logo
Karta przedmiotu
logo

Marketing międzynarodowy

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Marketingu

Kod zajęć: 10463

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5. Zarządzanie międzynarodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W9 C9 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Oleksandr Gugnin

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Joanna Wiażewicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć związanych z marketingiem międzynarodowym oraz funkcjonowaniem przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych. Kształcenie umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do rozwiązywania problemów przedsiębiorstwa związanych z działalnością rynkową na rynkach międzynarodowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia obejmuje istotę i proces marketingu międzynarodowego oraz charakterystykę determinant internacjonalizacji, działań marketingowych i strategii marketingowych na rynkach zagranicznych.

Materiały dydaktyczne: Grzegorczyk W., Szymańska K., Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych : studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź , 2018

Inne: https://docplayer.pl/49901979-Marketing-miedzynarodowy.html

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Grzegorczyk W. Marketing na rynku międzynarodowym Wolters Kluwer Polska, Warszawa. 2013
2 Duliniec E. Marketing międzynarodowy PWE, Warszawa. 2009
3 Fonfara K. (red.) Marketing międzynarodowy : współczesne trendy i praktyka PWN, Warszawa . 2014
4 Pazio N.M. Marketing na rynkach międzynarodowych Ofic.Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa . 2016
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Adamczyk J., Witek L. Marketing międzynarodowy Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2008
2 Gugnin A., Wożny A. Marketing w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw, Wyd. Indygo, Rzeszów. 2014
3 Pietrasieński P. Międzynarodowe strategie marketingowe PWE, Warszawa. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Wiktor J.W., Chlipała P. Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych, PWE, Warszawa . 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zakończenie kursu w zakresie modułów: marketing, badania marketingowe, postępowanie nabywców, historia gospodarcza.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna makroekonomiczne podstawy rozwoju gospodarki rynkowej, zasady kreowania strategii marketingowych przedsiębiorstw.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia istoty i elementów marketingu-mix na rynkach zagranicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość ciągłego doskonalenia wiedzy społeczno-ekonomicznej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna istotę marketingu międzynarodowego i potrafi scharakteryzować determinanty działań marketingowych na rynku międzynarodowym. wykład/wykład problemowy, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, studium przypadku zaliczenie cz. pisemna
02 Potrafi scharakteryzować podstawowe strategie wejścia na rynki zagraniczne; wykład/ wykład problemowy, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe,studium przypadku kolokwium, zaliczenie cz. pisemna
03 Potrafi scharakteryzować podstawowe strategie marketingowe stosowane na rynku międzynarodowym; wykład/wykład problemowy, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, analizowanie studium przypadku zaliczenie cz. pisemna
04 Posiada umiejętność praktycznego stosowania zasad marketingu na zróżnicowanych rynkach zagranicznych; wykład/wykład interaktywny, dyskusja, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, analiza studium przypadku zaliczenie cz.pisemna
05 Rozumie potrzebę kształtowania własnej wiedzy na poziomie aktualnego rozwoju teorii i praktyki marketingu; wykład/wykład problemowy, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pis

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Biznes i marketing międzynarodowy. Przyczyny i fazy internacjonalizacji oraz jej konsekwencje dla marketingu. Orientacje międzynarodowe przedsiębiorstw W01, C01 MEK01 MEK03 MEK05
5 TK02 Międzynarodowe otoczenie przedsiębiorstw i jego wpływ na działania marketingowe. Problemy analizy międzynarodowego otoczenia marketingu. Wpływ kultury na działania marketingowe W02-W03, C02-C03 MEK01 MEK05
5 TK03 Strategie wejścia na rynki zagraniczne. Strategie eksportowe. Strategie kontraktowe. Badania marketingowe na rynkach zagranicznych. W04-W05, C04-C05 MEK02 MEK03 MEK04
5 TK04 Kształtowanie produktu na rynku międzynarodowym. Polityka cenowa i strategia dystrybucji na rynku międzynarodowym. Promocja i jej uwarunkowania na rynku międzynarodowym W06-W08, C06-C08 MEK03 MEK04 MEK05
5 TK05 Korzyści i ryzyka działalności przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych. Kierunki rozwoju marketingu międzynarodowego. Marketing globalny. W09, C09 MEK01 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie w formie pisemnej
Ćwiczenia/Lektorat zaliczenie w formie pisemnej, aktywność na zajęciach
Ocena końcowa ocena z zaliczenia i aktywności na zajęciach

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Cholewa-Wójcik; J. Wiażewicz Współczesne wyzwania nauki i biznesu w turbulentnym otoczeniu 2023