logo
Karta przedmiotu
logo

Wstęp do logiki i teorii mnogości

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Matematyka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Analizy Nieliniowej

Kod zajęć: 1071

Status zajęć: obowiązkowy dla programu zastosowania matematyki w ekonomii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C30 / 7 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Krzysztof Smela

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Krzysztof Piejko

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z rozkładem

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:

Ogólne informacje o zajęciach:

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 K. Kuratowski Wstęp do teorii mnogości i topologii PWN Warszawa. 1977
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 W. Marek, J. Onyszkiewicz Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach. PWN Warszawa. 1972

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Przyjęcie na studia stacjonarne stopnia I-go na kierunku właściwym na PRz.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiadanie wiedzy z matematyki maturalnej w stopniu rozszerzonym ewentualnie podstawowym z co najmniej dobrym wynikiem.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi logicznie myśleć i wypowiadać się.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi stosowac zasadę indukcji matematycznej do dowodzenia równań, nierówności, twierdzeń arytmetycznych. ćwiczenia rachunkowe, wykład kolokwium lub egzamin cz. pisemna K_W006+
X1A_W01
02 Zna własności działań w algebrze zbiorów, rozumie pojęcia teorii mnogości. ćwiczenia rachunkowe, wykład kolokwium lub egzamin cz. pisemna K_W006+
X1A_W01
03 Posługuje sie rachunkiem kwantyfikatorów (w tym potrafi konstruowac zaprzeczenie wyrażenia kwantyfikatorowego), rachunkiem logicznym zdań (w tym metodą zero-jedynkową). wykład problemowy, wykład kolokwium lub egzamin cz. pisemna K_U002++
K_U004+
04 Rozumie definicje relacji równoważności, relacji porządkującej zbiór, potrafi wyznaczyc klasy abstrakcji, elementy wyróżnione zbioru uporządkowanego. ćwiczenia rachunkowe, wykład kolokwium lub egzamin cz. pisemna K_U007++
05 Zna Lemat Kuratowskiego-Zorna i potrafi zrozumiec jego zastosowanie w dowodach i zadaniach problemowych. ćwiczenia problemowe, wykład zaliczenie cz. ustna K_U007++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zdania logiczne. Koniunkcja, alternatywa, implikacja i negacja jako funktory zdaniotwórcze. Metoda zero-jedynkowa w rachunku zdań. Tautologie rachunku zdań. Formuły zdaniowe. W01, C01 MEK03
1 TK02 Pojęcia pierwotne teorii zbiorów. Antynomie. Aksjomatyka teorii zbiorów. Działania na zbiorach. Algebra zbiorów. Iloczyn kartezjański. W02, C02 MEK02
1 TK03 Kwantyfikatory i ich zastosowanie. Tautologie rachunku kwantyfikatorów. W03, C03 MEK03
1 TK04 Relacje dwuczłonowe. Relacja równoważności. Klasy abstrakcji. W04, C04 MEK04
1 TK05 Funkcje jako relacje. Działania na funkcjach. Obrazy i przeciwobrazy funkcji. Monotoniczność, róznowartościowość, surjektywność funkcji. W05, W06, C05, C06 MEK04
1 TK06 Liczby naturalne i zasada indukcji matematycznej. Rekurencja. W07, C07 MEK01
1 TK07 Równoliczność zbiorów. Liczby kardynalne. Zbiory przeliczalne i ich główne własności. Twierdzenie Cantora-Bernsteina. Przykłady zbiorów nieprzeliczalnych. Twierdzenie Cantora i wnioski z niego płynące. W08-W15, C08-C15 MEK04
1 TK08 Zbiory uporządkowane. Porządek liniowy. Zbiory dobrze uporządkowane. Twierdzenie Zermelo o dobrym uporządkowaniu. Lemat Kuratowskiego-Zorna. Hipoteza continuum. W08-W15, C08-C15 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z wykładu na podstawie egzaminu pisemnego lub egzaminu ustnego lub aktywności na ćwiczeniach i wykładzie.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena z ćwiczeń na podstawie kolokwiow lub aktywności na ćwiczeniach (i wykładzie).
Ocena końcowa Uwzględnia wyniki kolokwiow, odpowiedzi ustne na ćwiczeniach i wykładzie, obecność i aktywność na zajęciach, pracę samodzielną studenta na podstawie przedstawionych opracowań i zestawów zadań oraz wyniki egzaminu/ów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie