logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Technologie informacyjne


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Mechaniki Konstrukcji
Kod zajęć:
40
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / W15 L15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Dominika Ziaja
Terminy konsultacji koordynatora:
zgodnie z rozkładem na stronie domowej dziaja.v.prz.edu.pl
semestr 1:
mgr inż. Wiesław Bielak , termin konsultacji zgodnie z rozkładem na stronie domowej wbielak.v.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przygotowanie absolwenta do aktywnego życia i funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym, wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się komputerem oraz wykorzystania w tym celu narzędzi i technik informatycznych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zakres przedmiotu obejmuje zagadnienia dotyczące: użytkowania komputerów, obsługi pakietów biurowych w celu przygotowania dokumentacji technicznej, podstaw grafiki komputerowej, bezpieczeństwa i pozyskiwania informacji w sieci Internet, użytkowania poczty elektronicznej oraz podstaw posługiwania się programem REVIT jako narzędziem wymiany informacji pomiędzy architektem, konstruktorem oraz pracownikami innych specjalności budowlanych.

Materiały dydaktyczne:
http://e-learning.prz.edu.pl/course/view.php?id=4412

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Arkadiusz Dudziak, Agnieszka Żejmo Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów. Difin. 2008
2 Jan Boć Jak pisać pracę magisterską Kolonia Limited. 2006
3 Kazimierz Pawlik, Radosław Zenderowski Dyplom z Internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe? CeDeWu. 2018
4 Autodesk Help Revit Fundamentals https://help.autodesk.com/view/RVT/2025/ENU/?guid=GUID-03565843-BB48-4707-B54C-39D6E8E51880. 2025
5 The GIMP Help Team The GIMP User Manual http://docs.gimp.org/. 2025
6 Błażej Witkowski. GIMP : niesamowite efekty Helion. 2019
7 Błażej Witkowski GIMP : poznaj świat grafiki komputerowej Helion. 2019
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Piotr Nazarko, Wieslaw Bielak Technologie informacyjne. Materiały pomocnicze dla studentów kierunku architektura i urbanistyka Oficyna Wydawnicza PRz. 2013
2 Autodesk Help Revit Fundamentals https://help.autodesk.com/view/RVT/2025/ENU/?guid=GUID-03565843-BB48-4707-B54C-39D6E8E51880. 2025
3 The GIMP Help Team The GIMP User Manual http://docs.gimp.org/. 2025
4 LibreOffice, Universidade Estadual Paulista – UNESP – São Paulo – Brazil By Valdir Barbosa Tłumacznie polskie: Marcin Popko Skrócony przewodnik LibreOffice 6.x https://documentation.libreoffice.org/pl/polska-dokumentacja/. 2025
5 LibreOffice https://documentation.libreoffice.org/en/english-documentation/ -. 2025
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Inkscape-docs team Inkscape Tutorials https://inkscape.org/learn/tutorials/. 2025

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na pierwszy semestr studiów pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa znajomość obsługi komputera z systemem operacyjnym z graficznym interfejsem użytkownika. Znajomość podstawowych funkcji pakietu biurowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność pracy z myszką, uruchamiania i zamykania programów, zarządzania systemem plików, tworzenia prostych dokumentów tekstowych i prowadzenia podstawowych obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i samodzielnej pracy z komputerem.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 B.W8. zna i rozumie rolę i zastosowanie grafiki, rysunku i malarstwa oraz technologii informacyjnych w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego wykład referat pisemny K-W02++
P6S-WG
MEK02 B.U3. potrafi posługiwać się właściwie dobranymi symulacjami komputerowymi, analizami i technologiami informacyjnymi, wspomagającymi projektowanie architektoniczne i urbanistyczne laboratorium referat pisemny, plakat, obserwacja wykonawstwa K-U04++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK03 B.S2. jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych wykład, laboratorium referat pisemny, obserwacja wykonawstwa K-K04++
P6S-KK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zasady pracy w środowisku sieciowym. W01-W02 MEK01
1 TK02 Zasady bezpiecznego wykorzystania sieci rozległej; pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania materiałów pozyskanych z sieci W03-W04 MEK01 MEK03
1 TK03 Podstawy edycji plików tekstowych W05-W06 MEK01
1 TK04 Edytor tekstu (zasady tworzenia czytelnych i eleganckich dokumentów), arkusz kalkulacyjny (zasady wykonywania obliczeń inżynierskich), program do prezentacji (zasady tworzenia i wygłaszania prezentacji publicznych). W07-W08 MEK01 MEK03
1 TK05 Grafika bitmapowa i wektorowa W09-W10 MEK01 MEK02
1 TK06 Narzędzia do modelowania informacji o budynku (BIM) W11-W15 MEK01 MEK03
1 TK07 Praca w sieci i korzystanie z poczty elektronicznej L01-L02 MEK02
1 TK08 Praca z edytorem tekstu, w tym przygotowywanie dużych dokumentów. L03-L06 MEK02 MEK03
1 TK09 Podstawy edycji rastrowych plików graficznych L07-L10 MEK01 MEK02
1 TK10 Narzędzia do modelowania informacji o budynku (BIM) - podstawy programu REVIT L11-L15 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 1.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 18.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wykład uważa się za zaliczony, jeśli przedłożony przez studenta do weryfikacji referat pisemny jest zgodny z zasadami przedstawianymi w trakcie wykładów.
Laboratorium Ocena końcowa z laboratorium jest zależna od wykonanych przez studenta zadań. Ocenę 3,0 (dst) otrzymuje student, który w należyty sposób opracował zadanie z edytora tekstu. Ocenę 3,5 (+dst) lub 4,0 (db) uzyskuje student, który spełnił wymagania na ocenę 3,0 (dst) i dodatkowo wykonał na odpowiednim poziomie zadanie z programu GIMP. Zamiast zadania z programu GIMP możliwe jest wykonanie prezentacji multimedialnej i jej wygłoszenie w trakcie wykładu (szczegółowe wytyczne i termin wygłoszenia określa wykładowca). Ocenę 4,5 (+db) oraz 5,0 (bdb) może otrzymać student, który spełnił wymagania na ocenę 4,0 (db) i dodatkowo, na odpowiednim poziomie, wykonał projekt z programu REVIT.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest równa ocenie uzyskanej z laboratoriów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Pomoc wbudowana w wykorzystywane oprogramowanie.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie