logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Obrazowanie w USG


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2016/2017
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria medyczna
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
Poziom studiów:
kursy
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej
Kod zajęć:
10430
Status zajęć:
fakultatywny
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / L20 / 0 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr prof. PRz Sławomir Wolski
Imię i nazwisko koordynatora 2:
mgr inż. Sylwia Kudła

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:

Ogólne informacje o zajęciach:

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student ostatnich czterech lat kierunku Inżynieria Medyczna

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość podstaw anatomii i fizjologii

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
MEK01 Student zna podstawowe zasady konstruowania i funkcjonowania aparatu ultrasonograficznego oraz zna zasadę obrazowania medycznego za pomocą aparatu USG konwersatorium, warsztaty test umiejętności, cz. teoretyczna K-U01+
K-U03+
K-U06+
U04+
MEK02 Student ma podstawową wiedzę w zakresie organizowania pomiaru aparatem USG w aspekcie inżynierskim oraz potrafi zaplanować i zrealizować pomar apartem USG warsztaty, konwersatorium test umiejętności cz. praktyczna, K-W01+++
K-U01+++
K-U03+
K-K01+
U04+
MEK03 Student ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działania inżyniera konwersatorium, warsztaty test umiejętności cz. teoretyczna i cz. praktyczna, aktywność na zajęciach K-U06+++
K-K03+
U04+
MEK04 Student umie realizować konwersję danych pomiarowych oraz przetwarzać zarejestrowane sygnały w sposób dostosowany do potrzeb diagnostyki medycznej konwersatorium, warsztaty test umiejętności cz. teoretyczna i cz. praktyczna, aktywność na zajęciach K-W01+++
K-U01++
K-U06++
U04+
MEK05 Student rozumie potrzebę pracy w grupie oraz ciągła potrzebę samodoskonalenia się warsztaty, konwersatorium aktywność na zajęciach K-K03+++

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Fizyczne podstawy obrazowania ultrasonograficznego L01, L02, L05, L08 MEK01 MEK04
6 TK02 Wykonanie badania USG brzucha, miednicy, tarczycy, szyi, węzłów chłonnych tkanek miękkich kończyn, badanie dopplerowskie tętnic szyjnych i żył kończyn dolnych L03, L04, L06, L07 MEK02 MEK03 MEK04
6 TK03 Rozpoznawanie struktur anatomicznych podczas wykonywania skanów USG L03, L04, L06, L07 MEK02 MEK03
6 TK04 Budowa ultrasonografu – aspekty użytkowe, parametry techniczne wpływające na obraz, rodzaje i wybór głowicy, czynniki wpływające na jakość obrazu, optymalizacja obrazu, artefakty L01,L02, L05, L08 MEK02 MEK04 MEK05
6 TK05 Zastosowanie ultrasonografii w danym typie schorzenia. L02 MEK03 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie