logo
Karta przedmiotu
logo

Statystyka

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Matematyka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii, Zastosowania matematyki w informatyce

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Modelowania Matematycznego

Kod zajęć: 1069

Status zajęć: obowiązkowy dla programu zastosowania matematyki w ekonomii, Zastosowania matematyki w informatyce

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 C15 L15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Mariusz Startek

Terminy konsultacji koordynatora: Podane na stronie domowej.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawową terminologią i metodami statystyki matematycznej.

Ogólne informacje o zajęciach: Statystyka opisowa, estymacja, weryfikacja hipotez, badanie związku między cechami, regresja.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. Fisz Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna PWN, Warszawa. 1969
2 M. Sobczyk Statystyka PWN, Warszawa. 2005
3 M. Startek Podstawy rachunku prawdopodobieństwa z elementami statystyki matematycznej Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewski Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach WNT, Warszawa. 2003
2 A. i E. Plucińscy Zadania z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej dla studentów politechnik PWN, Warszawa. 1982
3 M. Startek Podstawy rachunku prawdopodobieństwa z elementami statystyki matematycznej Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 A. i E. Plucińscy Probabilistyka WNT, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw rachunku prawdopodobieństwa i analizy matematycznej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się aparatem matematycznym w zakresie rachunku prawdopodobieństwa i analizy

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do podjęcia merytorycznie uzasadnionych działań matematycznych w celu rozwiązania postawionego zadania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 umie posłużyć się statystycznymi charakterystykami populacji i ich odpowiednikami próbkowymi wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna K_W01+
K_W04+
X1A_W1+
02 umie zastosować praktycznie rozkłady wykorzystywane w statystyce wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W03+
K_U33+
K_U34++
X1A_W2+
X1A_W3+
03 umie prowadzić proste wnioskowania statystyczne wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W02+
K_W05++
K_U35+
K_K01+
X1A_W3+
X1A_K1+
04 umie prowadzić proste wnioskowania statystyczne z wykorzystaniem narzędzi komputerowych wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa K_U35+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Statystyka opisowa. Populacja, próba, szereg rozdzielczy, histogram, rozkład empiryczny, dystrybuanta empiryczna. Graficzna prezentacja danych. Podstawowe parametry opisu populacji i próby. Rozkłady statystyk z próby. Rozkłady prawdopodobieństwa wykorzystywane w statystyce: normalny, jednostajny, t Studenta, chi-kwadrat, Poissona, wykładniczy. Standaryzacja zmiennej losowej. Estymacja. Estymatory, ich rodzaje i własności. Estymacja punktowa i przedziałowa. Przedziały ufności. Weryfikacja hipotez statystycznych. Rodzaje hipotez: proste, złożone, parametryczne, nieparametryczne. Błędy pierwszego i drugiego rodzaju. Test statystyczny, poziom istotności testu, moc testu. Testy dla podstawowych parametrów rozkładu: wartości oczekiwanej, wariancji, frakcji. Test zgodności chi-kwadrat. Testy do badania losowości próby. Badanie współzależności cech w populacji. Korelacja, współczynnik korelacji. Regresja. Proste i krzywe regresji empirycznej. Testy dla parametrów regresji liniowej. Badanie zjawisk zmiennych w czasie. Trend, eliminacja trendu. Eksperymenty statystyczne. wykład, ćwiczenia, laboratoria MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 4.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie pisemne. Sprawdzian(y) obejmuje(ą) zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać WSZYSTKIE zadania obowiązkowe aby uzyskać zaliczenie.
Laboratorium zaliczenie na podstawie wykonania zadań laboratoryjnych
Ocena końcowa Zaliczenie wszystkich form zajęć daje ocenę końcową 3.0. Ponadto rozwiązanie zadań dodatkowych lub aktywność na zajęciach pozwala otrzymać wyższą ocenę.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
z-k-1.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Proste tablice statystyczne.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie