
Główny cel kształcenia:
Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności w zakresie definiowania i rozwiązywania podstawowych problemów projektowych w zakresie projektowania urbanistycznego.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształci umiejętność projektowania urbanistycznego i uświadamia znaczenie jego powiązań z planowaniem przestrzennym oraz współczesnymi strategiami rozwoju urbanistycznego odpowiadającymi zasadom zrównoważonego rozwoju
Materiały dydaktyczne:
prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe
Inne:
Czasopisma branżowe - Architektura, A&B, Archivolta, Detail, Domus.
| 1 | Alexander Ch., | Język wzorców. Miasta - budynki - konstrukcja. | Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | 2008 |
| 2 | Gzell S. | Wykłady o współczesnej urbanistyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2011 |
| 3 | Gaventa S. | New Public Spaces | Mitchell Beazley, London. | 2006 |
| 4 | Kantarek A. A. | Tkanka urbanistyczna. Wybrane zagadnienia | Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. | 2019 |
| 5 | Kosiński W. | Paradygmat miasta w XXI wieku | Wyd. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. | 2016 |
| 6 | Norberg-Schulz Ch. | Bycie, przestrzeń i architektura | Murator. Biblioteka architekta. | 1999 |
| 7 | Solarek K. | Urban Design in Town Planning. Current Issues and Dilemmas from the Polishand European Perspective | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2019 |
| 8 | Rossi A. | The Architecture of the City | The MIT Press.. | 1982 |
| 9 | Monestiroli A. | Tryglif i metopa. Dziewięć wykładów o architekturze | Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. | 2008 |
| 10 | Pawłowska K. | Idea swojskości miasta | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków. | 2001 |
| 11 | Paszkowski Z. | Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną | Universitas. | 2011 |
| 12 | Wall E., Waterman T. | Urban Design | AVA Book Production. | 2009 |
| 13 | Zuziak Z. | Centra miast metropolitalnych w Polsce: Urbanistyka a polityka przestrzenna | Wydawnictwo Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach. | 2018 |
| 14 | Moneo R. | Theoretical Anxiety and Design Strategies. In the Work of Eight Contemporary Architects | The MIT Press (published in association with Harvard University Graduate School of Design. | 2004 |
| 15 | Kleszcz J. | Bio-polis. Wizja miasta nieantropocentrycznego | Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. | 2020 |
| 16 | Kobylarczyk J. | Ocena jakości środowiska zamieszkania w wybranych miastach województwa podkarpackiego po okresie „transformacji” w pierwszej dekadzie XXI wieku | Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. | 2013 |
| 17 | Wejchert K., Adamczewska - Wejchert H. | Małe miasta. Problemy urbanistyczne stale aktualne. | Arkady, Warszawa.. | 1986 |
| 18 | Zuziak Z. | Strategie rewitalizacji przestrzeni śródmiejskiej | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków. | 1998 |
| 1 | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r | w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie | Dz.u.z 2002r. Nr75, poz.690 z późn. zm.. | - |
| 2 | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 lipca 2003r. | w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego | Dz.U.z 2003r, Nr 120, poz.1133 z późn.zm.. | - |
| 3 | Bogdanowski J. | Architektura krajobrazu | PWN, Warszawa-Kraków. | 1979 |
| 4 | Böhm A. | Wnętrze w kompozycji krajobrazu. Wybrane elementy genezy i analizy porównawczej pojęcia | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków. | 1998 |
| 5 | Chmielewski J.M. | Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2001 |
| 6 | Neufert E. | Podręcznik projketowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 1995 |
| 7 | Wejchert K. | Elementy kompozycji urbanistycznej, wydanie II poprawione | reprint Arkady, Warszawa. | 2008 |
| 1 | Gehl J. | Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych | RAM, Kraków. | 2013 |
| 2 | Wantuch-Matla D. | Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku | Księży Młyn, Łódź. | 2016 |
| 3 | Wejchert K. | Elementy kompozycji urbanistycznej | Arkady. | 2008 |
| 4 | Chmielewski J.M. | Teoria w projektowaniu urbanistycznym | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2001 |
Wymagania formalne:
Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, kierunek Architektura
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
student ma wiedzę w zakresie projektowania urbanistycznego zespołów jednorodzinnych i wielorodzinnych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z metod projektowania urbanistycznego
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | A.W2. zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi | wykład | test pisemny |
K-W02+++ K-W03+++ K-W07+++ K-W12+++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | test pisemny |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W07+++ K-W12+++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK03 | A.U2. potrafi zaprojektować prosty zespół urbanistyczny | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | wykład, projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | wykład, projekt | test, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK08 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK09 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | wykład, projekt | projekt, obserwacja wykonawstwa |
K-K03+++ K-K04+++ |
P6S-KK P6S-KO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 5 | TK01 | W01, W02, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
| 5 | TK02 | W07, W08, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
| 5 | TK03 | W09, W10, W11, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
| 5 | TK04 | W12, W13, W14, W15, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
| 5 | TK05 | P04-P23 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
| 5 | TK06 | W03, W04, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
| 5 | TK07 | W05, W06, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
| 5 | TK08 | P01-P03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
| 5 | TK09 | P24-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 5) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Ocena z testu zaliczeniowego |
| Projekt/Seminarium | Ocena za projekt: część oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa to średnia ważona oceny z kolokwium zaliczeniowego (0,3 oceny końcowej) i oceny z projektu (0,7 oceny końcowej) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | J. Dudek | Możliwości rewitalizacji miejscowości uzdrowiskowych na przykładzie Polańczyka i Horyńca-Zdroju | 2023 |
| 2 | J. Dudek; J. Jacukiewicz | \"SOS Wioski Dziecięce\" - szansa dla sierot i miast | 2021 |