
Główny cel kształcenia:
Głównym celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawami procesów decyzyjnych oraz metodami i narzędziami matematycznymi i informatycznymi, wspomagającymi podejmowanie decyzji w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł jest podstawowym modułem kształcenia w ramach programu w zakresie specjalności Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W ramach przedmiotu studenci poznają metody matematyczne, statystyczne i symulacyjne, wykorzystywane do wspomagania zarządzania na wszystkich jego poziomach, w tym metody jednokryterialnej optymalizacji i wielokryterialnego wspomagania decyzji (AHP, Elektri), metody planowania sieciowego CPM oraz w warunkach niepewności PERT i inne.
Materiały dydaktyczne:
MATERIAŁY SĄ UMIESZCZANE NA STRONACH WWW prowadzących zajęcia
| 1 | Pod red. nauk. Tadeusz Trzaskalik | Wielokryterialne wspomaganie decyzji: metody i zastosowania | Polskie.Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. | 2014 |
| 2 | Foster Provost, Tom Fawcett | Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji | Helion, Gliwice. | 2015 |
| 3 | Waldemar Bojar, Katarzyna Rostek, Leszek Knopik. | Systemy wspomagania decyzji | Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. | 2015 |
| 1 | Łachwa A. | Rozmyty świat zbiorów, liczb, relacji, faktów, reguł i decyzji | Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, W-wa,. | 2001 |
| 2 | Pod red . T. Szapiro | Decyzje menedżerskie z Excelem | PWE, Warszawa. | 2000 |
| 3 | A. Ostanin | Metody optymalizacji z MATLAB | WYD. NAKOM. | 2013 |
| 1 | Turban E., J.E.Aronson | Decision Support Systems and Intelligent Systems. | New Jersey: Prentice Hall. | 2001 |
Wymagania formalne:
Student musi być zarejestrowany na liście osób uprawnionych do zaliczenia przedmiotu.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie Matematyki Algebry liniowej, Technologii informacyjnych, Informatyki, Baz danych oraz Badań operacyjnych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Wymagane jest posiadanie umiejętności obsługi oprogramowania takiego, jak MS Excel, MATLAB
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność samodzielnego poszerzania swej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada umiejętności modelowania procesów decyzyjnych, ich rozpoznawania, identyfikacji struktury i parametrów modeli. Ponadto potrafi właściwie dobierać odpowiednie metody w celu rozwiązania lub wspomagania problemu decyzyjnego. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K-U01+++ K-U04+ K-U05++ |
P6S-UU P6S-UW |
| MEK02 | Posiada umiejętności wykorzystania odpowiedniego oprogramowania do rozwiązywania określonych problemów decyzyjnych zarówno jednokryterialnych, jak i wielokryterialnych oraz tworzenie systemów doradczych dla problemów występujących w warunkach niepewności. | laboratorium, | zaliczenie cz. praktyczna |
K-U01+ K-U05+++ K-U17++ |
P6S-UW |
| MEK03 | Posiada wiedzę w zakresie podstawowych i nowoczesnych metod, technik i narzędzi informatycznych wspomagających proces podejmowania decyzji w zarządzaniu | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W11+++ K-W16+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01 | MEK03 | |
| 6 | TK02 | W02 | MEK03 | |
| 6 | TK03 | W03 | MEK03 | |
| 6 | TK04 | W04 | MEK03 | |
| 6 | TK05 | W05 | MEK03 | |
| 6 | TK06 | W06 | MEK03 | |
| 6 | TK07 | W07 | MEK03 | |
| 6 | TK08 | W08 | MEK03 | |
| 6 | TK09 | W09 | MEK03 | |
| 6 | TK10 | W10 | MEK03 | |
| 6 | TK11 | W11 | MEK03 | |
| 6 | TK12 | W12 | MEK02 | |
| 6 | TK13 | W13 | MEK03 | |
| 6 | TK14 | W14 | MEK03 | |
| 6 | TK15 | W15 | MEK03 | |
| 6 | TK16 | L01 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK17 | L02 | MEK02 | |
| 6 | TK18 | L03 | MEK02 | |
| 6 | TK19 | L04 | MEK02 | |
| 6 | TK20 | LO5 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK21 | L06 | MEK02 | |
| 6 | TK22 | L07 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK23 | L08 | MEK02 | |
| 6 | TK24 | L09 | MEK02 | |
| 6 | TK25 | L10 | MEK02 | |
| 6 | TK26 | L11 | MEK02 | |
| 6 | TK27 | L12 | MEK02 | |
| 6 | TK28 | L13 | MEK02 | |
| 6 | TK29 | L14 | MEK02 | |
| 6 | TK30 | L15 | MEK01 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
5.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na egzaminie sprawdzana jest realizacja efektów modułu MEK03. Egzamin obejmuje pytania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi odpowiedzieć poprawnie na wszystkie pytania obowiązkowe, aby uzyskać ocenę dostateczną. Odpowiedź na pytania dodatkowe pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnych odpowiedzi - 3,5; 40% poprawnych odpowiedzi - 4,0; 60% poprawnych odpowiedzi - 4,5; 80% poprawnych odpowiedzi - 5,0 |
| Laboratorium | Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK01, MEK02). Sprawdzian obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać WSZYSTKIE zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnie rozwiązanych zadań - 3,5; 40% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,0; 60% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,5; 80% poprawnie rozwiązanych zadań - 5,0; |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Student musi odpowiedzieć na wszystkie zadania egzaminacyjne, aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać ocenę wyższą: 25% - 3.5, 40% - 4.0, 60% - 4.5 80% - 5.0 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | Ł. Paśko; G. Setlak | Image as a Way of Processing Multidimensional Production Data for Product Quality Prediction Using Deep Learning | 2024 |
| 2 | Ł. Paśko; G. Setlak | Random Forests in a Glassworks: Knowledge Discovery from Industrial Data | 2020 |