
Główny cel kształcenia:
Zdobycie wiedzy i umiejętności projektowania urbanistycznego zespołów zabudowy wielorodzinnej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształci w umiejętności projektowania urbanistycznego i jego powiązań z planowaniem przestrzennym
Materiały dydaktyczne:
prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe
Inne:
Czasopisma branżowe - Architektura, A&B, Archivolta, Detail, Domus.
| 1 | Chmielewski J.M. | Teoria w projektowaniu urbanistycznym | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2001 |
| 2 | Lorens P., Mironowicz I. | Wybrane teorie urbanistyki współczesnej | Akapit-DTP, Gdańsk. | 2013 |
| 3 | Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. | Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego | Akapit-DTP, Gdańsk. | 2014 |
| 4 | Wejchert K. | Elementy kompozycji urbanistycznej | Arkady. | 2008 |
| 5 | Wejchert K. | Przestrzeń wokół nas | Fibak Nova Press. | 1993 |
| 6 | Alexander Ch. | Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja. | Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | 2008 |
| 7 | Gehl J. | Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych | RAM, Kraków. | 2013 |
| 8 | Ziobrowski Z. | Urbanistyczne wymiary miast | Instytut Rozwoju Miast, Kraków. | 2012 |
| 9 | Wantuch-Matla D. | Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku | Księży Młyn, Łódź. | 2016 |
| 10 | Lynch K. | Obraz miasta | Archivolta, Kraków. | 2011 |
| 11 | Gehl J. | Miasta dla ludzi | RAM, Kraków. | 2014 |
| 1 | Korzeniewski W. | Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego | Arkady, Warszawa . | 1981 |
| 2 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego | Arkady, Warszawa . | 1995 |
| 3 | Polska Norma PN-B-01027 | Rysunek budowlany, oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu | PKN, Warszawa. | 2002 |
| 4 | Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej | Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie | Dz.U.2016.0.124. | 1999 |
| 5 | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury | Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie | Dz.U.2022.0.1225. | 2002 |
| 1 | Benevolo L. | Miasto w dziejach Europy | Wydawnictwo Krąg, Warszawa. | 1995 |
| 2 | Chmielewski J. M., Mirecka M. | Modernizacja osiedli mieszkaniowych | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2007 |
| 3 | Gronostajska B.E. | Kreacja i modernizacja przestrzeni mieszkalnej. Teoria i praktyka na przykładzie wybranych realizacj | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | 2007 |
| 4 | Gyurkovich J. | Architektura w przestrzeni miasta | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków. | 2010 |
| 5 | Jacobs A. B. | Great Streets | The MIT Press, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge. | 1995 |
| 6 | Kantarek A. A. | Paryskie kwartały. Współczesna koncepcja kwartału zabudowy w strukturze miasta. | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. Kraków. | 2004 |
| 7 | Katz P. | The New Urbanism. Towards an architecture of Community | Mc Graw-Hill, Inc., New York, san Francisco, Washington D.C., Auckland, Bogota, Caracas…. | 1994 |
| 8 | Latour S., Szymski A. | Rozwój współczesnej myśli architektonicznej | PWN, Warszawa. | 1985 |
| 9 | Haas T. | New urbanism and Beyond. Designing cities for the Future | Rizzoli, New York. . | 2008 |
| 10 | Pęski W. | Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast | Wydawnictwo Arkady, Warszawa. | 1999 |
| 11 | Schneider-Skalska G. | Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego. Wybrane zagadnienia. | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. Kraków. | 2004 |
| 12 | Wehle – Strzelecka S. | Architektura słoneczna w zrównoważonym środowisku mieszkaniowym | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. Kraków. | 2004 |
| 13 | Gzell S. | Wykłady o współczesnej urbanistyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2015 |
Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma wiedzę na temat podstawowych pojęć z dziedziny kompozycji urbanistycznej oraz w zakresie projektowania budynków mieszkalnych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z komponowania przestrzeni urbanistycznej oraz metod projektowania budynków mieszkalnych. Potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | zaliczenie cz. ustna |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W07+++ K-W12+++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | A.W2. zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi | wykład | zaliczenie cz. ustna |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W07+++ K-W12+++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK03 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | zaliczenie cz. ustna |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W07+++ K-W12+++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK04 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ K-U03+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK05 | A.U2. potrafi zaprojektować prosty zespół urbanistyczny | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK06 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK07 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK08 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK09 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK10 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK11 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K03+++ |
P6S-KO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 4 | TK01 | W01, W02, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 4 | TK02 | W03, W04, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 4 | TK03 | W05, W06, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK04 | W07, W08, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
| 4 | TK05 | W09, W10, W11, W12, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
| 4 | TK06 | W13, W14, W15, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
| 4 | TK07 | P01-P04 | MEK02 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK11 | |
| 4 | TK08 | P05-P23 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 | |
| 4 | TK09 | P24-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 4) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 4) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Ocena z kolokwium zaliczeniowego. |
| Projekt/Seminarium | Ocena za projekt: część oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa to średnia ważona oceny z kolokwium zaliczeniowego (0,3 oceny końcowej) i oceny z projektu (0,7 oceny końcowej) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie