logo
Karta przedmiotu
logo

Zintegrowane systemy zarządzania

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Zarządzania i Logistyki

Kod zajęć: 10441

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2J - Zarządzanie jakością

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 C15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. prof. PRz Andrzej Gazda

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Jadwiga Nycz-Wróbel

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Kształcenie umiejętności z zakresu wymagań systemów zarządzania oraz planowania, wdrażania i utrzymania systemów zarządzania w przedsiębiorstwie.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów wybieralnych w semestrze 4

Materiały dydaktyczne: Prezentacja multimedialna. Materiały przygotowane przez prowadzącego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Pacana A. Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zgodne z ISO 45001:2018 Rzeszów : Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz. 2019
2 Pacana A. Zarządzanie środowiskowe zgodne z ISO 14001:2015 Rzeszów : Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz.. 2018
3 Pacana A., Stadnicka D. Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001 : 2015 Rzeszów : Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Pacana A. Audity systemów zarządzania BHP Rzeszów : Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz. 2017
2 Stadnicka D., Pacana A. Audity wewnętrzne systemu zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem Rzeszów : Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz. 2010
3 Stadnicka D., Pacana A. Audity wewnętrzne systemu zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem Rzeszów : Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Banaszak Z. Zintegrowane systemy zarządzania Warszawa : Polskie Wydaw.Ekonom. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRZ

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę i znajomość terminów z zakresu zarządzania oraz zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizacji

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi swobodnie wykorzystywać programy pakietu Microsoft Office

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do pracy w grupie i podejmowania samodzielnych decyzji. Potrafi współdziałać w grupie. Potrafi samodzielnie formułować wnioski. Rozumie konieczność samokształcenia.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową wiedzę na temat kluczowych wymagań systemów zarządzania jakością, zarządzania środowiskowego i zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy wykład, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_W03+
K_W09+
K_U07+
K_U11+
K_U12++
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
02 Rozumie istotę wewnętrznych auditów systemów zarządzania wykład, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_U07+
K_U11++
P6S_UO
P6S_UW
03 Rozumie istotę zarządzania ryzykiem w organizacji i potrafi wykonać zadanie z zakresu zarządzania ryzykiem z dużą pomocą prowadzącego wykład, ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa, ocena ćwiczenia problemowego K_U11+++
K_K01+
P6S_KK
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Przedstawienie warunków zaliczenia i treści modułów (prezentacja karty). Istota zintegrowanych systemów zarządzania - wprowadzenie do problematyki W01-W02 MEK01
4 TK02 System zarządzania jakością - kluczowe wymagania W03-W06 MEK01 MEK02
4 TK03 Systemy zarządzania środowiskowego - kluczowe wymagania W07-W12 MEK01 MEK02
4 TK04 System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - kluczowe wymagania W13-W15 MEK01 MEK02
4 TK05 Przedstawienie warunków zaliczenia i treści modułów (prezentacja karty). Istota zintegrowanych systemów zarządzania - wprowadzenie C01-C02 MEK01
4 TK06 Polityka jakości, środowiskowa, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zintegrowana - istota i przykłady C03-C04 MEK01
4 TK07 Zarządzanie ryzykiem w organizacji w zakresie poszczególnych systemów zarządzania- ćwiczenia grupowe C05-C12 MEK03
4 TK08 Wewnętrzne audity systemów zarządzania - ćwiczenia praktyczne C13-C15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny
Ćwiczenia/Lektorat Podstawa oceny: średnia ocen z ćwiczeń problemowych
Ocena końcowa Ocena z egzaminu i ćwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Nycz-Wróbel Activity of polish organisations participating in the EMAS scheme to reduce the emission of air contaminants 2024
2 A. Gazda; A. Pacana; D. Siwiec A New QFD-CE Method for Considering the Concept of Sustainable Development and Circular Economy 2023
3 A. Gazda; M. Lis; E. Siembab Zielona logistyka - ekologiczne rozwiązania w branżży TSL 2023
4 A. Gazda; A. Pacana; D. Siwiec Analysis of pro-environmental awareness and approach to making decisions in the context of sustainability 2022
5 J. Nycz-Wróbel Waste management in Polish organisations participating in EMAS 2022
6 E. Mihaliková; A. Gazda; P. Kacmary; D. Malindzak Order logistics for discrete and continual production processes in industry 4.0 conditions 2021
7 J. Nycz-Wróbel Activities undertaken by Polish manufacturing companies to reduce air emissions 2021
8 J. Nycz-Wróbel Solutions Used by Polish Power Engineering Companies Registered in EMAS In Order to Reduce Emission of Air Contaminants 2021
9 P. Bełch; A. Gazda Wybrane wyzwania, problemy i rozwiązania logistyki XXI wieku 2021
10 E. Mihaliková; A. Gazda; I. Leššo; D. Malindžák Application of balance models in metallurgy 2020
11 J. Nycz-Wróbel Realizacja założeń polityki energetycznej w polskich przedsiębiorstwach zarejestrowanych w systemie EMAS 2020
12 A. Gazda; D. Malindzak; K. Osieczko Factors determining the construction and location of underground gas storage facilities 2019
13 A. Gazda; J. Woźniak; N. Życzyński IT Support for the Goods Reallocation Process in Textiles-Based Fashion Retail 2019
14 A. Gazda; K. Osieczko The use of intralogistic systems in the enterprise 2019
15 J. Nycz-Wróbel System EMAS jako narzędzie wspierające realizację polityki energetycznej 2019