
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z podstawową terminologią i metodologią rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przestrzeń prawdopodobieństwa, zmienna losowa i jej parametry, niezależność, statystyka opisowa, testy statystyczne.
Materiały dydaktyczne:
Tablice rozkładów prawdopodobieństwa
| 1 | Z. Hellwig | Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej | PWN, Warszawa. | 1998 |
| 2 | M. Startek | Podstawy rachunku prawdopodobienstwa z elementami statystyki matematycznej | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2005 |
| 3 | W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewski | Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, cz. I | PWN, Warszawa. | 2002 |
| 4 | W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewski | Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, cz. II | PWN, Warszawa. | 2002 |
| 1 | W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewski | Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, cz.I | PWN, Warszawa. | 2002 |
| 2 | W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewski | Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, cz. II | PWN., Warszawa. | 2002 |
| 3 | J. Stankiewicz, K. Wilczek | Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Teoria, przykłady, zadania | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2000 |
| 1 | W. Kordecki | Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna. Definicje, twierdzenia, wzory | Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. | 2001 |
| 2 | H. Jasiulewicz, W. Kordecki | Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna. Przykłady i zadania | Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. | 2001 |
Wymagania formalne:
Zaliczone 2 semestry matematyki
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość matematyki w zakresie 2 pierwszych semestrów
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania sie podstawowym aparatem matematycznym z zakresu analizy matematycznej
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | posługuje się pojęciem przestrzeni prawdopodobieństwa | wykład, ćwiczenia rachunkowe | ćwiczenia, egzamin, sprawdzian pisemny |
K-W01+ K-U01+ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | potrafi zbudować i przeanalizować model matematyczny eksperymentu losowego | wykład, ćwiczenia | ćwiczenia, egzamin sprawdzian pisemny |
K-W01+ |
P6S-WG |
| MEK03 | potrafi wyznaczyć parametry rozkładu zmiennej losowej | wykład, ćwiczenia | ćwiczenia, egzamin cz. pisemna |
K-W01+ |
P6S-WG |
| MEK04 | umie posłużyć się statystycznymi charakterystykami populacji i ich odpowiednikami próbkowymi | wykład, ćwiczenia | ćwiczenia, egzamin cz. pisemna |
K-U01+ |
P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 3 | TK01 | wykład, ćwiczenia | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK02 | wykład, ćwiczenia | MEK02 | |
| 3 | TK03 | wykład, ćwiczenia | MEK03 | |
| 3 | TK04 | wykład, ćwiczenia | MEK03 | |
| 3 | TK05 | wykład, ćwiczenia | MEK02 | |
| 3 | TK06 | wykład, ćwiczenia | MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
8.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
4.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 3) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Wykład kończy się egzaminem. |
| Ćwiczenia/Lektorat | Na zaliczeniu pisemnym ćwiczeń jest sprawdzana realizacja wszystkich efektów modułowych. Aby otrzymać ocenę dostateczną, wymagane jest 100% sumy punktów z trzech sprawdzianów. Na ocenę wyższą wymagane jest uzyskanie 0 - 2 punktów ze sprawdzianu na ocenę wyższą. |
| Ocena końcowa | Egzamin składa się z dwóch części: egzaminu zerowego na ocenę 3,0 oraz egzaminu na ocenę wyższą. Do egzaminu mogą przystąpić wyłącznie osoby z zaliczeniem 3,0 i więcej. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i egzaminu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Tablice statystyczne rozkładu normalnego, chi-kwadrat, t-Studenta, wykładniczego.