logo
Karta przedmiotu
logo

Konsumencka ocena jakości

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Marketingu

Kod zajęć: 10446

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2J - Zarządzanie jakością

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 C15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: mgr Ewelina Nycz

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Lucyna Witek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest zdobycie wiedzy przez studentów z zakresu roli, znaczenia i praw konsumenta na rynku, a także podstawowych metod badania i oceny produktów z punktu widzenia konsumenta i organizacji konsumenckich.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktycznym. Przedmiot należy do grupy modułów dodatkowych - specjalność.

Materiały dydaktyczne: www.federacja-konsumentow.org.pl - Federacja Konsumentów; www.konsument.gov.pl - Europejskie Centrum Konsumenckie; www.konsumenci.org - Stowarzyszenie Konsumentów Polskich; www.uokik.gov.pl - Urząd

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lock D Podręcznik zarządzania jakością Wyd. PWN. 2002
2 Rokita K. Prawa konsumenta Wyd. Prawnicze LexisNexis. 2009
3 Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V. Marketing. Podręcznik europejski Wyd. PWE. 2002
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Sutherland M., Sylvester A. Reklama a umysł konsumenta: co działa, co nie działa i dlaczego Wyd. Naukowe PWN. 2003
2 Urban W. Zarządzanie jakością usług Wyd. PWN. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na Politechnice Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, roli, znaczenia i praw konsumenta na rynku, a także podstawowych metod badania i oceny produktów z punktu widzenia konsumenta i organizacji konsumen

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność opracowania testów konsumenckich i umiejętności ich interpretowania.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student posiada podstawową umiejętność pracy w grupie, zna podstawowe zasady autoprezentacji oraz prezentacji werbalnej i multimedialnej określonych treści naukowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna i rozumie znaczenie i role konsumenta na rynku dóbr i usług, prawa konsumenta w Polsce i na świecie, prawa konsumenckie i zastosowanie ich w praktyce. wykład, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_W05++
P6S_WG
P6S_WK
02 Zna koncepcje zarządzania jakością produktu, potrafi wymienić cechy jakościowe, użytkowe, techniczne produktu z punktu widzenia konsumenta. wykład, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_U05++
P6S_UW
03 Zna podstawowe cele tworzenia reklam, rodzaje reklam i potrafi wskazać jakie informacje warto przekazać w reklamie (z punktu widzenia konsumenta). wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_W04++
P6S_WG
P6S_WK
04 Zna i rozumie podstawowe informacje o reklamacjach, koszty i korzyści płynące ze składania reklamacji zarówno dla konsumentów jaki producentów, oraz możliwości i sposoby składania reklamacji. wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_W04+
P6S_WG
P6S_WK
05 Zna podstawowe cele, działalności i funkcjonowanie polskich organizacji konsumenckich oraz zakres pomocy konsumentom przez poszczególne organizacje. wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_U01+
P6S_UW
06 Zna i rozumie podstawowe metody badania i oceny produktów z punktu widzenia konsumenta oraz organizacji konsumenckich, cele przeprowadzania testów konsumenckich posiada podstawowe umiejętności dotyczące zasad podczas opracowywania testów konsumenckich i potrafi zinterpretować dane zawarte w testach konsumenckich (wykorzystanie ich w praktyce). wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku, zadania praktyczne, projekt zespołowy zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu K_U04++
K_K03++
P6S_KR
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Konsument na rynku: znaczenie i rola konsumenta na rynku dóbr i usług, prawa konsumenta w Polsce i na świecie, prawa konsumenckich i zastosowanie ich w praktyce. W01- W06, C1-C2 MEK01
6 TK02 Jakość produktu: koncepcje zarządzania jakością produktu, jakość produktów, cechy jakościowe, użytkowe, techniczne produktu z punktu widzenia konsumenta. W07- W12, C3-C4 MEK02
6 TK03 Reklama jako źródła wiedzy o produkcie: podstawowe cele tworzenia reklam, rodzaje reklam i przekazywane w nich informacji o produkcie. W13- W18,C5-C7 MEK01 MEK03
6 TK04 Reklamacje: podstawowe informacje o reklamacjach, koszty i korzyści płynące ze składania reklamacji zarówno dla konsumentów jaki producentów, możliwości i sposoby składania reklamacji. W19-W25, C8-C9 MEK04
6 TK05 Organizacje konsumenckie: podstawowe cele, działalności i funkcjonowanie polskich organizacji konsumenckich, zakres pomocy konsumentom przez poszczególne organizacje. W26- W31, C10-C11 MEK05
6 TK06 Metody badania, oceny produktów, testy konsumenckie: podstawowe metody badania i oceny produktów z punktu widzenia konsumenta oraz organizacji konsumenckich, podstawowe zasady podczas opracowywania testów konsumenckich, interpretacja danych zawartych w testach konsumenckich, cele przeprowadzania testów konsumenckich i wykorzystania ich w praktyce. W30-W40, C12-C15 MEK01 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 9.00 godz./sem.
Inne: 8.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 4.00 godz./sem.
Inne: 14.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie w formie pisemnej, kolokwium
Ćwiczenia/Lektorat zaliczenie w formie pisemnej, aktywność i praca na ćwiczeniach - ustalone przez osoby prowadzące ćwiczenia, ocena z zaliczenia jest brana pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej, sprawozdanie z projektu (praca projektowa)
Ocena końcowa pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 W. Kuźniar; L. Witek Green Purchase Behaviour Gap: The Effect of Past Behaviour on Green Food Product Purchase Intentions among Individual Consumers 2024
2 A. Andrejovska; A. Korombel; W. Kuźniar; L. Witek Green marketing: perceived green purchase control and its role in explaining green purchase intentions: the emerging market perspectiv 2023
3 E. Nycz; A. Pieniążek; M. Stopa Potencjał karpackich organizacji pozarządowych 2023
4 G. Kędzia; I. Staniec; L. Witek Towards sustainable purchase: the effect of social responsibility, innovativeness and knowledge of natural cosmetics purchasing consumers’ intentions 2023
5 K. Chudy-Laskowska; B. Kusz; D. Kusz; P. Ostyńska; A. Walenia; L. Witek The Effect of COVID-19 on Food Consumers’ Channel Purchasing Behaviors: An Empirical Study from Poland 2023
6 E. Nycz Analiza frekwencji turystycznych w wybranych obiektach turystycznych w województwie podkarpackim i małopolskim w latach 2019–2021 2022
7 E. Nycz Idea szlaków ze szczególnym uwzględnieniem szlaków kulinarnych na przykładzie szlaku kulinarnego podkarpackie smaki 2022
8 E. Nycz Winiarstwo w Karpatach. Alternatywa dla ludzi, którzy mają apetyt na niezapomniane doznania 2022
9 E. Nycz; A. Pieniążek Aktywność obywatelska w województwie podkarpackim 2022
10 K. Čadilová; M. Cirner; N. Kudla; A. Nizioł; E. Nycz; A. Pieniążek; L. Richter; K. Staszewski; M. Stopa; K. Szpara Carpathian products: their producers and business environment institutions 2022
11 E. Nycz Idea klastrów ze szczególnym uwzględnieniem klastrów spożywczych na przykładzie Klastra „Podkarpackie Smaki” 2021
12 E. Nycz Winiarstwo w Karpatach 2021
13 L. Witek Ekoetykietowanie i jego rola w rozwoju zachowań nabywczych na rynku produktów ekologicznych 2021
14 L. Witek Niespójność między postawami a zachowaniem nabywców na rynku produktów ekologicznych 2021
15 L. Witek Winiarstwo organiczne 2021
16 S. Gawroński; E. Nycz; D. Tworzydło Changes in the Journalist’s Profession Caused by the COVID-19 Pandemic in the Context of Relations with Representatives of the Public Relations Industry 2021
17 W. Kuźniar; L. Witek Green Purchase Behavior: The Effectiveness of Sociodemographic Variables for Explaining Green Purchases in Emerging Market 2021
18 W. Kuźniar; T. Surmacz; B. Wierzbiński; L. Witek The Role of the Ecological Awareness and the Influence on Food Preferences in Shaping Pro-Ecological Behavior of Young Consumers 2021
19 E. Nycz Analiza potencjału obiektów noclegowych województwa podkarpackiego i małopolskiego 2020
20 E. Nycz Efektywne instytucje otoczenia biznesu 2020
21 E. Nycz Traditional and Organic Products on Example of “FIGA” Family-Owned Organic Farm from Podkarpackie Province 2020
22 E. Nycz \"Spożywcze\" klastry w Karpatach - szanse i zagrożenia 2020
23 L. Witek Green Marketing: The Environmentally-Friendly Attributes of Products and Decision to Purchase 2020
24 E. Nycz Analiza frekwencji turystycznych w obiektach turystycznych w woj. podkarpackim 2019
25 E. Nycz Patriotyzm konsumencki 2019
26 E. Nycz Produkt górski w Europie i w Polsce 2019
27 E. Nycz Sukces możliwy ale wymaga czasu i pracy. Rozmowa z ministrem rolnictwa i rozwoju wsi Janem Krzysztofem Ardanowskim na temat produktu górskiego 2019
28 E. Nycz Szlaki winiarskie w Europie i Polsce 2019
29 K. Szalonka; L. Witek Ocena satysfakcji pracowników handlu detalicznego w kontekście koncepcji Work-Life Balance 2019
30 L. Witek Attitude-Behaviour Gap Among Polish Consumers Regarding Green Purchases 2019
31 L. Witek Zachowania nabywców wobec produktów ekologicznych: determinanty, model i implikacje dla marketingu 2019