logo
Karta przedmiotu
logo

Historia architektury polskiej 2

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 10286

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 C15 / 2 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

semestr 4: mgr inż. arch. Magdalena Janda , termin konsultacji budynek V, pokój V/D.-124, tel. 17 743 2106, m.wazio@prz.edu.pl, janda.m@prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z przemianami w architekturze polskiej od czasów renesansu do początku XX wieku. Charakterystyka wybranych obiektów, reprezentujących poszczególne epoki. Przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu architektury polskiej.

Ogólne informacje o zajęciach: Program obejmuje dzieje architektury powszechnej w czasach nowożytnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 praca zbiorowa Dzieje architektury w Polsce Kraków . 2002/
2 Kozakiewiczowie H. i S. Dzieje sztuki w Polsce: Renesans w Polsce Warszawa. 1976
3 Miłobędzki A. Zarys dziejów architektury w Polsce Warszawa. 1978
4 Różycka E. Materiały pomocnicze do zajęć z Historii architektury polskiej nowożytnej .
5 Miłobędzki A. Architektura polska XVII wieku, t. 1-2 Warszawa. 1980
6 Kalinowski K. Architektura doby baroku na Śląsku Warszawa. 1977
7 red. Świechowski Z. Wrocław. Jego dzieje i kultura Warszawa. 1978
8 Zlat M. Renesans i manieryzm Warszawa. 2008
9 red. S. Kozakiewicz Słownik terminologiczny sztuk pięknych Warszawa 1969. 2007
10 Karpowicz M. Dzieje sztuki w Polsce: Barok w Polsce Warszawa. 1988
11 Lorentz S., Rottermundt A. Dzieje sztuki w Polsce: Klasycyzm w Polsce Warszawa . 1986
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 red. S. Kozakiewicz Słownik terminologiczny sztuk pięknych Warszawa 1969. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Jak wyżej .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Znajomość zagadnień związanych z historią architektury polskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Umiejętność rozpoznania cech obiektu architektonicznego z terenu Polski z poszczególnych epok nowożytności.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania terminologii architektonicznej oraz przypisania cech poszczególnych epok w dziejach architektury polskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego rozpoznawania styli w architekturze polskiej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 B.W1. zna i rozumie teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego wykład egzamin cz. pisemna K_W03++
P6S_WK
02 B.W2. zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej wykład egzamin cz. pisemna K_W03+++
K_W09+++
P6S_WK
03 B.W3. zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym wykład egzamin cz. pisemna K_W03++
K_W09++
P6S_WK
04 B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich ćwiczenia referat pisemny, obserwacja wykonawstwa K_U01++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
05 B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze ćwiczenia referat pisemny, obserwacja wykonawstwa K_U01++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
06 B.S1. jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii wykład, ćwiczenia referat pisemny K_K02+++
K_K03+++
P6S_KK
P6S_KO
07 B.S2. jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych wykład, ćwiczenia referat pisemny K_K03++
P6S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe terminy stosowane w historii architektury polskiej. W01, C01 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK02 Periodyzacja architektury polskiej czasów nowożytnych. Nurty: włoski i gotycko-renesansowy. W02, C02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK03 Architektura miast pierwszej połowy XVI wieku wątki nowe i tradycyjne. Detale architektoniczne. W03, C03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK04 Rozkwit pełnego renesansu polskiego: zamek, dwór, pałac, willa, kościół, ratusz. Attyka. W04, C04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK05 Manieryzm włoski w architekturze świeckiej i sakralnej końca XVI wieku i pocz. XVII wieku. Manieryzm niderlandzki. W05, C05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK06 Kościoły, późnorenesansowe, początek XVII wieku w Polsce. „Polska odmiana” manieryzmu. Architektura miast XVI/XVII wieku. Kamienice nowożytne. W06, C06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK07 Architektura rezydencjalna początku XVII wieku („okresu Wazów”) – pałac, palazzo in fortezza. Manieryzm w architekturze sakralnej. Kontrreformacja i architektura Jezuitów. W07, C07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK08 Początki baroku. Kościoły okresu kontrreformacji jezuitów, kamedułów, karmelitów. W08, C08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK09 Architektura świecka i sakralna baroku. Ogród francuski. Wzorce włoskie. W09, C09 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK10 Rezydencje doby późnego baroku. W10, C10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK11 Barok późny w architekturze sakralnej. Typy kościołów w różnych regionach polskich. W11, C11 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK12 Barok – przebudowy wielkich założeń klasztornych. W12, C12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK13 Klasycyzm czasów króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. W13, C13 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK14 Neogotyk. Romantyzm. W14, C14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
4 TK15 Secesja w architekturze polskiej. W15, C15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny
Ćwiczenia/Lektorat Ocena z rysunków oraz referatów wykonywanych podczas ćwiczeń.
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń oraz egzaminu pisemnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie