logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Systemy transportowe


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Systemy zapewnienia jakości produkcji, Zarządzanie systemami produkcyjnymi
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
789
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie systemami produkcyjnymi
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 5 / W30 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Edyta Zielińska
Terminy konsultacji koordynatora:
termin konsultacji https://ezielinska.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Student zdobywa ogólną wiedzę z zakresu rozwoju transportu i jego wpływu na sprawne i efektywne funkcjonowanie każdego działu gospodarki narodowej, społeczeństw oraz poszczególnych regionów i państw. Nabycie umiejętności projektowania, organizowania i analizy systemów transportowych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot wybieralny dla studentów piątego semestru.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gołembska E., Gołembski M. Transport w logistyce Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2020. -
2 Neider J. Transport międzynarodowy Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2019. -
3 Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. Transport PWN, Warszawa 2009. -
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Engelhardt J. Nowoczesne systemy transportowe w przewozach intermodalnych Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2020. -
2 Wesołowski J. Transport miejski: ewolucja i problemy współczesne Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2003. -
3 Wronka J.: Transport kombinowany/intermodalny: teoria i praktyka. Wyd. Naukowe USz, Szczecin 2008. -
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Prochowski L., Żuchowski A. Samochody ciężarowe i autobusy Wydawnictwo WKiŁ, Warszawa 2021. -
2 Prochowski L., Żuchowski A. Technika transportu ładunków Wydawnictwo WKiŁ, Warszawa 2016. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej 5 semestrze kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów: Logistyka w przedsiębiorstwie, Podstawy zarządzania.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma ogólną wiedzę na temat podstawowych zagadnień dotyczących systemów transportowych. wykład kolokwium K-W04+
K-W08+
K-W10+
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 Ma umiejętność analizowania poprawności funkcjonowania wybranych elementów systemów transportowych. laboratorium prezentacja dokonań K-U01++
K-U04+
K-U14+
K-U15+
K-U16+
K-K04+
P6S-KO
P6S-UU
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Systemy transportowe. Początki działalności transportowej. W01-W02 MEK01
5 TK02 Transport - podstawowe pojęcia, kryteria podziału. W03-W05 MEK01
5 TK03 Potrzeby transportowe. Klasyfikacja gałęziowa transportu. W06-W08 MEK01
5 TK04 Konwencje międzynarodowe. W09-W10 MEK01
5 TK05 Transport publiczny. W11-W12 MEK01
5 TK06 Transport w zakładach i magazynach. W13-W14 MEK01
5 TK07 Drogi i środki transportowe. W15-W16 MEK01
5 TK08 Rodzaje procesów transportowych. W17-W18 MEK01
5 TK09 Organizacja i technologia przewozów ładunków. W19-W20 MEK01
5 TK10 Spedycja jako forma organizacyjna procesów przewozowych. W21-W22 MEK01
5 TK11 Uczestnicy procesu transportowego. W23-W24 MEK01
5 TK12 Organizacja przewozów osób. W25-W26 MEK01
5 TK13 Kierowanie przewozami, służba dyspozytorska i eksploatacyjna. W27-W28 MEK01
5 TK14 Inteligentne Systemy Transportowe. W29-W30 MEK01
5 TK15 Wprowadzenie do zajęć - wydanie i omówienie tematów prac do wykonania. L01-L02 MEK02
5 TK16 Ocena roli transportu w Polsce. L03-L05 MEK02
5 TK17 Analiza infrastruktury transportowej w wybranym regionie. L06-L08 MEK02
5 TK18 Ocena transportu publicznego w wybranym mieście. L09-L11 MEK02
5 TK19 Analiza popytu na usługi kurierskie. L12-L14 MEK02
5 TK20 Zaliczenie laboratoriów. L15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 9.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie z wykładów weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK01. Wiedza z wykładów sprawdzana jest po zaliczeniu zajęć laboratoryjnych, podczas pisemnego kolokwium (2,8-3,0 pkt. - bdb; 2,5-2,7 pkt. - +db; 2,2-2,4 pkt. - db; 1,9-2,1 pkt. - +dst; 1,5-1,8 pkt. - dst; 0-1,4 pkt. ndst).
Laboratorium Laboratorium weryfikuje umiejętności studenta określone modułowym efektem kształcenia MEK02. Ocena z laboratorium zależna jest od poprawności wykonania prezentacji: 5,0 - bezbłędnie wykonane zadanie pod względem merytorycznym i redakcyjnym, 4,5 - nieliczne błędy redakcyjne, 4,0 - nieliczne błędy merytoryczne, 3,5 - błędy merytoryczne i redakcyjne, 3,0 - istotne błędy merytoryczne i redakcyjne, 2,0 - prezentacja niezgodna z tematem, brak prezentacji.
Ocena końcowa Ocena łączna jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z kolokwium z wykładów oraz z zajęć laboratoryjnych. Przewiduje się jeden termin poprawkowy dla kolokwium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 E. Zielińska Analiza popytu na transport drogowy w Polsce — krajowy i międzynarodowy 2025
2 E. Zielińska Analiza transportu ładunków pojazdami kolejowymi w Polsce 2025
3 E. Zielińska Analiza trendów zakupowych nabywców nowych samochodów osobowych w Polsce 2025
4 E. Zielińska Ocena bezpieczeństwa ruchu na polskich drogach z uwzględnieniem sprawców wypadków i wybranych ich przyczyn 2025
5 E. Zielińska Ocena przyczyn i skutków wypadków kolejowych w Polsce 2025
6 E. Zielińska The analysis of selected factors having a negative impact on land traffic safety in Poland 2025
7 E. Zielińska The evaluation of the demand for new means of individual car transport in Poland 2024
8 J. Drop; E. Zielińska Ocena działalności kurierskiej w DHL i DPD 2022
9 J. Drop; J. Lubas; E. Zielińska Branża przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych w Polsce 2022
10 J. Lubas; J. Mikoś; E. Zielińska Kryteria ewidencjonowania czasu pracy kierowcy 2020
11 J. Lubas; K. Miernik; W. Szczypiński-Sala; P. Woś; E. Zielińska Experimental Analysis of Tribological Processes in Friction Pairs with Laser Borided Elements Lubricated with Engine Oils 2020
12 J. Mikoś; S. Siedlecka; E. Zielińska Ewidencjonowanie wykroczeń w czasie pracy kierowcy 2020
13 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020