logo
Karta przedmiotu
logo

Zachowania rynkowe przedsiębiorstw

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu, 3. Profesjonalny menedżer, 4. Zarządzanie zespołem projektowym, 5. Komunikacja w biznesie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 10399

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W9 C9 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Teresa Piecuch

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie i zrozumienie różnorodnych aspektów mających wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw na rynku.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł dostarcza wiedzy na temat zachowań przedsiębiorstw na rynku. Zwraca uwagę na uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na ich zachowania.

Materiały dydaktyczne: Publikacje z czasopism, źródła internetowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 B. Majecka, Zachowania rynkowe przedsiebiorstw Wydaw. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. 2003
2 I. Steinerowska-Streb Zachowania rynkowe mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce: diagnoza, analiza, scenariusze rozowju C.H. Beck, Warszawa . 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 B. Majecka Zachowania rynkowe przedsiębiorstw Wydaw. Uniwerystetu Gdańskiego, Gdańsk . 2003
2 K. Kmiotek, T. Piecuch Zachowania organizacyjne - teoria i przykłady Wydaw. Difin, Warszawa. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów Prz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw, wpływie przedsiębiorstwa na otoczenie i otoczenia na przedsiębiorstwo.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi prawidłowo interpretować warunki funkcjonowania przedsiębiorstw w otoczeniu, formułować wnioski dotyczące wpływu różnych aspektów na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi rozwiązywać różnorodne problemy dotyczące funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw, współpracować w grupie, rozdzielać zadania, przyjmować w niej różne role. Potrafi także myśleć i działać

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student zna definicje przedsiębiorstwa i specyfikę zachowań przedsiębiorstw na rynku. wykład problemowy egzamin cz. pisemna K_W02++
K_U01++
P7S_UW
P7S_WG
02 Student zna i rozumie różnego rodzaju interakcje zachodzące w przedsiębiorstwach oraz w relacjach przedsiębiorstwo - otoczenie. wykład problemowy egzamin cz. pisemna K_W02+++
K_U02++
P7S_UW
P7S_WG
03 Student rozumie różne zachowania przedsiębiorstw w różnych fazach cyklu życia przedsiębiorstw. wykład problemowy egzamin cz. pisemna K_U03+++
K_K04+
P7S_KR
P7S_UW
04 Potrafi wyjaśnić wpływ warunków wewnętrznych i otoczenia zewnętrznego na zachowania przedsiębiorstw. wykład problemowy egzamin cz. pisemna K_W02++
K_K02+
P7S_KO
P7S_WG
05 Wpływ globalizacji na zachowania przedsiębiorstw. wykład problemowy egzamin cz. pisemna K_W03++
K_W05+++
P7S_WG
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Przedmiot, geneza nauki, różnorodne definicje przedsiębiorstw i rodzaje ich zachowań na rynku. W01, W02 MEK01
3 TK02 Uwarunkowania wewnętrzne zachowań przedsiębiorstw na rynku. W03, W04 MEK02 MEK04
3 TK03 Wpływ uwarunkowań zewnętrznych (w tym globalizacji) na zachowania przedsiębiorstw na rynku. W05, W06 MEK02 MEK05
3 TK04 Wpływ cyklu życia przedsiębiorstw na ich zachowania. W06 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 22.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Pisemny test (z pytaniami zamkniętymi i otwartymi) zawierający zagadnienia realizowane na wykładach.
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa Pozytywna ocena z pisemnego egzaminu obejmującego zagadnienia realizowane na wykładach i ćwiczeniach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Barwińska-Małajowicz ; M. Bosak-Sojka; K. Chudy-Laskowska; M. Knapkova; T. Piecuch; R. Pyrek Taxonomic analysis of unemployment in EU countries in the context of sustainable development 2023
2 A. Barwińska-Małajowicz ; T. Piecuch; R. Pyrek; K. Szczotka; J. Szymiczek Improving the Energy Efficiency of Public Utility Buildings in Poland through Thermomodernization and Renewable Energy Sources—A Case Study 2023
3 K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; T. Piecuch; E. Szczygieł Between Comfort and Challenge: Entrepreneurial Attitudes and Behaviors of Students from Poland and Ukraine on the Example of Students of Economics and Management from Rzeszów and Lviv 2023
4 O. Buckiūnienė; A. Karwatka; A. Molter; T. Piecuch; J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska; B. Ziółkowski Gamification in management education 2023
5 T. Bal-Woźniak; K. Kmiotek; T. Piecuch Technologie kierowania zespołami ludzkimi 2022
6 K. Chudy-Laskowska; M. Czyżewska; K. Jezierska; T. Piecuch Entrepreneurial Competencies in Research Based on EntreComp Among Student Youth in Poland 2021
7 Y. Bilan; K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch; E. Szczygieł People\'s Behavior, in the Context of Living Standards Changes and Sustainable Development, Exemplified by the Carpathian Euroregion 2021
8 J. Itrich-Drabarek; M. Lorek; J. Minkina; T. Piecuch Management of the police officers training system and the effectiveness of internal security 2020
9 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz; T. Piecuch Conditions of corruptive behavior- the example of Poland and Ukraine 2020
10 T. Piecuch Kreatywność w funkcjonowaniu zespołów 2020
11 B. Piecuch; T. Piecuch Work-life balance w kontekście stresu i wypalenia zawodowego 2019
12 K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch Koncepcja work-life balance w działalności przedsiębiorcy 2019
13 K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch; E. Szczygieł The living standard of the inhabitants of the Carpathian Euroregion 2019
14 O. Lozinski; T. Piecuch; E. Szczygieł The issue of entrepreneurship of young people - theoretical considerations and empirical research 2019
15 O. Lozinski; T. Piecuch; E. Szczygieł Towards inclusive economy – necessity or choice in the context of the material situation of people with disabilities 2019
16 T. Piecuch; E. Szczygieł Work-Life Balance w teorii i praktyce funkcjonowania współczesnych organizacji 2019