logo
Karta przedmiotu
logo

Historia architektury polskiej 2

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 10286

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 C15 / 2 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. arch. Magdalena Janda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z przemianami w architekturze polskiej od czasów renesansu do początków XX wieku. Charakterystyka wybranych obiektów reprezentujących poszczególne epoki. Przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu architektury polskiej.

Ogólne informacje o zajęciach: Program obejmuje dzieje architektury polskiej w czasach nowożytnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 praca zbiorowa Dzieje architektury w Polsce Kraków. 2002
2 Kozakiewiczowie H. i S. Dzieje sztuki w Polsce: Renesans w Polsce Warszawa. 1976
3 Miłobędzki A. Zarys dziejów architektury w Polsce Warszawa. 1978
4 Miłobędzki A. Architektura polska XVII wieku, T. 1-2 Warszawa. 1980
5 Kalinowski K. Architektura doby baroku na Śląsku Warszawa. 1977
6 red. Z. Świechowski Wrocław. Jego dzieje i kultura Warszawa. 1978
7 Zlat M. Renesans i manieryzm Warszawa. 2008
8 red. S. Kozakiewicz Słownik terminologiczny sztuk pięknych Warszawa, 1969. 2007
9 Karpowicz M. Dzieje sztuki w Polsce: Barok w Polsce Warszawa. 1988
10 Lorentz S., Rottermundt A. Dzieje sztuki w Polsce: Klasycyzm w Polsce Warszawa. 1986
11 Zachwatowicz J. Architektura polska do połowy XIX wieku Warszawa. 1959
12 Krassowski W. Dzieje budownictwa i architektury na ziemiach polskich, T. 1-4 Warszawa 1989, 1990, 1991. 1995
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 red. S. Kozakiewicz Słownik terminologiczny sztuk pięknych Warszawa 1969. 2007

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Znajomość zagadnień związanych z historią architektury polskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Umiejętność rozpoznania cech charakterystycznych w obiektach architektonicznych znajdujących się w Polsce i pochodzących z poszczególnych epok nowożytności.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania terminologii architektonicznej, analizowania obiektów historycznych oraz przypisania cech dla poszczególnych epok w dziejach architektury polskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego rozpoznawania styli w architekturze polskiej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 B.W1. zna i rozumie teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego wykład egzamin cz. pisemna K_W03++
P6S_WK
02 B.W2. zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej wykład egzamin cz. pisemna K_W03+++
K_W09+++
P6S_WK
03 B.W3. zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym wykład egzamin cz. pisemna K_W03++
K_W09++
P6S_WK
04 B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich ćwiczenia referat pisemny, prezentacja dokonań (portfolio) K_U01++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
05 B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze ćwiczenia referat pisemny, prezentacja dokonań (portfolio) K_U01++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
06 B.S1. jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii wykład, ćwiczenia egzamin cz. pisemna, referat pisemny K_K02+++
K_K03+++
P6S_KK
P6S_KO
07 B.S2. jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych wykład, ćwiczenia egzamin cz. pisemna, referat pisemny K_K03++
P6S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe terminy stosowane w historii architektury polskiej. W01, C01 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK02 Periodyzacja architektury polskiej czasów nowożytnych. Nurty: włoski i gotycko-renesansowy. W02, C02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK03 Architektura miast pierwszej połowy XVI wieku - wątki nowe i tradycyjne. Detale architektoniczne. W03, C03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK04 Rozkwit pełnego renesansu polskiego: zamek, dwór, pałac, willa, kościół, ratusz. Attyka. W04, C04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK05 Manieryzm włoski w architekturze świeckiej i sakralnej końca XVI wieku i pocz. XVII wieku. Manieryzm niderlandzki. W05, C05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK06 Kościoły późnorenesansowe, początek XVII wieku w Polsce. „Polska odmiana” manieryzmu. Architektura miast XVI/XVII wieku. Kamienice nowożytne. W06, C06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK07 Architektura rezydencjalna początku XVII wieku („okresu Wazów”) – pałac, palazzo in fortezza. Manieryzm w architekturze sakralnej. Kontrreformacja i architektura Jezuitów. W07, C07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK08 Początki baroku. Kościoły okresu kontrreformacji jezuitów, kamedułów, karmelitów. W08, C08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK09 Architektura świecka i sakralna baroku. Ogród francuski. Wzorce włoskie. W09, C09 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK10 Rezydencje doby późnego baroku. W10, C10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK11 Barok późny w architekturze sakralnej. Typy kościołów w różnych regionach polskich. W11, C11 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK12 Barok – przebudowy wielkich założeń klasztornych. W12, C12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK13 Klasycyzm czasów króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. W13, C13 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK14 Neogotyk. Romantyzm. W14, C14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK15 Secesja w architekturze polskiej. W15, C15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny
Ćwiczenia/Lektorat Średnia arytmetyczna ocen z rysunków oraz referatów prezentowanych podczas ćwiczeń.
Ocena końcowa Średnia ważona ocen z ćwiczeń oraz egzaminu pisemnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
2 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
3 M. Janda Historia i rola głównego dworca kolejowego w rozwoju urbanistycznym Rzeszowa 2022
4 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
5 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
6 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
7 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
8 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020
9 M. Gosztyła; A. Mikrut Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu 2019
10 M. Gosztyła; B. Motyl Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic 2019
11 M. Gosztyła; M. Janda Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) 2019
12 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
13 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine 2019
14 M. Gosztyła; T. Gosztyła Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space 2019