logo
Karta przedmiotu
logo

Konsumencka ocena jakości

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Marketingu

Kod zajęć: 10456

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2. Zarządzanie jakością

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 C12 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. prof. PRz Beata Zatwarnicka-Madura

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr Ewelina Nycz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest zdobycie wiedzy przez studentów z zakresu roli, znaczenia i praw konsumenta na rynku, a także podstawowych metod badania i oceny produktów z punktu widzenia konsumenta i organizacji konsumenckich.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktycznym. Przedmiot należy do grupy modułów dodatkowych - specjalność.

Materiały dydaktyczne: www.federacja-konsumentow.org.pl; www.konsument.gov.pl -; www.konsumenci.org; www.uokik.gov.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lock D. Podręcznik zarządzania jakością Wyd. PWN. 2002
2 Rokita K. Prawa konsumenta Wyd. Prawnicze LexisNexis. 2009
3 Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V. Marketing. Podręcznik europejski Wyd. PWE. 2002
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Sutherland M., Sylvester A. Reklama a umysł konsumenta: co działa, co nie działa i dlaczego Wyd. Naukowe PWN. 2003
2 Urban W. Zarządzanie jakością usług Wyd. PWN. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na Politechnice Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, roli, znaczenia i praw konsumenta na rynku, a także podstawowych metod badania i oceny produktów z punktu widzenia konsumenta i organizacji konsumen

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność opracowania testów konsumenckich i umiejętności ich interpretowania.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student posiada podstawową umiejętność pracy w grupie, zna podstawowe zasady autoprezentacji oraz prezentacji werbalnej i multimedialnej określonych treści naukowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna i rozumie znaczenie i role konsumenta na rynku dóbr i usług, prawa konsumenta w Polsce i na świecie, prawa konsumenckie i zastosowanie ich w praktyce. wykład, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_W05++
P6S_WG
P6S_WK
02 Zna koncepcje zarządzania jakością produktu, potrafi wymienić cechy jakościowe, użytkowe, techniczne produktu z punktu widzenia konsumenta. wykład, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_U05++
P6S_UW
03 Zna podstawowe cele tworzenia reklam, rodzaje reklam i potrafi wskazać jakie informacje warto przekazać w reklamie (z punktu widzenia konsumenta). wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_W04++
P6S_WG
P6S_WK
04 Zna i rozumie podstawowe informacje o reklamacjach, koszty i korzyści płynące ze składania reklamacji zarówno dla konsumentów jaki producentów, oraz możliwości i sposoby składania reklamacji. wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_W04++
P6S_WG
P6S_WK
05 Zna podstawowe cele, działalności i funkcjonowanie polskich organizacji konsumenckich oraz zakres pomocy konsumentom przez poszczególne organizacje. wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_U01+
P6S_UW
06 Zna i rozumie podstawowe metody badania i oceny produktów z punktu widzenia konsumenta oraz organizacji konsumenckich, cele przeprowadzania testów konsumenckich posiada podstawowe umiejętności dotyczące zasad podczas opracowywania testów konsumenckich i potrafi zinterpretować dane zawarte w testach konsumenckich (wykorzystanie ich w praktyce). wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku, zadania praktyczne, projekt zespołowy zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu K_U04++
K_K03++
P6S_KR
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Konsument na rynku: znaczenie i rola konsumenta na rynku dóbr i usług, prawa konsumenta w Polsce i na świecie, prawa konsumenckich i zastosowanie ich w praktyce. W01-W02, C01-C02 MEK01
6 TK02 Jakość produktu: koncepcje zarządzania jakością produktu, jakość produktów, cechy jakościowe, użytkowe, techniczne produktu z punktu widzenia konsumenta. W03-W04, C03-C04 MEK02
6 TK03 Reklama jako źródła wiedzy o produkcie: podstawowe cele tworzenia reklam, rodzaje reklam i przekazywane w nich informacji o produkcie. W05-W06, C05-C06 MEK01 MEK03
6 TK04 Reklamacje: podstawowe informacje o reklamacjach, koszty i korzyści płynące ze składania reklamacji zarówno dla konsumentów jaki producentów, możliwości i sposoby składania reklamacji. W07-W09, C07 MEK04
6 TK05 Organizacje konsumenckie: podstawowe cele, działalności i funkcjonowanie polskich organizacji konsumenckich, zakres pomocy konsumentom przez poszczególne organizacje. W10-W11, C08-C09 MEK05
6 TK06 Metody badania, oceny produktów, testy konsumenckie: podstawowe metody badania i oceny produktów z punktu widzenia konsumenta oraz organizacji konsumenckich, podstawowe zasady podczas opracowywania testów konsumenckich, interpretacja danych zawartych w testach konsumenckich, cele przeprowadzania testów konsumenckich i wykorzystania ich w praktyce. W12-W15, C10-C12 MEK01 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 12.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 13.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 13.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie w formie pisemnej, kolokwium
Ćwiczenia/Lektorat zaliczenie w formie pisemnej, aktywność i praca na ćwiczeniach - ustalone przez osoby prowadzące ćwiczenia, ocena z zaliczenia jest brana pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej, sprawozdanie z projektu (praca projektowa)
Ocena końcowa pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie