logo
Karta przedmiotu
logo

Strategia ciągłego doskonalenia

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Zarządzania i Logistyki

Kod zajęć: 10458

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2. Zarządzanie jakością

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 C12 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. prof. PRz Andrzej Gazda

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Magdalena Szydełko

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z terminologią związaną z filozofią i strategią ciągłego doskonalenia oraz z różnymi metodami i narzędziami w ujęciu teoretycznym i praktycznym.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów wybieralnych w 6 semestrze.

Materiały dydaktyczne: Materiały dydaktyczne przygotowane przez prowadzącego ćwiczenia.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Tomasz Król Lean management po polsku: o dobrych i złych praktykach: lean, six sigma, kaizen: 11 i pół powodu, dlaczego zmiana się nie udaje Helion, Gliwice. 2018
2 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
3 Adam Hamrol Zarządzanie i inżynieria jakości PWN, Warszawa. 2018
4 Adam Hamrol Zarządzanie jakością z przykładami PWN, Warszawa. 2012
5 Jerzy Łunarski Zarządzanie jakością: standardy i zasady WNT, Warszawa. 2012
6 Marek Bugdol System zarządzania jakością według normy ISO 9001: 2015 Helion, Gliwice. 2018
7 Masaaki Imai Gemba kaizen: zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju MT Biznes, Warszawa . 2018
8 Adam Hamrol Strategie i praktyki sprawnego działania: LEAN, SIX SIGMA i inne PWN, Warszawa. 2018
9 PKN PN-ISO 10014:2008 "Zarządzanie jakością - Wytyczne do osiągania korzyści finansowych i ekonomicznych". 2008
10 PKN PN-EN ISO 9004:2018-06 Zarządzanie jakością - Jakość organizacji - Wytyczne osiągnięcia trwałego sukcesu. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Tomasz Król Lean management po polsku: o dobrych i złych praktykach: lean, six sigma, kaizen: 11 i pół powodu, dlaczego zmiana się nie udaje Helion, Gliwice 2018.
2 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
3 Andrzej Pacana, Manuela Ingaldi, Agnieszka Czajkowska Projektowanie i wdrażanie sformalizowanych systemów zarządzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
4 Marek Ćwiklicki, Hubert Obora Metody TQM w zarządzaniu firmą. Praktyczne przykłady zastosowań Poltext, Warszawa. 2009
5 Adam Hamrol Strategie i praktyki sprawnego działania: LEAN, SIX SIGMA i inne PWN, Warszawa. 2018
6 Katarzyna Szczepańska Metody i techniki TQM Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Maciej Kulig Doskonalenie przedsiębiorstw: kryzys drogą do sukcesu PWN, Warszawa. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu podstaw zarządzania przedsiębiorstwem, zarządzania jakością i auditów oraz zna ogólne wymagania zawarte w normie ISO 9001:2015.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem i zarządzania jakością do rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do pracy w grupie i samodzielnego podejmowania decyzji.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna i rozumie istotę strategii ciągłego doskonalenia. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe kolokwium, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W02++
P6S_WG
02 Zna założenia i zasady Total Quality Management. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W02++
K_W04++
P6S_WG
P6S_WK
03 Potrafi narysować i opisać cykle ciągłego doskonalenia (PDCA, PDSA). wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W04++
K_U03++
K_U05++
K_U11++
K_K01+
P6S_KK
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
04 Zna założenia Lean Management. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W04++
P6S_WG
P6S_WK
05 Zna założenia Kaizen. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W04++
P6S_WG
P6S_WK
06 Zna założenia Six Sigma. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W04++
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Strategia ciągłego doskonalenia – definicja, cele, metody. W01, C01 MEK01
6 TK02 Struktury organizacyjne wspierające strategię ciągłego doskonalenia. W02, C02 MEK01
6 TK03 Total Quality Management. Cykle ciągłego doskonalenia (PDCA, PDSA). W03, C03, C04 MEK02 MEK03
6 TK04 Lean Management. W04, W05 MEK04
6 TK05 Kaizen. W06, C05, C06 MEK05
6 TK06 System sugestii pracowniczych. W07, C07, C08 MEK05
6 TK07 Six Sigma. W08, W09 MEK06
6 TK08 FMEA (Failure Mode and Effects Analysis). QFD (Quality Function Deployment). W10, C09, C10 MEK02 MEK02 MEK02 MEK04
6 TK09 Benchmarking (uczenie się od innych). W11 MEK01
6 TK10 Modele doskonałości w biznesie. Nagrody i znaki jakości. W12 MEK01
6 TK11 Flowchart. W13, C11 MEK02 MEK04
6 TK12 Rachunek kosztów jakości. W14 MEK02
6 TK13 Korekcja, działania korygujące i zapobiegawcze. W15 MEK02
6 TK14 Zaliczenie modułu (kolokwium). C12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 12.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 8.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 24.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Sprawdzenie wiedzy z zakresu treści prezentowanych na wykładzie w ramach zaliczenia pisemnego (kolokwium) na ćwiczeniach.
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia ćwiczeń przez studenta jest obecność na zajęciach ćwiczeniowych (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona), zaliczenie zadań wykonywanych na zajęciach oraz zaliczenie pisemnego kolokwium (zakres: zagadnienia omawiane na ćwiczeniach, wykładach i prezentowane w literaturze przedmiotu do samodzielnego studiowania).
Ocena końcowa Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie oceny z kolokwium. Dopuszcza się możliwość podniesienia oceny za ponadprzeciętną aktywność i zaangażowanie w wykonywanie zadań.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie