Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 10286
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 C15 / 2 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła
Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. arch. Magdalena Janda
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z przemianami w architekturze polskiej od czasów renesansu do początków XX wieku. Charakterystyka wybranych obiektów reprezentujących poszczególne epoki. Przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu architektury polskiej.
Ogólne informacje o zajęciach: Program obejmuje dzieje architektury polskiej w czasach nowożytnych.
1 | praca zbiorowa | Dzieje architektury w Polsce | Kraków. | 2002 |
2 | Kozakiewiczowie H. i S. | Dzieje sztuki w Polsce: Renesans w Polsce | Warszawa. | 1976 |
3 | Miłobędzki A. | Zarys dziejów architektury w Polsce | Warszawa. | 1978 |
4 | Miłobędzki A. | Architektura polska XVII wieku, T. 1-2 | Warszawa. | 1980 |
5 | Kalinowski K. | Architektura doby baroku na Śląsku | Warszawa. | 1977 |
6 | red. Z. Świechowski | Wrocław. Jego dzieje i kultura | Warszawa. | 1978 |
7 | Zlat M. | Renesans i manieryzm | Warszawa. | 2008 |
8 | red. S. Kozakiewicz | Słownik terminologiczny sztuk pięknych | Warszawa, 1969. | 2007 |
9 | Karpowicz M. | Dzieje sztuki w Polsce: Barok w Polsce | Warszawa. | 1988 |
10 | Lorentz S., Rottermundt A. | Dzieje sztuki w Polsce: Klasycyzm w Polsce | Warszawa. | 1986 |
11 | Zachwatowicz J. | Architektura polska do połowy XIX wieku | Warszawa. | 1959 |
12 | Krassowski W. | Dzieje budownictwa i architektury na ziemiach polskich, T. 1-4 | Warszawa 1989, 1990, 1991. | 1995 |
1 | red. S. Kozakiewicz | Słownik terminologiczny sztuk pięknych | Warszawa 1969. | 2007 |
Wymagania formalne: Znajomość zagadnień związanych z historią architektury polskiej.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Umiejętność rozpoznania cech charakterystycznych w obiektach architektonicznych znajdujących się w Polsce i pochodzących z poszczególnych epok nowożytności.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania terminologii architektonicznej, analizowania obiektów historycznych oraz przypisania cech dla poszczególnych epok w dziejach architektury polskiej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego rozpoznawania styli w architekturze polskiej.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | B.W1. zna i rozumie teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W03++ |
P6S_WK |
02 | B.W2. zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W03+++ K_W09+++ |
P6S_WK |
03 | B.W3. zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W03++ K_W09++ |
P6S_WK |
04 | B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich | ćwiczenia | referat pisemny, prezentacja dokonań (portfolio) |
K_U01++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
05 | B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze | ćwiczenia | referat pisemny, prezentacja dokonań (portfolio) |
K_U01++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
06 | B.S1. jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii | wykład, ćwiczenia | egzamin cz. pisemna, referat pisemny |
K_K02+++ K_K03+++ |
P6S_KK P6S_KO |
07 | B.S2. jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych | wykład, ćwiczenia | egzamin cz. pisemna, referat pisemny |
K_K03++ |
P6S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01, C01 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK02 | W02, C02 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK03 | W03, C03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK04 | W04, C04 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK05 | W05, C05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK06 | W06, C06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK07 | W07, C07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK08 | W08, C08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK09 | W09, C09 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK10 | W10, C10 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK11 | W11, C11 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK12 | W12, C12 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK13 | W13, C13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK14 | W14, C14 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
4 | TK15 | W15, C15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 4) | |||
Egzamin (sem. 4) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny |
Ćwiczenia/Lektorat | Średnia arytmetyczna ocen z rysunków oraz referatów prezentowanych podczas ćwiczeń. |
Ocena końcowa | Średnia ważona ocen z ćwiczeń oraz egzaminu pisemnego. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski | Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic | 2023 |
2 | K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy | Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation | 2023 |
3 | M. Janda | Historia i rola głównego dworca kolejowego w rozwoju urbanistycznym Rzeszowa | 2022 |
4 | M. Gosztyła; B. Motyl | Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku | 2021 |
5 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli | 2021 |
6 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik | Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder | 2021 |
7 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu | 2020 |
8 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI | 2020 |
9 | M. Gosztyła; A. Mikrut | Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu | 2019 |
10 | M. Gosztyła; B. Motyl | Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic | 2019 |
11 | M. Gosztyła; M. Janda | Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) | 2019 |
12 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |
13 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine | 2019 |
14 | M. Gosztyła; T. Gosztyła | Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space | 2019 |