logo
Karta przedmiotu
logo

Historia architektury powszechnej II

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 10307

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek

Imię i nazwisko koordynatora 4: mgr inż. arch. Magdalena Janda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z przemianami w architekturze powszechnej od czasów renesansu do początku XX wieku. Charakterystyka wybranych obiektów, reprezentujących poszczególne epoki. Przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu architektury.

Ogólne informacje o zajęciach: Program obejmuje dzieje architektury powszechnej w czasach nowożytnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Broniewski T. Historia architektury dla wszystkich Wrocław. 1969
2 Koch W. Style w architekturze Warszawa. 1996
3 Mączeński Z. Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym Warszawa. 1956
4 Watkin D. Historia architektury zachodniej Warszawa. 2006
5 red. R. Toman Sztuka baroku Konemann . 2000
6 Pevsner N. Historia architektury europejskiej, T. 1-2 Warszawa. 1979
7 Alfonso E. Sames D. Historia architektury Warszawa. 1997
8 red. S. Kozakiewicz Słownik terminologiczny sztuk pięknych Warszawa. 1969
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 red. S. Kozakiewicz Słownik terminologiczny sztuk pięknych Warszawa . 1969,
2 Koch W. Style w architekturze Warszawa. 1996
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Jak wyżej .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Znajomość zagadnień związanych z historią architektury powszechnej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Umiejętność rozpoznania cech obiektu architektonicznego z poszczególnych epok nowożytności.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania terminologii architektonicznej oraz przypisania cech poszczególnych epok w dziejach architektury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego rozpoznawania styli w architekturze powszechnej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma ogólną wiedzę w zakresie historii architektury powszechnej od renesansu do początku XX wieku. wykład, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna, referat ustny K_W15++
K_W41+++
K_W42++
T1A_W02
T1A_W03
InzA3W08
02 Potrafi dokonać klasyfikacji stylistycznej obiektów architektonicznych. wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna K_W15+
K_W41+++
T1A_W02
T1A_W03
InzA3W08
03 Student posiada znajomość podstawowych historycznych terminów architektonicznych. wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna K_W15+++
K_W41++
T1A_W02
T1A_W03
InzA3W08
04 Student zna przykłady reprezentatywnych obiektów historycznych. wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna K_W41+++
T1A_W02
T1A_W03

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe terminy stosowane w historii architektury. W01, C01 MEK01
2 TK02 Architektura włoskiego renesansu. Budowle centralne nakryte kopułą. Nowożytny typ rezydencji. Fascynacja architekturą klasyczną. Nowożytna architektura obronna. W02, W03, C02, C03 MEK01 MEK03 MEK04
2 TK03 Projekty i realizacje: Filippo Brunelleschi, Donato Bramante, Andrea Palladio, Michelangelo Buonarroti (Michał Anioł), Philibert Delorme, Pierre Lescot, Giuliano da Sangallo W04, W05, C04, C05 MEK02 MEK04
2 TK04 Architektura renesansu w Niderlandach i na Wyspach Brytyjskich. Manieryzm w sztuce i w architekturze. W06, W07, C06, C07 MEK01 MEK03
2 TK05 Rzeźba i malarstwo iluzjonistyczne jako integralna część barokowej architektury. W08, C08 MEK01
2 TK06 Architektura rezydencjonalna i ogrodowa. W09, C09 MEK01
2 TK07 Projekty i realizacje: Michał Anioł, Bartolomeo Ammanati, Carlo Maderna, Giorgio Vasari, Giacomo della Porta, Domenico Fontana, Jacopo Barozzi da Vignola, Baldassare Longhena W10, W11, C10, C11 MEK02 MEK04
2 TK08 Architektura barokowa we Francji i Niemczech. Architektura i sztuka rokoko. W12, W13, C12, C13 MEK01 MEK03
2 TK09 Architektura klasycystyczna. W14, W15, C14, C15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 6.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 12.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny
Ćwiczenia/Lektorat Ocena z rysunków oraz referatów prezentowanych podczas ćwiczeń.
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń oraz egzaminu pisemnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie