logo
Karta przedmiotu
logo

Wstęp do matematyki finansowej

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Matematyka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Analizy Nieliniowej

Kod zajęć: 1061

Status zajęć: obowiązkowy dla programu zastosowania matematyki w ekonomii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. Beata Rzepka, prof. PRz

Terminy konsultacji koordynatora: podane w harmonogramie pracy jednostki.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zaznajomienie studentów z podstawami matematyki finansowej oraz zapoznanie ich z zasadami i regułami stosowanymi w różnych rozliczeniach finansowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia są realizowane w drugim semestrze w formie wykładów (30 godzin) oraz ćwiczeń rachunkowych (15 godzin).

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Banaś, B. Rzepka Wykłady matematyki finansowej Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2019
2 K. Piasecki, W. Ronka-Chmielowiec Matematyka finansowa Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa. 2011
3 M. Podgórska, J. Klimkowska Matematyka finansowa Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J. Banaś, B. Rzepka Wykłady matematyki finansowej Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2019
2 K. Piasecki, W. Ronka-Chmielowiec Matematyka finansowa Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa. 2011
3 M. Podgórska, J. Klimkowska Matematyka finansowa Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2005
4 M. Sobczyk Matematyka finansowa: podstawy teoretyczne, przykłady, zadania Agencja Wydawnicza PLACET, Warszawa. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę z zakresu matematyki pozwalającą zrozumieć wykładany materiał.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się podstawowym aparatem matematycznym w zakresie szkoły średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do podjęcia merytorycznie uzasadnionych działań matematycznych w celu rozwiązania postawionego zadania oraz ma umiejętność samodzielnego poszerzania swojej wiedzy.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna modele oprocentowania i zasadę równoważności stóp procentowych oraz potrafi stosować je do rozwiązywania różnych zagadnień matematyki finansowej wykład, ćwiczenia kolokwium K_W01+
K_W03+
K_W05+
K_U01++
K_K01+
P6S_KK
P6S_UK
P6S_WG
P6S_WK
02 zna zasadę równoważności kapitałów i potrafi stosować ją do rozwiązywania różnych zagadnień matematyki finansowej oraz zna wzór Fishera i potrafi stosować go w zagadnieniach dotyczących inflacji wykład, ćwiczenia kolokwium K_W01+
K_W03+
K_W05+
K_U01++
K_K01+
P6S_KK
P6S_UK
P6S_WG
P6S_WK
03 zna podstawy teorii dotyczącej weksli wykład, ćwiczenia referat pisemny K_W01+
K_W03+
K_W05+
K_U01++
K_K01+
P6S_KK
P6S_UK
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Zmiana wartości pieniądza w czasie. Czas rzeczywisty i czas bankowy. Odsetki. Stopa procentowa. Kapitalizacja prosta. Kapitalizacja złożona i kapitalizacja ciągła. Dyskonto rzeczywiste. W01-W08, C01-C05 MEK01
2 TK02 Zasada równoważności stóp procentowych. Efektywna stopa procentowa. Przeciętna stopa procentowa. W09-W14, C06-C8 MEK01
2 TK03 Wartość kapitału w czasie. Zasada równoważności kapitałów. W15-W18, C09-C11 MEK01 MEK02
2 TK04 Inflacja. Stopa inflacji. Realna stopa procentowa. Wzór Fishera. Nominalna i realna wartość kapitału. W19-W22, C12-C13 MEK01 MEK02
2 TK05 Dyskonto handlowe. Papiery wartościowe. Dyskontowanie i redyskontowanie weksli. Zasada równoważności weksli. Portfel weksli. Podstawowe informacje dotyczące rent. W23-W30, C14-C15 MEK01 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 7.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenia wykładu dokonuje się na podstawie obecności na wykładach i na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia/Lektorat Aby zaliczyć ćwiczenia student musi zaliczyć wszystkie MEKi. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z MEKów 1-2, zaokrągloną do obowiązującej skali ocen. Aktywność na ćwiczeniach może podwyższyć ocenę z ćwiczeń.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie