logo
Karta przedmiotu
logo

Wstęp do logiki i teorii mnogości

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Matematyka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii, Zastosowania matematyki w informatyce

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Modelowania Matematycznego

Kod zajęć: 1071

Status zajęć: obowiązkowy dla programu zastosowania matematyki w ekonomii, Zastosowania matematyki w informatyce

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C30 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Krzysztof Piejko

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z rozkładem

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami logiki i teorii mnogości. Student powinien rozumieć te pojęcia oraz zdobyć praktyczną umiejętność rozwiązywania związanych z nimi zadań.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z 30 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń. Kończy się egzaminem.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Wojciech Guzicki, Piotr Zakrzewski Wykłady ze wstępu do matematyki PWN Warszawa. 2005
2 K. Kuratowski Wstęp do teorii mnogości i topologii PWN Warszawa. 1980
3 H. Rasiowa Wstęp do matematyki współczesnej PWN Warszawa. 1990
4 Jarosław Górnicki Elementy teorii mnogości Oficyna Wyd. Pol. Rzesz.. 2006
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 W. Marek, J. Onyszkiewicz Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach. PWN Warszawa. 1972
2 Wojciech Guzicki, Piotr Zakrzewski Wstęp do matematyki, Zbiór zadań PWN. 2006
Literatura do samodzielnego studiowania
1 A. Grzegorczyk Zarys logiki matematycznej PWN Warszawa. 1984

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z matematyki w zakresie szkoły ponadgimnazjalnej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi myśleć i wypowiadać się zgodnie z podstawowymi zasadami logiki.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę uzupełniania swojej wiedzy.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi stosować zasadę indukcji matematycznej do rozwiązywania zadań. ćwiczenia rachunkowe, wykład sprawdzian pisemny na ćwiczeniach lub egzamin cz. pisemna lub egz. cz. ustna K_W02++
K_W04+
K_W06+
K_U02+
X1A_W1
X1A_W3
02 Zna własności działań na zbiorach, rozumie pojęcia teorii mnogości. ćwiczenia rachunkowe, wykład sprawdzian pisemny na ćwiczeniach lub egzamin cz. pisemna lub egz. cz. ustna K_W06+
K_U02+
X1A_W1
03 Posługuje się rachunkiem logicznym zdań i form zdaniowych (w tym metodą zero-jedynkową) . ćwiczenia rachunkowe, wykład sprawdzian pisemny na ćwiczeniach lub egzamin cz. pisemna lub egz. cz. ustna K_W01+
K_W03+
K_W05++
K_U02++
K_U04+
X1A_W1
X1A_W2
X1A_W3
04 Potrafi badać własności relacji, zna pojęcie relacji równoważnościowej i relacji porządkujących. ćwiczenia rachunkowe, wykład sprawdzian pisemny na ćwiczeniach lub egzamin cz. pisemna lub egz. cz. ustna K_U02+
K_U05+
K_U07++
X1A_U1
05 Zna własności mocy zbiorów. ćwiczenia problemowe, wykład sprawdzian pisemny na ćwiczeniach lub egzamin cz. pisemna lub egz. cz. ustna K_U07++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zdania logiczne. Koniunkcja, alternatywa, równoważność, implikacja i negacja jako funktory zdaniotwórcze. Metoda zero-jedynkowa w rachunku zdań. Tautologie rachunku zdań. Funkcje zdaniowe. W01,W02, C01, C02 MEK03
1 TK02 Pojęcia pierwotne teorii zbiorów. Antynomie. Aksjomatyka teorii zbiorów. Działania na zbiorach. Algebra zbiorów. Iloczyn kartezjański. W03,W04, C03, C04 MEK02
1 TK03 Kwantyfikatory i ich zastosowanie. Tautologie rachunku kwantyfikatorów. W05,W06, C05, C06 MEK03
1 TK04 Relacje dwuczłonowe. Relacja równoważności. Klasy abstrakcji. W07,W08, C08, C09 MEK04
1 TK05 Funkcje jako relacje. Działania na funkcjach. Obrazy i przeciwobrazy funkcji. Monotoniczność, różnowartościowość, surjektywność funkcji. W09,W10, C10, C11 MEK04
1 TK06 Liczby naturalne i zasada indukcji matematycznej. Rekurencja. W11, C12 MEK01
1 TK07 Równoliczność zbiorów. Liczby kardynalne. Zbiory przeliczalne i ich główne własności. Twierdzenie Cantora-Bernsteina. Przykłady zbiorów nieprzeliczalnych. Twierdzenie Cantora i wnioski z niego płynące. W13,W14, C13 MEK04
1 TK08 Zbiory uporządkowane. Porządek liniowy. Zbiory dobrze uporządkowane. Twierdzenie Zermelo o dobrym uporządkowaniu. Lemat Kuratowskiego-Zorna. Hipoteza continuum. W15,C15 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z wykładu na podstawie egzaminu pisemnego lub egzaminu ustnego.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena z ćwiczeń na podstawie kolokwiow i aktywności na ćwiczeniach.
Ocena końcowa Średnia oceny z ćwiczeń oraz oceny z egzaminu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie