logo
Karta przedmiotu
logo

Efektywna komunikacja w zespole – jak skutecznie porozumiewać się ze współpracownikami

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Technologia chemiczna

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów:

Poziom studiów: kursy

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: dla wszystkich specjalności

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Wydział Chemiczny

Kod zajęć: 10342

Status zajęć: fakultatywny dla wszystkich specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 10 / C8 / 0 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Joanna Wojturska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Rozwinięcie kluczowych umiejętności komunikowania się ze współpracownikami, kadrą naukową i studentami, dzięki którym możliwe jest łatwiejsze osiągnięcie wspólnych celów zawodowych

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ma na celu rozwinąć u uczestników kompetencje miękkie związane z komunikacją interpersonalną i pracą w zespole. Doskonalenie tych umiejętności pomaga w aktywności zawodowej i skutecznej kooperacji ze współpracownikami oraz podnosi efektywność zawodową. Uczestnik zdobywa wiedzę o komunikacji interpersonalnej i sposobach pokonywania trudności w tym zakresie. Wiedza i umiejętności te przenoszone są na specyficzną sytuację, jaką jest praca zespołu. Doskonalenie zachowań w tym obszarze, służy temu, aby uczestnik potrafił wnieść wartość dodaną i podnosił efektywność zespołów, w których będzie pracował w przyszłości

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Katzenbach J.R., Smith D.K. Siła zespołów Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków.. 2001
2 John Stewart Mosty zamiast murów Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2012
3 Gellert M., Nowak K. Zespół Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Udział w bilansie kompetencji i uzyskanie maksimum średniego poziomu kompetencji w zakresie treści kształcenia modułu, przystąpienie do rekrutacji do zadania obejmującego moduł

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: nie określono

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: nie określono

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: nie określono

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Uczestnictwo w tych zajęciach pomoże studentowi zdobyć wiedzę na temat komunikacji interpersonalnej i specyfiki pracy zespołowej. Zdobędzie wiedzę, jak prowadzić efektywną komunikację, udzielać informacji zwrotnej i pokonywać bariery komunikacyjne. W sferze pracy zespołowej pozna normy pracy zespołowej, warunkujące jej efektywność, zachowania i role grupowe oraz zasady kierowania zespołem. ćwiczenia problemowe kolokwium K_K01++
T2A_K01+++
T2A_K02+
02 Nabędzie umiejętności budowania zespołu, współpracy z innymi oraz kierowania zespołem przy wykorzystaniu zasad efektywnej komunikacji interpersonalnej. Będzie potrafił kierować zespołem, aby uniknąć syndromu grupowego myślenia oraz właściwie dobierać osoby do zespołu i poprowadzić zebranie. Wsparciem będzie dla niego to, że będzie umiał pokonywać bariery komunikacyjne. ćwiczenia problemowe kolokwium K_K01++
T2A_K01+++
T2A_K02+
03 Student rozwinie ważne kompetencje miękkie istotne dla efektywnej współpracy z innymi. Rozwinie postawę kooperacji i nastawienie na wspólne pokonywanie barier i konfliktów dla realizacji wyznaczonego celu. Dokona autodiagnozy, dzięki której sprawdzi, jakie są jego mocne i słabe strony. ćwiczenia problemowe kolokwium K_K01+++
T2A_K01+++
T2A_K02+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
10 TK01 Efektywna komunikacja - podział na dwa kluczowe sposoby komunikowania się w zespole, spójność komunikacyjna C01 MEK01
10 TK02 Diagnoza indywidualnego stylu komunikowania się ze współpracownikami - cztery kluczowe style komunikowania się wg typologii Junga-Marstona, autodiagnoza – jaki jest mój styl komunikowania się; określenie mojego potencjału komunikacyjnego i kluczowych obszarów do rozwoju w zakresie efektywnej komunikacji ze współpracownikami C02 MEK01
10 TK03 Jak efektywnie komunikować się ze współpracownikami - praktyczne wskazówki jakie potrzeby komunikacyjne mają cztery typy współpracowników, jak komunikować się z każdym z czterech typów osobowości, analiza najczęściej pojawiających się błędów, opracowanie efektywnych strategii komunikacji z osobami o innych niż nasze potrzebach komunikacyjnych C03 MEK02
10 TK04 Trening efektywnego komunikowania się z czterema typami osobowości - jak dostosować swój przekaz do typu komunikacyjnego współpracownika; sesja ćwiczeń rozwijających umiejętność rozpoznawania typu osobowości rozmówcy oraz dostosowania swojej komunikacji do jego potrzeb, zebranie kluczowych wskazówek i wniosków. C04 MEK02
10 TK05 Podsumowanie szkolenia - dekalog efektywnej komunikacji w zespole. C05 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 10) Godziny kontaktowe: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 10)
Zaliczenie (sem. 10)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie