logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Równania różniczkowe


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej
Nazwa kierunku studiów:
Matematyka
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
zastosowania matematyki w ekonomii, Zastosowania matematyki w informatyce
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
licencjat
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Analizy Nieliniowej
Kod zajęć:
1067
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu zastosowania matematyki w ekonomii, Zastosowania matematyki w informatyce
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 4 / W30 C30 / 5 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr Tomasz Zając
semestr 4:
dr Rafał Nalepa
semestr 4:
dr Szymon Dudek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przekazanie studentom podstawowych wiadomości z teorii równań różniczkowych zwyczajnych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Nauczenie studentów rozwiązywania dużej liczby typów równań różniczkowych zwyczajnych oraz układów równań różniczkowych liniowych. Zapoznanie ich z problematyką tej teorii.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J.Muszyński, A.D.Myszkis Równania różniczkowe zwyczajne PWN. 1984
2 N.M. Matwiejew Metody całkowania równań różniczkowych zwyczajnych PWN. 1972
3 J. Ombach Wykłady z równań różniczkowych Wydawnictwo UJ. 1996
4 A. Pelczar, J. Szarski Wstęp do teorii równań różniczkowych, część I PWN. 1987
5 J. Kłopotowski, J. Winnicka Równania różniczkowe zwyczajne. Teoria i zadania BEL Studio Warszawa. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 N.M. Matwiejew Zadania z równań różniczkowych zwyczajnych PWN. 1976
2 W.Krysicki, L.Włodarski Analiza matematyczna w zadaniach 2 PWN. 2008
3 J. Kłopotowski, J. Winnicka Równania różniczkowe zwyczajne. Teoria i zadania BEL Studio Waszawa. 2017
Literatura do samodzielnego studiowania
1 M. Zakrzewski Równania różniczkowe Wydawsnictwo GIS. 2019

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada opanowany rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej. Zna podstawy teorii przestrzeni metrycznych oraz algebry liniowej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi obliczać pochodne oraz całki nieoznaczone.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Przygotowanie do podjęcia merytorycznie uzasadnionych działań matematycznych w celu rozwiązania postawionego problemu.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
MEK01 Potrafi rozwiązać pewne równania różniczkowe liniowe n-tego rzędu. Zna strukturę zbioru rozwiązań równań i układów równań różniczkowych liniowych. Potrafi rozwiązywać układy liniowe o stałych współczynnikach oraz stosować metodę uzmiennienia stałych do rozwiązywania układów liniowych niejednorodnych. wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna i egzamin K-W01++
K-W04+++
K-U21+++
K-U22++
W1++
W3+
U1+++
MEK02 Potrafi rozwiązywać pewne nieliniowe równania różniczkowe. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna K-U21++
K-U22++
U1++
MEK03 Zna podstawowe problemy teorii równań różniczkowych zwyczajnych oraz twierdzenia o istnieniu i jednoznaczności rozwiązań dla równań różniczkowych zwyczajnych rzędu pierwszego. wykład zaliczenie cz. pisemna i egzamin K-W01+
K-W02+
K-W03+
K-W04+
K-W05+
W1+
W2++
W3+

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Pojęcie równania różniczkowego i jego rozwiązania. Rozwiązanie wysycone. Problem Cauchy'ego. Podstawowe problemy teorii równań różniczkowych zwyczajnych. Istnienie i jednoznaczność. Twierdzenie Peano. Twierdzenie Picarda. Lokalne twierdzenia egzystencjalne. Globalne twierdzenia egzystencjalne. Twierdzenia o jednoznaczności rozwiązań. Ciągła zależność rozwiązań od warunku początkowego i prawej strony. W1,W2,W3,W4,W5,W6,W7,C14,C15 MEK03
4 TK02 Równanie liniowe rzędu pierwszego i struktura jego rozwiązań. Równania różniczkowe liniowe rzędu drugiego o stałych współczynnikach. Równanie różniczkowe liniowe rzędu n-tego o stałych współczynnikach. Układy równań różniczowych liniowych pierwszego rzędu. Metody rozwiązywania układów równań różniczkowych liniowych pierwszego rzędu o stałych współczynnikach oraz metoda uzmienniania stałych do rozwiązywania układów liniowych niejednorodnych. W8, W9, W10, W11,C1,C2,C3,C4,C5,C6,C7 MEK01
4 TK03 Równania różniczkowe o zmiennych rozdzielonych i równania do nich sprowadzalne. Równania różniczkowe drugiego rzędu sprowadzalne do równań różniczkowych rzędu pierwszego. Równanie różniczkowe Eulera rzędu drugiego. Równanie Bernoulliego. Równanie Riccatiego. Równanie Clairauta i równanie różniczkowe zupełne, Czynnik całkujący. W12,W13,W14,W15,C8,C9,C10,C11,C12,C13 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin jest dwuczęściowy: pisemny i ustny. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.
Ćwiczenia/Lektorat Trzy sprawdziany pisemne w terminach uzgodnionych ze studentami które trzeba zaliczyć. Ponadto student musi uczęszczać na zajęcia. Aktywność w trakcie zajęć może wpłynąć na podwyższenie oceny.
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie