logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Efektywna komunikacja w zespole – jak skutecznie porozumiewać się ze współpracownikami


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2016/2017
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Chemiczny
Nazwa kierunku studiów:
Technologia chemiczna
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
Poziom studiów:
kursy
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
dla wszystkich specjalności
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Wydział Chemiczny
Kod zajęć:
10342
Status zajęć:
fakultatywny dla wszystkich specjalności
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 10 / C8 / 0 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. prof. PRz Joanna Wojturska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Rozwinięcie kluczowych umiejętności komunikowania się ze współpracownikami, kadrą naukową i studentami, dzięki którym możliwe jest łatwiejsze osiągnięcie wspólnych celów zawodowych

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł ma na celu rozwinąć u uczestników kompetencje miękkie związane z komunikacją interpersonalną i pracą w zespole. Doskonalenie tych umiejętności pomaga w aktywności zawodowej i skutecznej kooperacji ze współpracownikami oraz podnosi efektywność zawodową. Uczestnik zdobywa wiedzę o komunikacji interpersonalnej i sposobach pokonywania trudności w tym zakresie. Wiedza i umiejętności te przenoszone są na specyficzną sytuację, jaką jest praca zespołu. Doskonalenie zachowań w tym obszarze, służy temu, aby uczestnik potrafił wnieść wartość dodaną i podnosił efektywność zespołów, w których będzie pracował w przyszłości

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Katzenbach J.R., Smith D.K. Siła zespołów Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków.. 2001
2 John Stewart Mosty zamiast murów Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2012
3 Gellert M., Nowak K. Zespół Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Udział w bilansie kompetencji i uzyskanie maksimum średniego poziomu kompetencji w zakresie treści kształcenia modułu, przystąpienie do rekrutacji do zadania obejmującego moduł

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
nie określono

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
nie określono

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
nie określono

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
MEK01 Uczestnictwo w tych zajęciach pomoże studentowi zdobyć wiedzę na temat komunikacji interpersonalnej i specyfiki pracy zespołowej. Zdobędzie wiedzę, jak prowadzić efektywną komunikację, udzielać informacji zwrotnej i pokonywać bariery komunikacyjne. W sferze pracy zespołowej pozna normy pracy zespołowej, warunkujące jej efektywność, zachowania i role grupowe oraz zasady kierowania zespołem. ćwiczenia problemowe kolokwium K-K01++
K01+++
K02+
MEK02 Nabędzie umiejętności budowania zespołu, współpracy z innymi oraz kierowania zespołem przy wykorzystaniu zasad efektywnej komunikacji interpersonalnej. Będzie potrafił kierować zespołem, aby uniknąć syndromu grupowego myślenia oraz właściwie dobierać osoby do zespołu i poprowadzić zebranie. Wsparciem będzie dla niego to, że będzie umiał pokonywać bariery komunikacyjne. ćwiczenia problemowe kolokwium K-K01++
K01+++
K02+
MEK03 Student rozwinie ważne kompetencje miękkie istotne dla efektywnej współpracy z innymi. Rozwinie postawę kooperacji i nastawienie na wspólne pokonywanie barier i konfliktów dla realizacji wyznaczonego celu. Dokona autodiagnozy, dzięki której sprawdzi, jakie są jego mocne i słabe strony. ćwiczenia problemowe kolokwium K-K01+++
K01+++
K02+

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
10 TK01 Efektywna komunikacja - podział na dwa kluczowe sposoby komunikowania się w zespole, spójność komunikacyjna C01 MEK01
10 TK02 Diagnoza indywidualnego stylu komunikowania się ze współpracownikami - cztery kluczowe style komunikowania się wg typologii Junga-Marstona, autodiagnoza – jaki jest mój styl komunikowania się; określenie mojego potencjału komunikacyjnego i kluczowych obszarów do rozwoju w zakresie efektywnej komunikacji ze współpracownikami C02 MEK01
10 TK03 Jak efektywnie komunikować się ze współpracownikami - praktyczne wskazówki jakie potrzeby komunikacyjne mają cztery typy współpracowników, jak komunikować się z każdym z czterech typów osobowości, analiza najczęściej pojawiających się błędów, opracowanie efektywnych strategii komunikacji z osobami o innych niż nasze potrzebach komunikacyjnych C03 MEK02
10 TK04 Trening efektywnego komunikowania się z czterema typami osobowości - jak dostosować swój przekaz do typu komunikacyjnego współpracownika; sesja ćwiczeń rozwijających umiejętność rozpoznawania typu osobowości rozmówcy oraz dostosowania swojej komunikacji do jego potrzeb, zebranie kluczowych wskazówek i wniosków. C04 MEK02
10 TK05 Podsumowanie szkolenia - dekalog efektywnej komunikacji w zespole. C05 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 10) Godziny kontaktowe: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 10)
Zaliczenie (sem. 10)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie