logo
Karta przedmiotu
logo

Wiktymologia i suicydologia

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)

Nazwa kierunku studiów: Bezpieczeństwo wewnętrzne - profil praktyczny

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Bezpieczeństwo lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 10653

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Grzegorz Ostasz

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Eugeniusz Moczuk

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Podstawowym celem wykładu jest zapoznanie studentów z dorobkiem wiktymologii i suicydologii jako dyscyplin, które wywarły i nadal wywierają istotny wpływ na rozwój kryminologii. Wiktymologia poprzez ujawnienie konieczności uwzględniania zagadnienia ofiar przestępstw w różnych sferach działań przestępczych, dopełnia tradycyjne postrzeganie zjawiska przestępczości i sposobu reagowania na nie. Z kolei suicydologia, poprzez wskazanie na czynniki powodujące zachowania suicydalne, pozwala na lepsze rozumienie osób, znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot należy do grupy treści specjalnościowych, należy do grupy treści wybieralnych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. Kuć Wiktymologia Wyd. C.H. Beck, Warszawa . 2010
2 B. Hołyst Wiktymologia Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa . 2011
3 B. Hołyst Suicydologia Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa . 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 (red.) G. Ostasz, E. Moczuk, J. Jedynak Bezpieczeństwo młodzieży szkolnej w aspekcie zachowań suicydalnych. Wychowanie. Edukacja. Profilaktyka Wydawnictwo PRz. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student potrafi sformułować pojęcie wiktymologii i suicydologii jako nauki, scharakteryzować jej dziedziny i problematykę badawczą, historyczne etapy rozwoju;

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi wytłumaczyć uwarunkowania adaptacji jednostki do sytuacji pokrzywdzenia oraz wyjaśnić różne strategie obrony przed stresem. Student umie posłużyć się wiedzą teoretyczną do analizy konk

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi być świadomym trudności adaptacyjnych, z którymi borykają się w życiu ofiary przestępstw, wrażliwym na działania czynników wiktymologicznym, być otwartym na niesienie pomocy człowiekow

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę z zakresu wiktymologii, a w szczególności o roli ofiary w genezie przestępstwa wykład problemowy egzamin ustny K_W06+
S2P_W01++
02 Posiada wiedzę z zakresu suicydologii, a w szczególności o typach samobójstw wykład problemowy egzamin ustny K_W06+
S2P_W01++
03 Potrafi zdefiniować rolę ofiary w genezie przestępstwa wykład problemowy egzamin ustny K_U02+
K_U10+
S2P_U01++
S2P_U06++
04 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną na temat postawania zachowan suicydalnych wykład problemowy egzamin ustny K_U02+
K_U10+
S2P_U01++
S2P_U06++
05 Potrafi samodzielnie rozwijać swoją wiedzę i umiejętności w zakresie wiktymologii i suicydologii wykład problemowy egzamin ustny K_K01+
S2P_K06+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Zagadnienia lęku i strachu przed przestępczością. Rodzaje lęku według J. Kozieleckiego i J. Pietera. Modele wyjaśniania strachu przed przestępczością. Rola ofiary w genezie przestępstwa w koncepcji B. Mendelsona i R. A. Silvermana W01-W02 MEK01
2 TK02 Przedmiot wiktymologii. Definicje ofiar czynu przestępczego. Rodzaje ofiar czynu przestępczego według W. Pływaczewskiego, B. Mendelsona, Instytutu Policyjnego w Hiltrup, E. A. Fattaha, R. F. Sparksa, M. Joutsena. W03-W04 MEK03
2 TK03 Związek między ofiarą a przestępcą w koncepcji J. W. Wójcika. Pojęcie zagrożenia. Rodzaje zagrożeń W05-W06 MEK05
2 TK04 Suicydologia jako nauka o samobójstwie. Przedmiot suicydologii W07-W08 MEK02
2 TK05 Samobójstwa w ujęciu socjologicznym i kryminologicznym. E. Durkheim, R. Merton, A. Gaberle, B. Hołyst. Typy samobójstw według E. Durkheima W09-W11 MEK04
2 TK06 Samobójstwo w kulturze japońskiej. Przyczyny zachowań suicydalnych według M. Jarosz, K. Rosy W12-W13 MEK04
2 TK07 Skala zjawiska samobójstw w świecie, Europie i Polsce. Cechy demograficzne samobójców i okoliczności towarzyszące zamachom samobójczymi W14-W15 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie pisemne
Ocena końcowa Zaliczenie pisemne: 30% na ocenę 3, 60% na ocenę 4, 90% na ocenę 5

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie