Główny cel kształcenia:
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami logiki i teorii mnogości. Student powinien rozumieć te pojęcia oraz zdobyć praktyczną umiejętność rozwiązywania związanych z nimi zadań.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł składa się z 30 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń. Kończy się egzaminem.
1 | Jan Kraszewski | Wstęp do matematyki | PWN Warszawa. | 2017 |
2 | Wojciech Guzicki, Piotr Zakrzewski | Wykłady ze wstępu do matematyki | PWN Warszawa. | 2005 |
3 | K. Kuratowski | Wstęp do teorii mnogości i topologii | PWN Warszawa. | 1980 |
4 | H. Rasiowa | Wstęp do matematyki współczesnej | PWN Warszawa. | 1990 |
5 | Jarosław Górnicki | Elementy teorii mnogości | Oficyna Wyd. Pol. Rzesz.. | 2006 |
1 | W. Marek, J. Onyszkiewicz | Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach. | PWN Warszawa. | 1972 |
2 | Wojciech Guzicki, Piotr Zakrzewski | Wstęp do matematyki, Zbiór zadań | PWN. | 2006 |
1 | A. Grzegorczyk | Zarys logiki matematycznej | PWN Warszawa. | 1984 |
Wymagania formalne:
Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z matematyki w zakresie szkoły ponadgimnazjalnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi myśleć i wypowiadać się zgodnie z podstawowymi zasadami logiki.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Rozumie potrzebę uzupełniania swojej wiedzy.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Potrafi stosować zasadę indukcji matematycznej do rozwiązywania zadań. | ćwiczenia rachunkowe, wykład | sprawdzian pisemny na ćwiczeniach lub egzamin pisemnay |
K-W02++ K-W04+ K-W06+ K-U02+ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UU P6S-UW P6S-WG P6S-WK |
MEK02 | Zna własności działań na zbiorach, rozumie pojęcia teorii mnogości. | ćwiczenia rachunkowe, wykład | sprawdzian pisemny na ćwiczeniach lub egzamin pisemnay |
K-W06+ K-U02+ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
MEK03 | Posługuje się rachunkiem logicznym zdań i form zdaniowych (w tym metodą zero-jedynkową) . | ćwiczenia rachunkowe, wykład | sprawdzian pisemny na ćwiczeniach lub egzamin pisemnay |
K-W01+ K-W03+ K-W05++ K-U02++ K-U04+ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UK P6S-UU P6S-UW P6S-WG P6S-WK |
MEK04 | Potrafi badać własności relacji, zna pojęcie relacji równoważnościowej i relacji porządkujących. | ćwiczenia rachunkowe, wykład | sprawdzian pisemny na ćwiczeniach lub egzamin pisemnay |
K-U02+ K-U05+ K-U07++ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UK P6S-UU P6S-UW |
MEK05 | Zna własności mocy zbiorów. | ćwiczenia problemowe, wykład | sprawdzian pisemny na ćwiczeniach lub egzamin pisemnay |
K-U07++ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UW |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01 - W15, C01 - C15 | MEK03 | |
1 | TK02 | W01 - W15, C01 - C15 | MEK02 | |
1 | TK03 | W01 - W15, C01 - C15 | MEK03 | |
1 | TK04 | W01 - W15, C01 - C15 | MEK04 | |
1 | TK05 | W09,W10, C10, C11 | MEK04 | |
1 | TK06 | W01 - W15, C01 - C15 | MEK01 | |
1 | TK07 | W01 - W15, C01 - C15 | MEK04 | |
1 | TK08 | W01 - W15, C01 - C15 | MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
20.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
20.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena na podstawie egzaminu pisemnego |
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena na podstawie kolokwiow i aktywności na ćwiczeniach. |
Ocena końcowa | Średnia oceny z ćwiczeń oraz oceny z egzaminu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | K. Piejko; L. Trojnar-Spelina | On (k_1A_1, k_2A_2, k_3A_3)-edge colourings in graphs and generalized Jacobsthal numbers | 2025 |
2 | M. Nunokawa; K. Piejko; J. Sokół | Applications of Jack’s lemma | 2024 |
3 | K. Piejko; J. Sokół; K. Trąbka-Więcław | Coefficient bounds in the class of functions associated with Sakaguchi\'s functions | 2023 |
4 | K. Piejko; J. Sokół; K. Trąbka-Więcław | On q-starlike functions | 2023 |
5 | K. Piejko; J. Sokół | On convolution and q-calculus | 2020 |