logo
Karta przedmiotu
logo

Technologia informacyjna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Matematyka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 1070

Status zajęć: obowiązkowy dla programu zastosowania matematyki w ekonomii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Michał Inglot

semestr 4: dr inż. Jacek Fal

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z pracą nad tekstem w systemie LaTeX. Techniczne zapoznanie studentów z poprawnym przygotowaniem tekstu wielostronicowego, prezentacji multimedialnej i innymi typami wizualizacji wyników naukowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Środowisko LaTeX jest to oprogramowanie służące do składu tekstu bazujące na języku niskiego poziomu TeX. Przedmiot dostarczy studentom podstawowego narzędzia do wizualizacji skomplikowanych formuł matematycznych w celu przeprowadzenia poprawnej analizy, przetwarzania i przekazywania tekstów naukowych.

Materiały dydaktyczne: Wykład, zadania laboratoryjne umieszczony na stronie kursu moodle, fizmoodle.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Antoni Diller LaTeX. Wiersz po wierszu ISBN: 8371973411 / 83-7197-341-1. 2001/
2 Leslie Lamport LATEX Podręcznik i przewodnik użytkownika ISBN: 83-204-2878-5. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 LaTeX. Wiersz po wierszu Antoni Diller ISBN: 8371973411 / 83-7197-341-1. 2001
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Tobias Oetiker, Hubert Partl, Irene Hyna i Elisabeth Schlegl Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX2e online. 1998

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotów informatycznych na poziomie szkoły średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość obsługi komputera (system windows).

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Sprawna umiejętność korzystania z klawiatury i urządzenia wskazującego. Potrafi włączyć/wyłączyć komputer i inne urządzenia peryferyjne.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi przygotować i poprawnie skonstruowany plik źródłowy w LaTeX wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_U027+
X1A_U04+
02 Zna podstawowe style formatowania przygotowanego tekstu źródłowego wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_U026+
X1A_U04+
03 Potrafi korzystać z klasy: article, report, revtex4-1. wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna K_W009+
K_K005+
X1A_W05+
X1A_U08++
X1A_K05+
04 Potrafi poprawnie zainstalować i skonfigurować środowisko LaTeX na platformie windows. wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K006+
X1A_K01
05 Zna sposoby deklaracji wyrażeń matematycznych w tekście i poza nim. wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_W008+
X1A_W04++
X1A_W05+
06 Wie jak poprawnie przygotować prezentację multimedialną. Potrafi skonstruować proste elementy graficzne. wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K001+
K_K005++
X1A_U07+
X1A_U08++
X1A_K05++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Bezpieczeństwo i higiena pracy na stanowisku komputerowym, MiKTeX implementacja dla WINDOWS, prawa autorskie, pierwsza instalacja W01, L01 MEK04
4 TK02 Struktura pliku źródłowego, polecenia LaTeXa, tryby (akapitowy, matematyczny, wierszowy), wyszukane formatowania W02, L02 MEK01 MEK02
4 TK03 Otoczenia typu listowego, ramki, tabele, tworzenie bibliografii, tworzenie skorowidza W03, L03 MEK01 MEK03
4 TK04 Standardowe klasy dokumentów (article, report, book, letter), praca z tekstem wielostronicowym, tworzenie plików pdf W04, L04 MEK03
4 TK05 Podstawy składu matematycznego, wprowadzenie do AMS-LaTeX W05, L05 MEK05
4 TK06 Beamer - prezentacja W06, L06 MEK06
4 TK07 Beamer - poster, proste rysunki W07, L07 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 7.50 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Aktywność na wykładach
Laboratorium Średnia ocen z poszczególnych zadań 55%, ocena z kolokwium 45%
Ocena końcowa Na podstawie oceny zaliczeniowej z laboratorium 80%, wykład 20%.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie