
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu technologii informacyjnej obejmującej zagadnienia dotyczące podstaw technik informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji, przetwarzania tekstów, arkuszy kalkulacyjnych, baz danych, grafiki komputerowej, usług w sieciach informatycznych, realizacji podstawowych obliczeń naukowo technicznych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Ogólne informacje o module kształcenia: Student wzbogaca swoje dotychczasowe wiadomości z zakresu technologii informacyjnej. Poznaje nowoczesne sposoby kodowania, pozyskiwania , przetwarzania i prezentacji informacji. Poznaje budowę komputera oraz zapoznaje się z typowym oprogramowaniem użytkowym. Zapoznaje się z budową sieci informatycznych oraz z podstawowymi usługami występującymi w tych sieciach. Potrafi dobrać prawidłową metodę rozwiązania postawionego prostego problemu inżynierskiego oraz zaimplementować ją.
Materiały dydaktyczne:
https://sgorka.v.prz.edu.pl/materialy-do-pobrania/materialy-tylko-dla-zalogowanych
| 1 | Sikorski Witold | Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych | Warszawa: Wydaw.Nauk.PWN. | 2009 |
| 2 | Sikorski W. | Wykłady z podstaw informatyki. Wydanie 2013/2014 | Witkom . | 2013 |
| 3 | Jerzy Brzózka, Lech Dorobczyński | MATLAB środowisko obliczeń naukowo-technicznych | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2008 |
| 4 | Gonet M | Zrozumieć Excela : funkcje i wyrażenia | Helion, Gliwice. | 2019 |
| 1 | Walkenbach J. | Excel 2010 PL. Biblia | Helion, Gliwice. | 2011 |
| 2 | Kamińska A., Pańczyk B.: | Ćwiczenia z Matlab. Przykłady i zadania | Mikom. | 2002 |
Wymagania formalne:
Rejestracja studenta na co najmniej semestrze pierwszym studiów stacjonarnych pierwszego stopnia kierunku Zarządzanie i inżynieria produkcji.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat systemów komputerowych nabytą w wyniku kształcenia w szkole średniej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student powinien posiadać podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się systemem komputerowym nabyte w wyniku kształcenia w szkole średniej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna różnorodne metody i narzędzia techniki informatycznej, służącej do przesyłania, gromadzenia, analizy i wizualizacji danych, przekształcania ich w użyteczną wiedzę i upowszechniania tej wiedzy. Zna możliwości jakie dają sieci komputerowe oraz rozumie aspekty bezpieczeństwa danych. Rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych | wykład | Sprawdzian pisemny |
K-W04+ |
P6S-WG |
| MEK02 | Posiada wiedzę dotyczącą programów pakietu Office: MS Word, MS Excel, MS PowerPoint, Matlab oraz potrafi opracowywać dokumenty w w/w programach. Potrafi automatyzować pracę z danymi wykorzystując arkusze kalkulacyjne. Potrafi dobrać właściwą metodę rozwiązania postawionego prostego problemu inżynierskiego oraz zaimplementować ją w wybranym środowisku. | wykład | Sprawdzian pisemny |
K-U01+ K-U03+ K-U05++ |
P6S-UK P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W | MEK01 | |
| 1 | TK02 | W | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK03 | W | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK04 | W | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK05 | W | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK06 | W | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK07 | W | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK08 | W | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK09 | W | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK10 | W | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK11 | W | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK12 | W | MEK01 | |
| 1 | TK13 | - | MEK01 | |
| 1 | TK14 | W | MEK01 | |
| 1 | TK15 | W | MEK01 MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
4.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja efektów modułowych (MEK01-MEK02). Student losuje zestaw 4 pytań. Udzielone odpowiedzi są punktowane do 5 punktów. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi 20 Na ocenę 3.0 55- 60% (11-12 pkt.), 3.5 - 65-70% (13-14 pkt.), 4.0 - 75-80% (15-16 pkt.), 4,5 - 80-90% (17-18 pkt.), 5 >90% (19-20 pkt.) |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie kolokwium pisemnego. Ocena końcowa jest oceną uzyskaną z kolokwium pisemnego. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przykłady_1.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
1MP_DI_TI3.png
1MP_DI_TI1.jpg
1MP_DI_TI2.jpg
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | W. Christinelli; W. Graboń; G. Koszalka; T. Maria; E. Tomanik | Effect of Graphene as a Lubricant Additive for Diesel Engines | 2025 |
| 2 | A. Da Costa; G. Epasto; W. Graboń; K. Grochalski | New paradigm in surface topography transition vs. machining and wear process | 2024 |
| 3 | J. Bakunowicz; G. Batalha; A. Da Costa; G. Epasto; W. Graboń; K. Grochalski; T. Mathia; M. Osetek; I. Pereira; M. Sandomierski; M. Zheng | Complex tribology of bolted assembly | 2024 |
| 4 | R. da Costa Adilson; W. Graboń | Micro abrasion in Fe-Cr-C-Nb alloys samples: The role of niobium | 2024 |
| 5 | W. Graboń; K. Grochalski; D. Podbereska; R. Talar; M. Wieczorowski | Selected Errors in Spatial Measurements of Surface Asperities | 2024 |
| 6 | M. Drajewicz; M. Góral; W. Graboń; K. Grochalski; T. Kubaszek | The Concept of WC-CrC-Ni Plasma-Sprayed Coating with the Addition of YSZ Nanopowder for Cylinder Liner Applications | 2023 |
| 7 | W. Graboń; K. Grochalski; A. Lopez-Blanco; A. Pereira; M. Perez; T. Prado; M. Wieczorowski | Tomographic and Tension Analysis of Polypropylene Reinforced with Carbon Fiber Fabric by Injection Molding | 2023 |
| 8 | W. Graboń; K. Grochalski; A. Patalas; M. Sandomierski; W. Stachowicz; A. Voelkel | Characterization of Magnesium and Zinc Forms of Sodalite Coatings on Ti6Al4V ELI for Potential Application in the Release of Drugs for Osteoporosis | 2023 |
| 9 | W. Graboń; K. Grochalski; A. Piasecki; A. Reiter; R. Talar; M. Węgorzewski ; N. Wierzbicka | Influence of Inorganic Additives on the Surface Characteristics, Hardness, Friction and Wear Behavior of Polyethylene Matrix Composites | 2023 |
| 10 | W. Graboń; K. Grochalski; B. Jakubek; W. Rukat; K. Sarbinowska; M. Słowiński; M. Wieczorowski | The Influence of Geometry, Surface Texture, and Cooling Method on the Efficiency of Heat Dissipation through the Heat Sink—A Review | 2023 |
| 11 | B. Brodmann; W. Graboń; D. Schorr; E. Tomanik; B. Zhmud | Optimizing the Piston/Bore Tribology: The Role of Surface Specifications, Ring Pack, and Lubricant | 2020 |
| 12 | W. Graboń | Surface as a carrier of information about the tribological process | 2020 |