logo
Karta przedmiotu
logo

Audit systemów zarządzania jakością

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Zarządzania i Logistyki

Kod zajęć: 10455

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2. Zarządzanie jakością

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W9 C9 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. prof. PRz Andrzej Gazda

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Magdalena Szydełko

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z terminologią związaną z auditami jakości, ich klasyfikacją i krokami oraz etapami auditu na miejscu. Kształcenie umiejętności w zakresie przeprowadzania auditów wewnętrznych, w tym analizy scenek auditowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów wybieralnych w 5 semestrze.

Materiały dydaktyczne: Materiały przygotowane przez prowadzących wykład i ćwiczenia.

Inne: Czasopisma naukowe z obszaru zarządzania jakością: "Problemy jakości", "Zarządzanie jakością". Czasopisma dostępne w wirtualnej bazie Biblioteki PRz. Ustawa o normalizacji.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
2 Andrzej Pacana, Manuela Ingaldi, Agnieszka Czajkowska Projektowanie i wdrażanie sformalizowanych systemów zarządzania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
3 Adam Hamrol Zarządzanie jakością z przykładami PWN, Warszawa. 2012
4 Jerzy Łunarski Zarządzanie jakością: standardy i zasady WNT, Warszawa. 2012
5 Marek Bugdol System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015 Helion, Gliwice. 2018
6 PKN PN-EN ISO 19011:2018-08 "Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania". 2018
7 PKN PN-EN ISO 9001:2015-10 "Systemy zarządzania jakością - Wymagania". 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
2 Andrzej Pacana, Manuela Ingaldi, Agnieszka Czajkowska Projektowanie i wdrażanie sformalizowanych systemów zarządzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
3 PKN PN-EN ISO 19011:2018-08 "Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania". 2018
4 PKN PN-EN ISO 9001:2015-10 "Systemy zarządzania jakością - Wymagania". 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Katarzyna Szczepańska Zarządzanie jakością: koncepcje, metody, techniki, narzędzia Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2015
2 Andrzej Pacana, Manuela Ingaldi, Agnieszka Czajkowska Projektowanie i wdrażanie sformalizowanych systemów zarządzania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
3 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu podstaw zarządzania przedsiębiorstwem i zarządzania jakością oraz zna ogólne wymagania zawarte w normie ISO 9001:2015.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem i zarządzania jakością do rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do pracy w grupie i samodzielnego podejmowania decyzji.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawową terminologię związaną z auditami jakości. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W04+
P6S_WG
P6S_WK
02 Zna klasyfikację auditów jakości według różnych kryteriów podziału. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W04+
P6S_WG
P6S_WK
03 Zna kroki i etapy procesu auditowania. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W02+
K_W04+
P6S_WG
P6S_WK
04 Potrafi zinterpretować wymagania normy ISO 9001:2015 w zakresie auditów wewnętrznych. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_U07+++
P6S_UW
05 Potrafi dokonać analizy prostych scenek auditowych z wykorzystaniem normy ISO 9001:2015. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania obserwacja wykonawstwa, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_U03++
K_U11++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie do modułu. Pojęcie i cechy auditu. Audit versus audyt. Audit versus kontrola. Terminologia związana z auditami jakości. W01, C01 MEK01
5 TK02 Klasyfikacja auditów według różnych kryteriów. W02, C02 MEK02
5 TK03 Kroki i etapy prowadzenia auditu jakości. W03, W04 MEK03
5 TK04 Dokumentowanie auditów jakości. W05, W06, C03 MEK01
5 TK05 Rola i kompetencje auditorów w procesie auditu. W07, C04 MEK03
5 TK06 Działania poauditowe. W08, W09, C05 MEK03
5 TK07 Ocena zgodności scenek auditowych z wymaganiami normy ISO 9001:2015. C06, C07, C08 MEK05
5 TK08 Zaliczenie pisemne (kolokwium). C09 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Sprawdzenie wiedzy z zakresu treści prezentowanych na wykładzie w ramach zaliczenia pisemnego (kolokwium) na ćwiczeniach.
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia ćwiczeń przez studenta jest obecność na zajęciach ćwiczeniowych (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona), zaliczenie zadań wykonywanych na zajęciach oraz zaliczenie pisemnego kolokwium (zakres: zagadnienia omawiane na ćwiczeniach, wykładach i prezentowane w literaturze przedmiotu do samodzielnego studiowania).
Ocena końcowa Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie oceny z kolokwium. Dopuszcza się możliwość podniesienia oceny za ponadprzeciętną aktywność i zaangażowanie w wykonywanie zadań.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Gazda; A. Pacana; D. Siwiec A New QFD-CE Method for Considering the Concept of Sustainable Development and Circular Economy 2023
2 A. Gazda; M. Lis; E. Siembab Zielona logistyka - ekologiczne rozwiązania w branżży TSL 2023
3 A. Jarząb; M. Szydełko Ocena i doskonalenie transportu zbiorowego na przykładzie wybranej gminy w województwie podkarpackim 2023
4 E. Siembab; M. Szydełko Logistyczna obsługa klientów jako element kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw transportowych 2023
5 J. Baran; M. Szydełko Ocena i doskonalenie polityki jakości wybranych przedsiębiorstw z branży TSL 2023
6 K. Moskal; M. Strzelczyk; M. Szydełko Trendy wpływające na rozwój e-commerce 2023
7 M. Sabo; M. Szydełko Doskonalenie logistycznej obsługi indywidualnych klientów na przykładzie przedsiębiorstwa DHL Parcel Polska Sp. z o.o. 2023
8 M. Szydełko Ocena i doskonalenie wybranych procesów logistycznych 2023
9 M. Szydełko Strategie i kanały dystrybucji : wybrane problemy decyzyjne 2023
10 M. Szydełko; M. Woźny Measuring the quality of logistics services for individual customers using the SERVQUAL method with an exemplary company from the CEP industry 2023
11 W. Skarbek; M. Szydełko Elementy i pomiar zadowolenia klientów z logistycznej obsługi zamówień 2023
12 A. Gazda; A. Pacana; D. Siwiec Analysis of pro-environmental awareness and approach to making decisions in the context of sustainability 2022
13 M. Szydełko Ocena klasyfikacji i typologii benchmarkingu z wykorzystaniem warunków poprawności podziału logicznego pojęć 2022
14 E. Mihaliková; A. Gazda; P. Kacmary; D. Malindzak Order logistics for discrete and continual production processes in industry 4.0 conditions 2021
15 M. Szydełko Facilitating factors for the establishment of benchmarking partnership in selected clusters 2021
16 M. Szydełko Partnerstwo w kanałach dystrybucji jako strategiczne wyzwanie współczesnej logistyki 2021
17 M. Szydełko Projektowanie kanałów i strategii dystrybucji na przykładzie przedsiębiorstwa z branży spożywczej 2021
18 P. Bełch; A. Gazda Wybrane wyzwania, problemy i rozwiązania logistyki XXI wieku 2021
19 E. Mihaliková; A. Gazda; I. Leššo; D. Malindžák Application of balance models in metallurgy 2020
20 M. Szydełko Możliwości wykorzystania benchmarkingu na potrzeby klastrów energii w Polsce 2020
21 M. Szydełko The key limiting factors for the establishment of a benchmarking partnership in cluster enterprises 2020
22 M. Szydełko Uwarunkowania budowania partnerstwa benchmarkingowego przez przedsiebiorstwa tworzące klaster 2020
23 A. Gazda; D. Malindzak; K. Osieczko Factors determining the construction and location of underground gas storage facilities 2019
24 A. Gazda; J. Woźniak; N. Życzyński IT Support for the Goods Reallocation Process in Textiles-Based Fashion Retail 2019
25 A. Gazda; K. Osieczko The use of intralogistic systems in the enterprise 2019
26 A. Pacana; M. Szydełko; B. Trybus; J. Woźniak Prace Kół Naukowych Politechniki Rzeszowskiej w roku akademickim 2018/2019 2019
27 M. Szydełko Partnerstwo benchmarkingowe przedsiębiorstw w klastrze jako kategoria relacji międzyorganizacyjnych 2019
28 M. Szydełko Relacje w sieci powiązań rad dyrektorów jako przesłanka benchmarkingu sieciowego 2019