logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Informatyczne systemy awioniki


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć:
8471
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Awionika
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W15 L30 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Piotr Grzybowski
Terminy konsultacji koordynatora:
Zgodnie z USOS

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu budowy i zasad projektowania informatycznych systemów awioniki.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia obejmują wykłady oraz laboratoria dotyczące budowy i projektowania systemów awioniki, a w szczególności: - norm stosowanych przy projektowaniu awioniki zawierającej oprogramowanie, - komunikacji w rozproszonych systemach awionicznych, - zasad tworzenia oprogramowania, - trendów w rozwoju awioniki.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 EASA CS-23 Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes -. 2012
2 EASA CS-25 Certification Specifications for Large Aeroplanes -. 2007
3 RTCA DO-160G -. 2014
4 RTCA DO-254 -. -
5 RTCA DO-178C -. -
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Stock Flight Systems CAN Aerospace v.1.7.. 2007
2 GAMA ARINC 429, General Aviation Subset -. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Status studenta. Rejestracja na 6 semestr specjalności awionika.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student zna: - podstawowe moduły awioniki stosowane w lotnictwie (np. wysokościomierz, AHRS, centrala aerometryczna), - podstawy języka C, - podstawowe elementy mikrokontrolerów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi: - opisać zasadę działania projektowanego systemu awionicznego, - napisać podstawowy kod źródłowy dla wybranego mikrokomputera, - korzystać z literatury, również w języku angielskim

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student jest zdolny do organizacji czasu pracy oraz potrafi współpracować w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 zna i rozumie znaczenie norm stosowanych do projektowania awioniki, zasad tworzenia oprogramowania dla lotnictwa oraz metod komunikacji pomiędzy modułami awioniki. wykład referat K-W03+
K-W10++
P6S-WG
MEK02 potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu projektowania awioniki, zasad tworzenia oprogramowania dla lotnictwa oraz metod komunikacji pomiędzy modułami awioniki w celu budowy rozwiązania technicznego laboratorium sprawozdania, sprawdziany ustne, sprawdziany pisemne K-U06+++
K-U08+++
K-U18++
P6S-UO
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Wstęp: 1. Zasady tworzenie projektów awioniki (Diagram V, normy i przepisy w tym CS-23, CS-25, DO-178, DO-254, DO-160G) (W01), 2. Projekt systemu awioniczego (m.in. struktura oprogramowania)(W02). Komunikacja: 3. Cyfrowe magistrale w lotnictwie - cyfrowa magistrala ARINC 429 (W03), 4. Cyfrowa magistrala CAN oraz protokół CAN Aerospace (Rozproszone systemy sterujące i pomiarowe - na przykładzie RPAS) (W04). Oprogramowanie i osprzęt: 5. Budowa oprogramowania w oparciu o automatyczną generację kodu (W05), 6. Implementacja sprzętowa (W06). Trendy w rozwoju awioniki: 7. Planowanie lotu - systemy EFB, IMA, Podsumowanie (W07,W08). W01-W08 MEK01
6 TK02 1. Zapoznanie z zasadami panującymi w laboratorium oraz warunkami zaliczenia (L01), 2. Planowanie budowy systemu awionicznego (L02), 3. Magistrala ARINC 429 - analiza protokołu transmisji (L03), 4. Cyfrowa magistrala CAN - badania sygnałów na magistrali (L04), 5. Automatyczna generacja kodu - podstawy (L05), 6. Integracja kodu w zintegrowanym środowisku programistycznym (L06), 7. Automatyczna generacja kodu - implementacja sprzętowa (L07), 8. Metody weryfikacji - symulacja SIL (L08), 9. Metody weryfikacji - symulacja HIL (L09), 10. Metody weryfikacji - testy w środowisku rzeczywistym (L10), 11. Badania awioniki o strukturze rozproszonej (L11), 12. Badania zintegrowanych modułów awioniki (L12), 13. Zapoznanie z metodami planowania lotu z użyciem systemów EFB (L13), 14. Zajęcia podsumowujące, wystawienie ocen (L14) L01-L14 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium z wykładów weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK1.
Laboratorium Sprawdziany i sprawozdania weryfikują osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK2.
Ocena końcowa Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest wykazanie się wiedzą zdobytą podczas wykładu z wagą 0.4 (weryfikacja MEK01) oraz laboratorium z wagą 0.6 (weryfikacja MEK02). Warunkiem wstępnym jest uzyskanie obu ocen pozytywnych. Ocena średnia końcowa: <4.6,5> bdb <4.2,4.6) db+ <3.8,4.2) db <3.4,3.8) dst+ <3.0,3.4) dst Uwaga: sposób rozliczenia studentów jest dobierany przez prowadzącego w zależności od liczebności grupy i zaangażowania podczas zajęć.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 L. Bichajło; G. Drupka; P. Grzybowski; P. Szczerba Examination of the influence of the integrated mission management system on the pilot’s situational awareness 2025
2 P. Grzybowski; K. Ziółkowski In-flight testing of the integrated mission management system 2025
3 P. Grzybowski; P. Rzucidło; P. Szwed; K. Warzocha Determination of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane—3D Problem 2025
4 P. Grzybowski; A. Pacana; D. Siwiec An iterative method for survey improvement using statistical analysis 2024
5 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project 2022
6 B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych 2021
7 J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
8 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
9 P. Grzybowski; E. Szpakowska-Peas Flight reconfiguration system-an emergency system of the future 2020