pola temperatury oraz niestacjonarnego przepływu ciepła W13-W30 MEK04
2 TK04 Zagadnienia komfotru termicznego w obiektach budowlanych P01-P16 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład test
Projekt/Seminarium Obrona projektów, kolokwium zaliczeniowe
Ocena końcowa Ocene końcowa jest obliczana jako średnia arytmetyczna ocen z części wykładowej i projektowej.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Bevilacqua; R. Bruno; S. Gallo; J. Szyszka A validated multi-physic model for the optimization of an innovative Trombe Wall for winter use 2024
2 J. Szyszka Koncepcja interaktywnej ściany Trombe\'a 2023
3 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna dla budownictwa i jej układ sterowania 2023
4 J. Szyszka From Direct Solar Gain to Trombe Wall: An Overview on Past, Present and Future Developments 2022
5 J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna 2022
6 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna 2022
7 P. Bevilacqua; R. Bruno; D. Cirone; A. Rollo; J. Szyszka Summer and winter performance of an innovative concept of Trombe wall for residential buildings 2022
8 P. Bevilaqua; R. Bruno; J. Szyszka A statistical analysis of an innovative concept of Trombe Wall by experimental tests 2022
9 J. Szyszka Ściana słonecznie aktywna 2021
10 B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania 2020
11 J. Szyszka Experimental Evaluation of the Heat Balance of an Interactive Glass Wall in A Heating Season 2020
12 J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna transparentna dla budownictwa 2020
13 J. Szyszka Przegrody kolektorowo-akumulacyjne 2020
14 P. Bevilacqua; R. Bruno; J. Szyszka An Innovative Trombe Wall for Winter Use: The Thermo-Diode Trombe Wall 2020
15 J. Szyszka Badanie poprawy bilansu okna przez instalację dodatkowego okna wewnętrznego 2019
16 J. Szyszka Interaktywna przegroda kolektorowo-akumulacyjna 2019
17 L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" 2019
18 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna 2019