logo
Karta przedmiotu
logo

Historia architektury polskiej II

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 10286

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 C15 / 2 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek

Imię i nazwisko koordynatora 4: mgr inż. arch. Magdalena Janda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z przemianami w architekturze polskiej od czasów renesansu do początku XX wieku. Charakterystyka wybranych obiektów, reprezentujących poszczególne epoki. Przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu architektury polskiej.

Ogólne informacje o zajęciach: Program obejmuje dzieje architektury powszechnej w czasach nowożytnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dzieje architektury w Polsce, praca zbiorowa, Kraków 2002/2003.
2 Dzieje sztuki w Polsce: Renesans w Polsce, Kozakiewiczowie H. i S., Warszawa 1976; Barok w Polsce, Karpowicz M., Warszawa 1988; Klasycyzm w Polsce, Lorentz S., Rottermundt A., Warszawa 1986 .
3 Miłobędzki A. Zarys dziejów architektury w Polsce Warszawa. 1978
4 Różycka E. Materiały pomocnicze do zajęć z Historii architektury polskiej nowożytnej .
5 Miłobędzki A. Architektura polska XVII wieku, t. 1-2 Warszawa. 1980
6 Kalinowski K. Architektura doby baroku na Śląsku Warszawa. 1977
7 red. Świechowski Z. Wrocław. Jego dzieje i kultura Warszawa. 1978
8 Zlat M. Renesans i manieryzm Warszawa. 2008
9 red. S. Kozakiewicz Słownik terminologiczny sztuk pięknych Warszawa 1969. 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 red. S. Kozakiewicz Słownik terminologiczny sztuk pięknych Warszawa 1969. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Jak wyżej .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Znajomość zagadnień związanych z historią architektury polskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Umiejętność rozpoznania cech obiektu architektonicznego z terenu Polski z poszczególnych epok nowożytności.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania terminologii architektonicznej oraz przypisania cech poszczególnych epok w dziejach architektury polskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego rozpoznawania styli w architekturze polskiej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe terminy stosowane w historii architektury polskiej. W01, C01
4 TK02 Periodyzacja architektury polskiej czasów nowożytnych. Architektura Wawelu 1 poł. XVI wieku. Nurty: włoski i gotycko-renesansowy. W02, C02
4 TK03 Architektura miast pierwszej połowy XVI wieku wątki nowe i tradycyjne. Detale architektoniczne. W03, C03
4 TK04 Rozkwit pełnego renesansu polskiego: zamek, dwór, pałac, willa, kościół, ratusz. Attyka. Początki stosowania włoskich traktatów architektonicznych. W04, C04
4 TK05 Manieryzm włoski w architekturze świeckiej i sakralnej końca XVI wieku i pocz. XVII wieku. Manieryzm niderlandzki. W05, C05
4 TK06 Kościoły, późnorenesansowe, początek XVII wieku w Polsce. „Polska odmiana” manieryzmu. Architektura miast XVI/XVII wieku. Kamienice nowożytne. W06, C06
4 TK07 Architektura rezydencjalna początku XVII wieku („okresu Wazów”) – pałac, palazzo in fortezza. Manieryzm w architekturze sakralnej. Kontrreformacja i architektura Jezuitów. W07, C07
4 TK08 Początki baroku. Kościoły okresu kontrreformacji jezuitów, kamedułów, karmelitów. Pustelnie i kalwarie. W08, C08
4 TK09 Architektura świecka i sakralna pełnego baroku. Ogród francuski. Wzorce włoskie. W09, C09
4 TK10 Rezydencje doby późnego baroku. W10, C10
4 TK11 Barok późny w architekturze sakralnej. Luminizm. Nowe źródła inspiracji, typy kościołów w różnych regionach polskich. W11, C11
4 TK12 Barok – przebudowy wielkich założeń klasztornych. W12, C12
4 TK13 Klasycyzm czasów króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. W13, C13
4 TK14 Klasycyzm Królestwa Kongresowego. Neogotyk. Romantyzm. W14, C14
4 TK15 Secesja w architekturze polskiej. W15, C15

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Egzamin (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie