
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu budowy i zasad projektowania informatycznych systemów awioniki.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia obejmują wykłady oraz laboratoria dotyczące budowy i projektowania systemów awioniki, a w szczególności:
- norm stosowanych przy projektowaniu awioniki zawierającej oprogramowanie,
- komunikacji w rozproszonych systemach awionicznych,
- zasad tworzenia oprogramowania,
- trendów w rozwoju awioniki.
| 1 | EASA | CS-23 Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes | -. | 2012 |
| 2 | EASA | CS-25 Certification Specifications for Large Aeroplanes | -. | 2007 |
| 3 | RTCA | DO-160G | -. | 2014 |
| 4 | RTCA | DO-254 | -. | - |
| 5 | RTCA | DO-178C | -. | - |
| 1 | Stock Flight Systems | CAN Aerospace | v.1.7.. | 2007 |
| 2 | GAMA | ARINC 429, General Aviation Subset | -. | 2016 |
Wymagania formalne:
Status studenta. Rejestracja na 6 semestr specjalności awionika.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student zna:
- podstawowe moduły awioniki stosowane w lotnictwie (np. wysokościomierz, AHRS, centrala aerometryczna),
- podstawy języka C,
- podstawowe elementy mikrokontrolerów
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi:
- opisać zasadę działania projektowanego systemu awionicznego,
- napisać podstawowy kod źródłowy dla wybranego mikrokomputera,
- korzystać z literatury, również w języku angielskim
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student jest zdolny do organizacji czasu pracy oraz potrafi współpracować w grupie
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | zna i rozumie znaczenie norm stosowanych do projektowania awioniki, zasad tworzenia oprogramowania dla lotnictwa oraz metod komunikacji pomiędzy modułami awioniki. | wykład | referat |
K-W03+ K-W10++ |
P6S-WG |
| MEK02 | potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu projektowania awioniki, zasad tworzenia oprogramowania dla lotnictwa oraz metod komunikacji pomiędzy modułami awioniki w celu budowy rozwiązania technicznego | laboratorium | sprawozdania, sprawdziany ustne, sprawdziany pisemne |
K-U06+++ K-U08+++ K-U18++ |
P6S-UO P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01-W08 | MEK01 | |
| 6 | TK02 | L01-L14 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
30.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | |||
| Zaliczenie (sem. 6) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Kolokwium z wykładów weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK1. |
| Laboratorium | Sprawdziany i sprawozdania weryfikują osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK2. |
| Ocena końcowa | Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest wykazanie się wiedzą zdobytą podczas wykładu z wagą 0.4 (weryfikacja MEK01) oraz laboratorium z wagą 0.6 (weryfikacja MEK02). Warunkiem wstępnym jest uzyskanie obu ocen pozytywnych. Ocena średnia końcowa: <4.6,5> bdb <4.2,4.6) db+ <3.8,4.2) db <3.4,3.8) dst+ <3.0,3.4) dst Uwaga: sposób rozliczenia studentów jest dobierany przez prowadzącego w zależności od liczebności grupy i zaangażowania podczas zajęć. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | L. Bichajło; G. Drupka; P. Grzybowski; P. Szczerba | Examination of the influence of the integrated mission management system on the pilot’s situational awareness | 2025 |
| 2 | P. Grzybowski; K. Ziółkowski | In-flight testing of the integrated mission management system | 2025 |
| 3 | P. Grzybowski; P. Rzucidło; P. Szwed; K. Warzocha | Determination of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane—3D Problem | 2025 |
| 4 | P. Grzybowski; A. Pacana; D. Siwiec | An iterative method for survey improvement using statistical analysis | 2024 |
| 5 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
| 6 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
| 7 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
| 8 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
| 9 | P. Grzybowski; E. Szpakowska-Peas | Flight reconfiguration system-an emergency system of the future | 2020 |