logo
Karta przedmiotu
logo

Zarządzanie zmianą

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu, 3. Profesjonalny menedżer, 4. Zarządzanie zespołem projektowym, 5. Komunikacja w biznesie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Zarządzania Przedsiębiorstwem

Kod zajęć: 10389

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Teresa Bal-Woźniak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawowymi uwarunkowaniami zmian w zakresie funkcjonowania podmiotu gospodarczego i mechanizmami ekonomicznymi stosowanymi w tym procesie.

Ogólne informacje o zajęciach: Na moduł kształcenia składają się wykłady i prowadzone są w formie konwersacji.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kozyra B. Praktyczne zarządzanie zmianą w firmie MT Biznes, Warszawa. 2017.
2 Kotter J.K., Rathgeber H. Gdy góra lodowa topnieje. Wprowadzanie zmian w każdych okolicznościach Wydawnictwo Helion, Gliwice. 2007.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kozyra B. Praktyczne zarządzanie zmianą w firmie MT Biznes, Warszawa. 2017.
2 Kotter J.K. Jak przeprowadzić transformację firmy Wydawnictwo Helion, Gliwice. 2007.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kotter J.K., Cohen D.S. Sedno zmian. Autentyczne historie transformacji, które odmieniły oblicza firm na całym świecie Wydawnictwo Helion, Gliwice. 2007.
2 Kotter J.K. Sens pośpiechu. Mobilizacja w Erze Turbulencji Studio EMKA, Warszawa. 2010.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student rozumie mechanizmy projektowania i wdrażania zmian we współczesnej organizacji oraz zasady i prawidłowości procesu zarządzania zmianą.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi identyfikować wpływ turbulentnego otoczenia na potrzebę i konieczność wprowadzania zmian we współczesnej organizacji rynkowej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi współdziałać w zespole odpowiedzialnym za przygotowanie projektu zmian organizacyjnych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe uwarunkowania procesu zarządzania zmianą i potrafi identyfikować (wyprowadzone z teorii) znamiona sytuacji organizacyjnych wymagających wprowadzenia zmian. wykład w połączeniu z konwersatorium weryfikacja ustna wiedzy w nawiązaniu do Karty identyfikowanej zmian K_W02+
P7S_WG
02 Potrafi identyfikować zachowania organizacyjne w wymiarze grupowym w kontekście zarządzania zmianą wykład zaliczenie cz. pisemna K_W02+
P7S_WG
03 Posiada wiedzę w zakresie planowania, wdrażania i utrwalania wprowadzanych zmian w ramach różnych koncepcji teoretycznych oraz umiejętności jej spożytkowania w wymiarze organizacyjnym i osobowym. wykład w powiązaniu z konwersatorium weryfikacja w ramach konwersacji K_W04+
P7S_WG
P7S_WK
04 Zna podstawowe typologie kultur organizacyjnych wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna, referat ustny K_W02+
P7S_WG
05 Potrafi identyfikować rolę człowieka w procesie zmian wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna, referat ustny K_U02+
P7S_UW
06 Rozumie instrumenty, które kształtują zachowania ludzi w procesie zmian organizacyjnych wykład zaliczenie cz. pisemna K_W04+
P7S_WG
P7S_WK
07 Potrafi scharakteryzować profil kompetencji współczesnego menedżera wykład zaliczenie cz. pisemna K_U11+
P7S_UO
08 Umie zastosować wiedzę specjalistyczną do sporządzenia zespołowej Karty zmiany na potrzeby konkretnej organizacji, a także potrafi zbudować indywidualną Kartę zmiany w ramach własnych przedsięwzięć kompetencyjnych. wykład w połączeniu z konwersatorium weryfikacja umiejętności sporządzania karty zespołowej i korzystania ze współpracy na potrzeby zbudowania indywidualnej Karty zmiany, wzorowanej na koncepcji Kena Blancharda K_U11+
P7S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Rozwój organizacyjny i trendy w zarządzaniu zmianą W01-W02 MEK01
4 TK02 Identyfikowanie przesłanek zarządzania zmianą w nawiązaniu do dwunastu teoretycznych koncepcji W03-W04 MEK02
4 TK03 Odkrywanie organizacyjnej i osobowej perspektywy zarządzania zmianą W05-W06 MEK03
4 TK04 Typologie kultur organizacyjnych. W04 MEK04
4 TK05 Ludzie w procesie zmian. W05 MEK05
4 TK06 Komunikowanie się jako instrument kształtowania zachowań i zmian organizacyjnych. W06 MEK06
4 TK07 Profil kompetencji współczesnego menedżera. W07 MEK07
4 TK08 Wybrane sposoby uczenia się organizacji. W08 MEK08
4 TK09 Koncepcja rozwoju organizacyjnego (doskonalenia organizacji). W09
4 TK10 Przykłady zmian i narzędzia stosowane w ich diagnozowaniu. W010
4 TK11 Wprowadzenie do problematyki zmian we współczesnej organizacji. C01 MEK01
4 TK12 Modele organizacji i cykl życia organizacji - diagnoza potencjału organizacyjnego. C02
4 TK13 Pojęcie, typologia, modele, przyczyny i znaczenie zmian w przesiębiorstwie. C03
4 TK14 Przywództwo i liderzy w procesie zarządzania zmianami. Istota i tworzenie wizji zmiany. Komunikowanie wizji i komunikacja w procesie zmian. C04 MEK07
4 TK15 Społeczne uwarunkowania procesu zmian - człowiek w procesie zmian. C05 MEK04 MEK05
4 TK16 Rola kultury organizacyjnej w procesie zarządzania zmianą. C06 MEK04
4 TK17 Zarządzanie zmianami organizacyjnymi. Obszary zmian w organizacji. Koncepcja rozwoju organizacyjnego (doskonalenia organizacji) – istota, założenia, efekty, faza diagnostyczna i interwencyjna. Koncepcja organizacji w ruchu. C07
4 TK18 Rola kreatywności i myślenia strategicznego w zarządzaniu zmianą. C08 MEK05
4 TK19 Elastyczność przedsiębiorstwa – istota, znaczenie, narzędzia budowy i wzmacniania elastyczności. System dynamicznego zarządzania. Wybrane metody zarządzania zmianą. C09
4 TK20 Rola zarządzania wiedzą w procesie zmian. C10 MEK08
4 TK21 Zarządzanie zmianą w świetle koncepcji organizacji uczącej się i organizacji inteligentnej. C11 MEK05 MEK08
4 TK22 Zmiana jako sposób wzmocnienia konkurencyjności przedsiębiorstwa - studia przypadków. C12
4 TK23 Identyfikacja pozytywnych i negatywnych skutków związanych z wdrażaniem zmian w przedsiębiorstwach - studia przypadków. C13

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Zaliczenie (sem. 4) Zaliczenie pisemne: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Aktywne uczestnictwo w wykładach.
Ocena końcowa Zaliczenie pisemne _Karta zmiany wzorowana na koncepcji jednominutowego menedżera Kena Blancharda

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 T. Bal-Woźniak; K. Kmiotek; T. Piecuch Technologie kierowania zespołami ludzkimi 2022
2 T. Bal-Woźniak; M. Woźniak O potrzebie sprzężenia gospodarki w obiegu zamkniętym z rozwojem zintegrowanym i podmiotowymi narzędziami zarządzania innowacyjnością 2021
3 T. Bal-Woźniak Kierowanie zespołami ludzkimi na miarę rewolucji cyfrowej 2020
4 T. Bal-Woźniak Sfera technologii w perspektywie podmiotowej 2020
5 T. Bal-Woźniak Wyzwania rewolucji cyfrowej w kontekście kompetencji innowacyjnych 2020
6 T. Bal-Woźniak Zarządzanie innowacjami w ujęciu podmiotowym 2020
7 T. Bal-Woźniak; K. Kmiotek Kierowanie zespołami ludzkimi 2020
8 T. Bal-Woźniak Innovation management: subject re-evaluation 2019