logo
Karta przedmiotu
logo

Trening kreatywności

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu, 3. Profesjonalny menedżer, 4. Zarządzanie zespołem projektowym, 5. Komunikacja w biznesie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 10394

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C9 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Bogusław Bembenek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu heurystyki oraz praktycznych umiejętności twórczego rozwiązywania problemów.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł dostarcza informacji na temat istoty i znaczenia twórczego rozwiązywania problemów. Koncentruje się na podstawowych metodach heurystycznych oraz wskazuje na procedurę ich praktycznego zastosowania.

Materiały dydaktyczne: wybrane źródła internetowe, artykuły z czasopism naukowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Biela A. Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie Wydawnictwo Edgard. 2015
2 Birkenbihl V.F. Techniki kreatywnego rozwiązywania problemów Wydawnictwo Stu­dio Astrop­sy­cho­lo­gii. 2004
3 Szmidt K. Trening kreatywności Wydawnictwo Helion. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jerzyk E. Leszczyński G., Mruk H. Kreatywność w biznesie Wydawnictwo AE w Poznaniu. 2006
2 Proctor T. Twórcze rozwiązywanie problemów Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2002
3 Bieniok H., Gruszczyńska - Malec G., Królik G. Elementarz twórczego myślenia Wydawnictwo AE w Katowicach. 2001
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Szmidt K. ABC kreatywności. Kontynuacje Difin. 2019
2 Nęcka E. Psychologia twórczości Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2003
3 de Bono E. Myślenie lateralne. Idee na przekór schematom Wydawnictwo Sensus. 2007

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wymagania określone w regulaminie studiów w Politechnice Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę na temat uwarunkowań rozwoju współczesnych organizacji.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi identyfikować uwarunkowania kreatywności i jej znaczenie w organizacji.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi współpracować w grupie, rozdzielać zadania, przyjmować w niej różne role. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę na temat heurystyki i jej znaczenia w rozwiązywaniu różnego rodzaju twórczych problemów. warsztaty, dyskusja dydaktyczna zaliczenie cz. pisemna K_W02++
K_U01++
P7S_UW
P7S_WG
02 Potrafi definiować problemy, jakie mogą pojawić się w organizacjach oraz zastosować metody i techniki heurystyczne. warsztaty, dyskusja dydaktyczna obserwacja wykonawstwa, test pisemny K_W02++
K_U01++
K_U02++
K_U11++
P7S_UO
P7S_UW
P7S_WG
03 Potrafi projektować sesję twórczego myślenia. warsztaty test pisemny, obserwacja wykonawstwa K_W04++
K_U11+++
K_K01++
P7S_KK
P7S_UO
P7S_WG
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Heurystyka w procesie rozwiązywania problemów. Istota i znaczenie metod i technik heurystycznych. Proces twórczego myślenia. Myślenie lateralne i myślenie linearne. Kreatywność w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Uwarunkowania kreatywności w organizacji. bariery kreatywności. Od kreatywności do innowacji. C01-02 MEK01
2 TK02 Istota i zastosowanie metod i technik heurystycznych: technika Ishikawy, burza mózgów, metoda 635, metoda Philips 66. C03 MEK02 MEK03
2 TK03 Istota i zastosowanie metod i technik heurystycznych: odskocznia, odrzucenie, pro-kontra, RWC. C04-05 MEK02 MEK03
2 TK04 Istota i zastosowanie metod i technik heurystycznych: tablica elementów, BWD, metoda W. Disneya, 6 myślowych kapeluszy E. de Bono. C06-07 MEK02 MEK03
2 TK05 Istota i zastosowanie metod i technik heurystycznych: kwiat lotosu, sieć poszukiwań, koło możliwości, technika superpozycji. C08-09 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 9.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Ocena z ćwiczeń uwzględnia ocenę z pracy pisemnej oraz obecność i aktywność studenta w trakcie zajęć.
Ocena końcowa Ocena końcowa uwzględnia ocenę z pracy pisemnej oraz obecność i aktywność w trakcie zajęć.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
przykładowe zadania realizowane podczas warsztatów.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Bembenek Doskonalenie kompetencji cyfrowych wklastrach 2024
2 B. Bembenek Kształtowanie tożsamości zrównoważonych klastrów wodorowych w warunkach transformacji energetycznej 2023
3 B. Bembenek Marketing doświadczeń w kształtowaniu wizerunku pozytywnej organizacji klastrowej 2023
4 B. Bembenek Redundancja zasobów jako współczesne wyzwanie strategiczne w zarządzaniu klastrem 2023
5 B. Bembenek Edukacja dzieci w duchu myślenia technicznego jako przejaw społecznej odpowiedzialności klastra 2021
6 B. Bembenek; A. Surówka Użyteczność Portalu Geostatystycznego w regionalnych badaniach turystyki na obszarach wiejskich 2021
7 B. Bembenek Hackathon dla rozwoju otwartych innowacji w klastrze 2020
8 B. Bembenek; M. Frankowska; J. Myszak National Strategic Documents on Cluster Policy as a Source of Challenges for Cluster Management in Poland 2020
9 B. Bembenek Kompetencje menedżerskie w zarządzaniu klastrem. Perspektywa prakseologiczna 2019