logo
Karta przedmiotu
logo

Strategia ciągłego doskonalenia

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Zarządzania i Logistyki

Kod zajęć: 10448

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2J - Zarządzanie jakością

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 C15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. prof. PRz Andrzej Gazda

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Magdalena Szydełko

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z terminologią związaną z filozofią i strategią ciągłego doskonalenia oraz z różnymi metodami i narzędziami w ujęciu teoretycznym i praktycznym.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów wybieralnych w 6 semestrze.

Materiały dydaktyczne: Materiały dydaktyczne przygotowane przez prowadzącego ćwiczenia.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Adam Hamrol Strategie i praktyki sprawnego działania: LEAN, SIX SIGMA i inne PWN, Warszawa. 2018
2 Tomasz Król Lean management po polsku: o dobrych i złych praktykach: lean, six sigma, kaizen: 11 i pół powodu, dlaczego zmiana się nie udaje Helion, Gliwice. 2018
3 Masaaki Imai Gemba kaizen: zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju MT Biznes, Warszawa . 2018
4 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
5 Adam Hamrol Zarządzanie i inżynieria jakości PWN, Warszawa. 2018
6 Adam Hamrol Zarządzanie jakością z przykładami PWN, Warszawa. 2012
7 Jerzy Łunarski Zarządzanie jakością: standardy i zasady WNT, Warszawa. 2012
8 Marek Bugdol System zarządzania jakością według normy ISO 9001: 2015 Helion, Gliwice. 2018
9 PKN PN-ISO 10014:2008 "Zarządzanie jakością - Wytyczne do osiągania korzyści finansowych i ekonomicznych". 2008
10 PKN PN-EN ISO 9004:2018-06 Zarządzanie jakością - Jakość organizacji - Wytyczne osiągnięcia trwałego sukcesu. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Adam Hamrol Strategie i praktyki sprawnego działania: LEAN, SIX SIGMA i inne PWN, Warszawa. 2018
2 Tomasz Król Lean management po polsku: o dobrych i złych praktykach: lean, six sigma, kaizen: 11 i pół powodu, dlaczego zmiana się nie udaje Helion, Gliwice 2018.
3 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
4 Andrzej Pacana, Manuela Ingaldi, Agnieszka Czajkowska Projektowanie i wdrażanie sformalizowanych systemów zarządzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
5 Marek Ćwiklicki, Hubert Obora Metody TQM w zarządzaniu firmą. Praktyczne przykłady zastosowań Poltext, Warszawa. 2009
6 Katarzyna Szczepańska Metody i techniki TQM Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Maciej Kulig Doskonalenie przedsiębiorstw: kryzys drogą do sukcesu PWN, Warszawa. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu podstaw zarządzania przedsiębiorstwem, zarządzania jakością i auditów oraz zna ogólne wymagania zawarte w normie ISO 9001:2015.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem i zarządzania jakością do rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do pracy w grupie i samodzielnego podejmowania decyzji.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna i rozumie istotę strategii ciągłego doskonalenia. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe kolokwium, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W02++
P6S_WG
02 Zna założenia i zasady Total Quality Management. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W02++
K_W04++
P6S_WG
P6S_WK
03 Potrafi narysować i opisać cykle ciągłego doskonalenia (PDCA, PDSA). wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W04++
K_U03++
K_U05++
K_U11++
K_K01+
P6S_KK
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
04 Zna założenia Lean Management. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W04++
P6S_WG
P6S_WK
05 Zna założenia Kaizen. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W04++
P6S_WG
P6S_WK
06 Zna założenia Six Sigma. wykład / wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, obserwacja wykonawstwa, pytania problemowe, zadania problemowe, aktywność na zajęciach K_W04++
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Strategia ciągłego doskonalenia – definicja, cele, metody. W01, W02, C01 MEK01
6 TK02 Struktury organizacyjne wspierające strategię ciągłego doskonalenia. W03, W04, C02 MEK01
6 TK03 Total Quality Management. Cykle ciągłego doskonalenia (PDCA, PDSA). W05, W06, C03, C04 MEK02 MEK03
6 TK04 Lean Management. W07, W08, W09, W10 MEK04
6 TK05 Kaizen. W11, W12, C05, C06 MEK05
6 TK06 System sugestii pracowniczych. W13, W14, C07, C08 MEK05
6 TK07 Six Sigma. W15, W16, W17, W18 MEK06
6 TK08 FMEA (Failure Mode and Effects Analysis). QFD (Quality Function Deployment). W19, W20, C09, C10, C11, C12 MEK02 MEK02 MEK02 MEK04
6 TK09 Benchmarking (uczenie się od innych). W21, W22 MEK01
6 TK10 Modele doskonałości w biznesie. Nagrody i znaki jakości. W23, W24 MEK01
6 TK11 Flowchart. W25, W26, C13, C14 MEK02 MEK04
6 TK12 Rachunek kosztów jakości. W27, W28 MEK02
6 TK13 Korekcja, działania korygujące i zapobiegawcze. W29, W30 MEK02
6 TK14 Zaliczenie modułu (kolokwium). C15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 22.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Sprawdzenie wiedzy z zakresu treści prezentowanych na wykładzie w ramach zaliczenia pisemnego (kolokwium) na ćwiczeniach.
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia ćwiczeń przez studenta jest obecność na zajęciach ćwiczeniowych (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona), zaliczenie zadań wykonywanych na zajęciach oraz zaliczenie pisemnego kolokwium (zakres: zagadnienia omawiane na ćwiczeniach, wykładach i prezentowane w literaturze przedmiotu do samodzielnego studiowania).
Ocena końcowa Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie oceny z kolokwium. Dopuszcza się możliwość podniesienia oceny za ponadprzeciętną aktywność i zaangażowanie w wykonywanie zadań.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Gazda; A. Pacana; D. Siwiec A New QFD-CE Method for Considering the Concept of Sustainable Development and Circular Economy 2023
2 A. Gazda; M. Lis; E. Siembab Zielona logistyka - ekologiczne rozwiązania w branżży TSL 2023
3 A. Jarząb; M. Szydełko Ocena i doskonalenie transportu zbiorowego na przykładzie wybranej gminy w województwie podkarpackim 2023
4 E. Siembab; M. Szydełko Logistyczna obsługa klientów jako element kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw transportowych 2023
5 J. Baran; M. Szydełko Ocena i doskonalenie polityki jakości wybranych przedsiębiorstw z branży TSL 2023
6 K. Moskal; M. Strzelczyk; M. Szydełko Trendy wpływające na rozwój e-commerce 2023
7 M. Sabo; M. Szydełko Doskonalenie logistycznej obsługi indywidualnych klientów na przykładzie przedsiębiorstwa DHL Parcel Polska Sp. z o.o. 2023
8 M. Szydełko Ocena i doskonalenie wybranych procesów logistycznych 2023
9 M. Szydełko Strategie i kanały dystrybucji : wybrane problemy decyzyjne 2023
10 M. Szydełko; M. Woźny Measuring the quality of logistics services for individual customers using the SERVQUAL method with an exemplary company from the CEP industry 2023
11 W. Skarbek; M. Szydełko Elementy i pomiar zadowolenia klientów z logistycznej obsługi zamówień 2023
12 A. Gazda; A. Pacana; D. Siwiec Analysis of pro-environmental awareness and approach to making decisions in the context of sustainability 2022
13 M. Szydełko Ocena klasyfikacji i typologii benchmarkingu z wykorzystaniem warunków poprawności podziału logicznego pojęć 2022
14 E. Mihaliková; A. Gazda; P. Kacmary; D. Malindzak Order logistics for discrete and continual production processes in industry 4.0 conditions 2021
15 M. Szydełko Facilitating factors for the establishment of benchmarking partnership in selected clusters 2021
16 M. Szydełko Partnerstwo w kanałach dystrybucji jako strategiczne wyzwanie współczesnej logistyki 2021
17 M. Szydełko Projektowanie kanałów i strategii dystrybucji na przykładzie przedsiębiorstwa z branży spożywczej 2021
18 P. Bełch; A. Gazda Wybrane wyzwania, problemy i rozwiązania logistyki XXI wieku 2021
19 E. Mihaliková; A. Gazda; I. Leššo; D. Malindžák Application of balance models in metallurgy 2020
20 M. Szydełko Możliwości wykorzystania benchmarkingu na potrzeby klastrów energii w Polsce 2020
21 M. Szydełko The key limiting factors for the establishment of a benchmarking partnership in cluster enterprises 2020
22 M. Szydełko Uwarunkowania budowania partnerstwa benchmarkingowego przez przedsiebiorstwa tworzące klaster 2020
23 A. Gazda; D. Malindzak; K. Osieczko Factors determining the construction and location of underground gas storage facilities 2019
24 A. Gazda; J. Woźniak; N. Życzyński IT Support for the Goods Reallocation Process in Textiles-Based Fashion Retail 2019
25 A. Gazda; K. Osieczko The use of intralogistic systems in the enterprise 2019
26 A. Pacana; M. Szydełko; B. Trybus; J. Woźniak Prace Kół Naukowych Politechniki Rzeszowskiej w roku akademickim 2018/2019 2019
27 M. Szydełko Partnerstwo benchmarkingowe przedsiębiorstw w klastrze jako kategoria relacji międzyorganizacyjnych 2019
28 M. Szydełko Relacje w sieci powiązań rad dyrektorów jako przesłanka benchmarkingu sieciowego 2019