
 
Główny cel kształcenia:
Uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie definiowania i obliczania prostych, prętowych schematów statycznych konstrukcji oraz w zakresie opisu stanu naprężeń i stanu odkształceń w podstawowych prętowych układach konstrukcyjnych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Wytrzymałość materiałów daje podstawy do projektowania elementów konstrukcji oraz prostych układów konstrukcyjnych.
Materiały dydaktyczne:
Materiały dostępne na stronie http://kmk.portal.prz.edu.pl/dydaktyka/
| 1 | Adam Bodnar | Wytrzymałość materiałów : podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 2004 | 
| 1 | Marek Kolczuga, Lidia Buda-Ożóg | Wytrzymałość materiałów : materiały pomocnicze Cz.1 | OW PRz. | 2009 | 
| 2 | Teresa Filip, Marek Kolczuga | Wytrzymałość materiałów : geometria pól, siły wewnętrzne w płaskich układach prętowych : materiały p | OW PRz. | 2006 | 
| 3 | Barbara Turoń, Grzegorz Piątkowski | Strength of materials: internal forces in statically determinate structures - examples for beams | OW PRz. | 2015 | 
| 1 | Zdzisław Dyląg, Antoni Jakubowicz, Zbigniew Orłoś. | Wytrzymałość materiałów T.1 | WNT. | 2003 | 
| 2 | M. Niezgodziński, T. Niezgodziński | Zadania z wytrzymałości materiałów | WNT. | 1997 | 
| 3 | M. Niezgodziński, T. Niezgodziński | Wzory, wykresy i tablice wytrzymałośćiowe | WNT. | 1996 | 
| 4 | Zdzisław Iwulski. | Wyznaczanie sił tnących i momentów zginających w belkach : zadania z rozwiązaniami | Uczel.Wydaw.Nauk.-Dydakt.AGH. | 2001 | 
Wymagania formalne:
Zaliczenie modułu kształcenia "Mechanika teoretyczna". Rejestracja na trzeci semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość matematyki w zakresie wybranych działów algebry liniowej, rachunku wektorowego, różniczkowego i całkowego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Formułowanie algorytmów statyki, w tym obliczania reakcji podporowych dla prętowych układów statycznie wyznaczalnych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość konieczności samokształcenia. Umiejętność współdziałania i pracy w grupie. Przestrzeganie zasad BHP w laboratorium WM. Odpowiedzialność za udostępnione na czas zajęć wyposażenie lab. WM.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK | 
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu podstaw wytrzymałości materiałów. | wykład | egzamin cz. pisemna | K-W01+ K-W04+++ K-W05+ K-W07+ | P6S-WG | 
| MEK02 | Posiada umiejętności w zakresie obliczeń statycznych dla statycznie wyznaczalnych płaskich układów prętowych, umiejętności w zakresie obliczeń wytrzymałościowych. | ćwiczenia, projekty | kolokwium, sprawozdanie z projektu, egzamin cz. pisemna | K-U04+ K-U07+ | P6S-UW | 
| MEK03 | Posiada wiedzę umożliwiającą zaplanowanie podstawowych eksperymentów wytrzymałościowych. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, raport pisemny | K-W04+++ K-W05+ | P6S-WG | 
| MEK04 | Posiada umiejętności umożliwiające przeprowadzenie podstawowych eksperymentów wytrzymałościowych. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna, raport pisemny, obserwacja wykonawstwa | K-U05+ | P6S-UW | 
| MEK05 | Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane eksperymenty i uzyskane wyniki pomiarów oraz bezpieczeństwo własne i pozostałych osób w grupie. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa | K-K01++ K-K02++ | P6S-KK P6S-KR | 
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK | 
|---|---|---|---|---|
| 3 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
| 3 | TK02 | W03-W04, C01-C04, L01-L15 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK03 | W05-W10, C05-C08, P01-P06, L01-L06 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK04 | W11-W18, C09-C12, P05-P08, L01-L06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 3 | TK05 | W19-W22 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 3 | TK06 | W23-W24, C13-C14, P21-P24, L08-L09 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 3 | TK07 | W25-W26, P21-P24 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 3 | TK08 | W27-W28, C15-C16, P21-P24 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 3 | TK09 | W29-W32, C17-C18, P21-P24, L10-L11 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 3 | TK10 | W33-W36, C19-C22, P17-P20 | MEK01 | |
| 3 | TK11 | W37-W40, C23-C24, P21-P24 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK12 | W41-W44, C25-C26, P25-P28 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK13 | W45-W46, P25-P28, L12-L13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 3 | TK14 | W47-W48 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK15 | W49-W52, C27-C28 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK16 | W53-W54 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK17 | W55-W56 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK18 | W57-W60, C29-C30, P29-P30 | MEK01 MEK02 | 
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach | 
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
                        60.00 godz./sem. | Uzupełnienie/studiowanie notatek:
                          15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 45.00 godz./sem. | |
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
                        10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. | Godziny kontaktowe:
                        30.00 godz./sem. | Dokończenia/studiowanie zadań:
                          15.00 godz./sem. | 
| Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
                        5.00 godz./sem. | Godziny kontaktowe:
                        15.00 godz./sem. | Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
                          7.00 godz./sem. | 
| Projekt/Seminarium (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
                        30.00 godz./sem.. | Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
                          30.00 godz./sem. | |
| Konsultacje (sem. 3) | Udział w konsultacjach:
                        2.00 godz./sem. | ||
| Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
                        20.00 godz./sem. | Egzamin pisemny:
                        3.00 godz./sem. | 
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej | 
|---|---|
| Wykład | Na podstawie egzaminu pisemnego. Na egzaminie z Wytrzymałości Materiałów obowiązują: wszelkie zagadnienia badane na laboratorium, wszystkie typy zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach i na projektach, całość materiału omawianego na wykładach i wszystkie przykłady zrealizowane na wykładach, zagadnienia wskazane na wykładzie do samodzielnego studiowania. Studenci, którzy spełnią kryteria (podane w opisie ćwiczeń i projektów i laboratoriów) będą dopuszczeni do egzaminu zerowego. | 
| Ćwiczenia/Lektorat | Ćwiczenia zalicza się na podstawie obecności na zajęciach. Wymagana frekwencja to 80% (obecność na 12 z 15 zajęć). Uczestnictwo w ćwiczeniach w grupach wg danych z systemu USOS. Powód nieobecności na zajęciach nie ma znaczenia dla spełnienia warunku wymaganej frekwencji. Nieobecność na zajęciach można odrobić na innej grupie ćwiczeniowej. Jeśli w dniu zajęć będzie zarządzony dzień rektorski/dziekański bez obowiązku odrabiania zajęć, to wszyscy automatycznie będą mieli zaliczoną obecność na ćwiczeniach, a treści kształcenia przewidziane na ten dzień będą do samodzielnego studiowania. Dla osób, które nie uzyskają wymaganej 80% frekwencji zostanie zorganizowane kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń. BRAK ZALICZENIA ĆWICZEŃ JEST JEDNOZNACZNY Z BRAKIEM DOPUSZCZENIA DO EGZAMINU. | 
| Laboratorium | Na podstawie sprawozdań z wykonanych zespołowych ćwiczeń laboratoryjnych. Za każde zaliczone sprawozdanie każdy z członków zespołu otrzymuje wpis [ZAL] do systemu USOS. Laboratoria są zaliczone wtedy, kiedy każde ze zrealizowanych w semestrze ćwiczeń laboratoryjnych jest zaliczone. Zaliczenie laboratoriów jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu. Laboratoria muszą być zaliczone do końca semestru. | 
| Projekt/Seminarium | Na podstawie sprawozdań z wykonanych poprawnie zestawów zadań projektowych (dalej projektów). Każdy zaliczony projekt będzie potwierdzony wpisem [ZAL] do systemu USOS. Każdy projekt obowiązkowy musi zostać zaliczony. Projekty jako forma zajęć są zaliczone wtedy, kiedy każde obowiązkowe zadanie projektowe jest potwierdzone wpisem [ZAL] w systemie USOS. Dodatkowo, na koniec semestru plik PDF ze wszystkimi zaliczonymi projektami musi być wgrany do chmury. Prowadzący po zweryfikowaniu zawartości pliku wpisuje [ZAL] do systemu USOS. Zaliczenie projektów jest warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu. Projekty muszą być zaliczone do końca semestru. | 
| Ocena końcowa | Ocena końcowa to ocena z egzaminu. Dodatkowo: Studenci, którzy uzyskają sumę punktów z pre-testów w zakresie 10-15 punktów będą mieli podniesioną pozytywną ocenę z egzaminu w terminie podstawowym o +0,5 stopnia (np. 3,0 → 3,5; 3,5 → 4,0; itd) Dodatkowo: Studenci, którzy uzyskają sumę punktów z pre-testów w zakresie 16-20 punktów będą mieli podniesioną pozytywną ocenę z egzaminu w terminie podstawowym o +1,0 stopień (np. 3,0 → 4,0; 3,5 → 4,5; itd) | 
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
			
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
			
Inne
(-)
			
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Duda; G. Piątkowski | Field tests the vibration damping ability of tire bales | 2025 | 
| 2 | B. Miller; L. Ziemiański | Accelerating Multi-Objective Optimization of Composite Structures Using Multi-Fidelity Surrogate Models and Curriculum Learning | 2025 | 
| 3 | B. Miller; L. Ziemiański | Multi-Fidelity Neural Network-Aided Multi-Objective Optimization Framework for Shell Structure Dynamic Analysis | 2025 | 
| 4 | P. Smela; L. Ziemiański | The Dynamic Analysis of the Cryogenic Tank in Different Fluid Level Conditions | 2025 | 
| 5 | B. Miller; L. Ziemiański | Optimizing composite shell with neural network surrogate models and genetic algorithms: Balancing efficiency and fidelity | 2024 | 
| 6 | P. Smela; R. Szozda; L. Ziemiański | Modeling of the Cryogenic Tank to Warehouse Liquefied Natural Gas (LNG) in the Event of the Earthquake | 2024 | 
| 7 | B. Miller; L. Ziemiański | Multi-Objective Optimization of Thin-Walled Composite Axisymmetric Structures Using Neural Surrogate Models and Genetic Algorithms | 2023 | 
| 8 | B. Miller; L. Ziemiański | Detection of Material Degradation of a Composite Cylinder Using Mode Shapes and Convolutional Neural Networks | 2021 | 
| 9 | B. Miller; L. Ziemiański | Identification of Mode Shapes of a Composite Cylinder Using Convolutional Neural Networks | 2021 | 
| 10 | P. Nazarko; A. Prokop; L. Ziemiański | Digitalization of historic buildings using modern technologies and tools | 2021 | 
| 11 | A. Borowiec; L. Folta; G. Kędzior; A. Kulon; B. Miller; M. Rajchel; T. Siwowski; D. Szynal; Ł. Szyszka; B. Wójcik ; L. Ziemiański | Opracowanie programu i przeprowadzenie badań na specjalistycznej platformie wstrząsowej symulującej wstrząsy tektoniczne dla słupów kompozytowych wysokości 9 m | 2020 | 
| 12 | B. Miller; L. Ziemiański | Optimization of Dynamic and Buckling Behavior of Thin-Walled Composite Cylinder, Supported by Nature-Inspired Agorithms | 2020 | 
| 13 | B. Miller; L. Ziemiański | Optimization of dynamic behavior of thin-walled laminated cylindrical shells by genetic algorithms and deep neural networks supported by modal shape identification | 2020 | 
| 14 | P. Nazarko; L. Ziemiański | Application of Elastic Waves and Neural Networks for the Prediction of Forces in Bolts of Flange Connections Subjected to Static Tension Tests | 2020 |