logo
Karta przedmiotu
logo

Etyka

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Automatyzacja produkcji, Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w przedsiębiorstwie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 10299

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W20 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Andrzej Sołtys

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z międzynarodowymi standardami etycznymi obowiązującymi w świecie technologii mechanicznych

Ogólne informacje o zajęciach: Rozumienie elementarnych zasad etycznych; ocena etycznych aspektów funkcjonowania organizacji oraz wyboru właściwych zachowań z punktu widzenia etyki.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A. MacIntyre Krótka historia etyki wyd. 3, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa. 2002.
2 T. Ślipko Zarys etyki ogólnej wyd. 4, WAM, Kraków. 2004.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 F. Ricken Etyka ogólna "Antyk", Kęty. 2001

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów wyższych w Politechnice Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma podstawową wiedzę o znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk technicznych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umie korzystać z różnych źródeł wiedzy, wyszukiwać informacje, analizować i je selekcjonować. Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę uczenia się, potrafi samodzielnie określać priorytety w realizacji bardziej złożonych zadań.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna międzynarodowe standardy etyczne obowiązujące w świecie technologii mechanicznych i potrafi ocenić konkretne rozwiązania problemów technicznych pod kątem zgodności z tymi standardami wykład interaktywny test pisemny
02 Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne. wykład interaktywny, wykład problemowy test pisemny, rozwiązanie zadania praktycznego
03 Potrafi dokonać wstępnej analizy i oceny etycznej podejmowanych działań inżynierskich. wykład interaktywny, wykład problemowy test pisemny, rozwiązanie zadania praktycznego
04 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. wykład interaktywny test pisemny

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Zajęcia wprowadzające prezentacja karty przedmiotu, stawianych wymagań i formy zaliczenia. Czym etyka nie jest, najważniejsze pytania etyki. W01 MEK04
2 TK02 Czym jest etyka, standardy etyczne we wdrażaniu technologii mechanicznych W02;W03 MEK01 MEK04
2 TK03 Podstawowe kategorie etyki W04 MEK03
2 TK04 Rola etyki normatywnej i etyki opisowej w działalności technicznej W05;W06 MEK02 MEK03
2 TK05 Dlaczego pluralizm etyk? W07;W08 MEK04
2 TK06 Istotne wyznaczniki aksjologicznej oceny technicznego działania człowieka W09;W10 MEK03
2 TK07 Pomocnicze wyznaczniki aksjologicznej oceny technicznego działania człowieka W11;W12 MEK03
2 TK08 Początki etyki, Protagorasa relatywizm etyczny a działalność techniczna człowieka W13;W14 MEK02 MEK04
2 TK09 Pierwsze etyki absolutystyczne i ich rola w technicznej aktywności człowieka W15;W16 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK10 Zastosowanie etyki cnót w mechaniczno-inżynieryjnej działalności człowieka W17;W18 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK11 Zastosowanie etyki chrześcijańskiej do wdrażania technologii mechanicznych W19;W20 MEK01 MEK02 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena jest wystawiana na podstawie ilości uzyskanych przez studenta punktów. Poszczególne pytania testowe sprawdzają wiedzę, jej rozumienie, a także umiejętność skorzystania z niej w określonej sytuacji życiowej. Nadto student może uzyskać do piętnastu procent punktów dodatkowych za frekwencję w stosunku do maksymalnej liczby punktów testu sprawdzającego.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie zajmowanego miejsca w rankingu punktów uzyskanych przez studenta w ocenianej grupie wykładowej.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 R. Klamut; A. Sołtys; J. Stecko Religious aspect of human social activity: is this already past? 2023
2 A. Sołtys Systemowy charakter filozofii Arystotelesa 2022
3 A. Sołtys Czy woluntaryzm etyczny kreuje kulturę dialogu? 2021
4 A. Sołtys Problem realizmu osoby w jej substancjalnych koncepcjach 2020
5 A. Sołtys Spontaniczne poznanie Boga 2020
6 A. Sołtys W poszukiwaniu realistycznego pojęcia osoby 2020
7 A. Sołtys Analogiczny charakter bytu osobowego 2019
8 A. Sołtys Koncepcje bytu i osoby w filozofii klasycznej 2019