logo
Karta przedmiotu
logo

Historia techniki

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechatronika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: Magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauki o Materiałach

Kod zajęć: 10297

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Wojciech Nowak

Terminy konsultacji koordynatora: Czwartki: godz. 10:00 - 11:30 Konsultacje realizowane zdalnie.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z rysem historycznym rozwoju techniki w perspektywie różnych procesów technologicznych. Przedstawienie klasyfikacji materiałów, ich podstawowych właściwości oraz metod otrzymywania, w tym metali, ceramik i polimerów. Omówienie przełomowych dla techniki wynalazków i zapoznanie z ich wynalazcami.

Ogólne informacje o zajęciach: Zdobycie wiedzy na temat różnych gatunków materiałów oraz metod otrzymywania i przeróbki w celu otrzymania gotowych elementów z perspektywy rysu historycznego. Zaznajomienie się ze zmianami wprowadzonymi do technologii w procesie ewolucji nauki i techniki.

Materiały dydaktyczne: brak

Inne: brak

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 James Edward McClellan, Harold Dorn Science and Technology in World History: An Introduction Johns Hopkins University Press. 1999
2 An electronic book on the history of technology written by the Class of 2010 Inventions That Changed History Massachusetts Academy of Mathematics and Science. 2010
3 Robert Angus Buchanan History of Technology by Robert Angus Buchanan Encyclopedia Britannica. 1998
4 J.M. de la Portilla, Marco Ceccarelli History of Machines for Heritage and Engineering Development Springer Dordrecht Heidelberg London New York. 2011
5 Abbas ibn Firnas, Philip Emeagwali Great Lives from History - Inventors and Inventions Salem Press. 2010
6 BRYAN BUNCH with ALEXANDER HELLEMANS The History of Science and Technology HOUGHTON MIFFLIN COMPANY / BOSTON • NEW YORK /. 2004
7 Anna Lewicka O wynalazkach z przed lat tysięcy i najnowszej doby Warszawa, Nakładem Księgarni K. Wojnara i Spółki. 1925
8 T. Skomorowski Księga wynalazków, rękodzieł i przemysłu. Warszawa, Drukiem Aleksandra Pajewskiego. 1875
9 Bolesław Orłowski Najkrótsza historia wynalazków PZSWiR, Warszawa. 1993
Literatura do samodzielnego studiowania
1 R.E. Hummel Understanding Materials Science: History, Properties, Applications, Second Edition Springer. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja studenta na I semestr studiów dziennych

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: brak

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętnie klasyfikuje technologie wytwarzania i obróbki stosowane w przemyśle.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętnie wyraża opinie na temat historycznych i współczesnych technologii.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma pogłębioną wiedzę z historycznego zarysu rozwoju techniki, podstaw i klasyfikacji materiałów, metod otrzymywania metali i stopów metali, metod kształtowania struktury materiałów metalicznych, metod wytwarzania wyrobów z tworzyw metalicznych oraz elementów organizacji procesu technologicznego. Ma podstawową przełomowych wynalazków i ich wynalazców. wykład Kolokwium zaliczeniowe. K_W04++
K_U08+++
K_K02++
P7S_KK
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Nauka i technika przed naukowcami. W1 MEK01
2 TK02 Nauka i technika w starożytności. W2 MEK01
2 TK03 Średniowieczna nauka i technologia. W3 MEK01
2 TK04 Rewolucja naukowa w Renesansie. W4 MEK01
2 TK05 Pomiary naukowe i komunikacja. W5 MEK01
2 TK06 Oświecenie i rewolucja przemysłowa. W6, W7 MEK01
2 TK07 Nauka i technika XIX wieku. W8, W9 MEK01
2 TK08 Rozwój nowoczesnej nauki i technologii. W10, W11 MEK01
2 TK09 Wielka nauka i społeczeństwo postindustrialne. W12, W13 MEK01
2 TK10 Era informacji W14, W15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Inne: 6.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK01. Kryteria weryfikacji efektu MEK01: ocenę dostateczną (3,0) otrzymuje student, który na kolokwium uzyskał 51-60% punktów, plus dostateczną (3,5) 61-70% punktów, dobrą (4,0) 71-80% punktów, plus dobrą (4,5) 81-90% punktów i bardzo dobrą (5,0) 91-100% punktów.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest tożsama z oceną z kolokwium zaliczeniowego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie