Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej
Nazwa kierunku studiów: Matematyka
Obszar kształcenia: nauki ścisłe
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii, Zastosowania matematyki w informatyce
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Modelowania Matematycznego
Kod zajęć: 1054
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności zastosowania matematyki w ekonomii
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 C15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr Katarzyna Wilczek
Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek, piątek 12.15-13.45
Główny cel kształcenia: Zapoznanie się z podstawowymi problemami ekonomii matematycznej. Konstruowanie i rozwiązywanie modeli matematycznych ekonomii.
Ogólne informacje o zajęciach: Matematyczna teoria popytu. Matematyczna teoria produkcji. Równowaga rynkowa i równowaga przedsiębiorstwa. Krótko- i długookresowa strategia przedsiębiorstwa w teorii neoklasycznej.Liniowe modele równowagi. Równowaga ogólna Walrasa – współczesne wersje. Modele wzrostu gospodarczego. Modelowanie ryzyka i niepewności w działalności gospodarczej.
1 | S. Kanas | Podstawy ekonomii matematycznej | PWN Warszawa. | 2011 |
2 | E. Panek | Ekonomia matematycznaI | Wydawnictwo AE Poznań. | 2000 |
3 | Alpha Chiang | Fundamental Methods of Mathematical Economics | McGraw Hill. | 1990 |
1 | S. Kanas | Podstawy ekonomii matematycznej | PWN Warszawa. | 2011 |
2 | E. Panek | Podstawy ekonomii matematycznej | Wydawnictwo AE Poznań. | 2000 |
3 | J. Banaś, S. Wędrychowicz | Zbiór zadań z analizy matematycznej | WN PWN, wydanie 9,. | 2012 |
Wymagania formalne: Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: układy równań liniowych. Wektory, niezależność wektorów, przestrzeń liniowa. Funkcje jednej i wielu zmiennych rzeczywistych, ekstrema lokalne funkcji jednej i wielu zmiennych, równania różniczkowe.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: student rozwiązuje układy równań liniowych, potrafi wyznaczać pochodne oraz ekstrema lokalne funkcji jednej i wielu zmiennych, rozwiązuje proste równania różniczkowe.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i świadomość swoich braków, które stara się uzupełniać w procesie nauki.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawowe pojęcia rachunku marginalnego funkcji jednej zmiennej | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin |
K_K01+ |
X1A_K1 |
02 | Zna podstawowe pojęcia teorii preferencji, pojęcie relacji preferencji, koszyka optymalnego, funkcji użyteczności, elastyczność substytucji i komplementarności | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin |
K_K03+ |
X1A_K2 |
03 | Potrafi zastosować pojęcia marginalne dla funkcji wielu zmiennych, funkcji użyteczności, funkcji produkcji | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin |
K_W03+ K_K01+ |
X1A_W2 X1A_W3 X1A_K1 |
04 | Zna podstawowe metody rozwiązywania zagadnień programowania nieliniowego, zagadnienie maksymalizacji użyteczności czy minimalizacji kosztów | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin |
K_W03+ K_K03+ |
X1A_W2 X1A_W3 X1A_K2 |
05 | Wyznacza wielkości marginalne funkcji popytu, podaży. Rozróżnia pojęcia towarów normalnych i Giffena oraz towarów niższego i wyższego rzędu, substytucyjnych i komplementarnych | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwkium, egzamin |
K_K03+ |
X1A_K2 |
06 | Zna podstawowe modele równowagi rynku | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin |
K_K03+ |
X1A_K2 |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01, W02 | MEK01 | |
6 | TK02 | W03 | MEK02 | |
6 | TK03 | W04, W05, W06 | MEK02 | |
6 | TK04 | W07, W08 | MEK03 | |
6 | TK05 | W09, W10, W11 | MEK04 | |
6 | TK06 | W12, W13 | MEK05 | |
6 | TK07 | W14, W15 | MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | |||
Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin składa się z Sześciu testów (z tematyki 6 MEK-ów) składających się z zadań zamkniętych i/lub pytań krótkiej odpowiedzi, w każdym teście można uzyskać 20pkt. Test uznaje się za zaliczony przy uzyskaniu min 7 pkt. Aby uzyskać zaliczenie wykładu należy zaliczyć wszystkie testy i uzyskać łącznie minimum 60 pkt. |
Ćwiczenia/Lektorat | Jedno kolokwium pisemne z zadań otwartych, na podstawie którego można uzyskać 70 punktów. 10 punktów można uzyskać za aktywny udział w ćwiczeniach. Do zaliczenia ćwiczeń należy uzyskać łącznie minimum 35 pkt. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa będzie wystawiana na podstawie sumy punktów uzyskanych w czasie trwania egzaminu (6 testów) oraz kolokwium zaliczającego ćwiczenia według skali: 0-94 pkt. ocena ndst. (2,0), 95-110 ocena dst, (3,0), 111-139 ocena +dst. (3,5), 140-159 ocena db (4,0), 160-179 ocena +db (4,5), 180-200 ocena bdb (5,0) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie