logo
Karta przedmiotu
logo

Komputerowe wspomaganie projektowania procesów - warsztaty projektowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Technologia chemiczna

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów:

Poziom studiów: kursy

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: dla wszystkich specjalności

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej

Kod zajęć: 10356

Status zajęć: fakultatywny dla wszystkich specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / P20 / 0 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Roman Bochenek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kursu jest przekazanie praktycznych umiejętności rozwiązywania przemysłowych problemów projektowych dotyczących projektowania pojedynczych aparatów oraz instalacji technologicznych przy wykorzystaniu oprogramowania Aspen Plus.

Ogólne informacje o zajęciach: Uczestnicy kursu będą rozwiązywać praktyczne, przemysłowe problemy projektowe dotyczące projektowania pojedynczych aparatów oraz instalacji technologicznych przy wykorzystaniu oprogramowania Aspen Plus. Zakres kursu obejmuje: - obliczenia właściwości fizykochemicznych, funkcji termodynamicznych i równowag fazowych mieszanin wieloskładnikowych, - obliczenia projektowe, w tym określenie geometrii oraz zabudowy i kosztorysowanie aparatów kolumnowych do realizacji procesów rektyfikacji, rektyfikacji azeotropowej i ekstrakcyjnej oraz absorpcji, - obliczenia projektowe płaszczowo-rurowych wymienników ciepła i wyparek, - rozwiązywanie problemów powiększenia skali i zwiększenia efektywności energetycznej instalacji produkcyjnych

Materiały dydaktyczne: Materiały pomocnicze do zajęć zostaną udostępnione w wersji elektronicznej na stronie domowej koordynatora

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 W.D. Seider, J.D. Seader, D.R. Lewin Product & Process Design Principles John Wiley & Sons. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone zajęcia z Termodynamiki technicznej oraz Podstawowe procesy przemysłu chemicznego

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość procesów jednostkowych inżynierii i technologii chemicznej, a także podstaw termodynamiki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi wykonać obliczenia stanu fazowego i równowagi fazowej w układach wieloskładnikowych projekt zespołowy sprawozdanie z projektu K_W02++
K_U03+
T2A_W01+
T2A_U01+
02 Potrafi wykonać obliczenia projektowe aparatury kolumnowej do separacji wieloskładnikowych mieszanin ciekłych i gazowych projekt zespołowy sprawozdanie z projektu K_W02++
K_U03+
T2A_W01+
T2A_U01+
03 Potrafi wykonać obliczenia projektowe wymiennika ciepła lub wyparki projekt zespołowy sprawozdanie z projektu K_W02++
K_U03+
T2A_W01+
T2A_U01+
04 Potrafi wykonać obliczenia projektowe instalacji technologicznej oraz przeprowadzić analizę ekonomicznej i energetycznej efektywności jej dzialania. projekt zespołowy sprawozdanie z projektu K_W02++
K_U03+
T2A_W01+
T2A_U01+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie do programu Aspen Plus. Dobór modelu termodynamicznego adekwatnego do problemu. Wykonanie obliczeń właściwości fizykochemicznych czystych substancji i roztworów, sprawdzanie punktu wrzenia i rosy dla roztworów wieloskładnikowych, wyznaczanie wykresów p-x,y t-x,y, potencjału termodynamicznego mieszania dla układów binarnych. Obliczanie równowag fazowych w układach wieloskładnikowych. P01-P04 MEK01
5 TK02 Obliczenia projektowe kolumn rektyfikacyjnych, dobór parametrów rektyfikacji (wpływ ciśnienia, stosunku orosienia, stanu termodynamicznego surowca). Wyznaczanie wymaganej do rozdziału liczby półek teoretycznych i rzeczywistych, pojęcie sprawności półki i wysokości równoważnej półce teoretycznej. P05-P10 MEK02
5 TK03 Rozdział składników o małej różnicy lotności względnej lub azeotropów. Obliczenia układu kolumn rektyfikacyjnych, rektyfikacja ekstrakcyjna i azeotropowa. P11-P13 MEK02
5 TK04 Obliczenia projektowe płaszczowo-rurowych wymienników ciepła lub wyparek, wyznaczanie średniej i minimalnej różnicy temperatury, powierzchni wymiany ciepła i wymiarowanie wymiennika. P14-P17 MEK03
5 TK05 Analiza, modyfikacja i optymalizacja złożonych instalacji technologicznych pod kątem ich efektywności energetycznej. P18-P20 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 5) Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie