
Główny cel kształcenia:
Głównym celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami mikroekonomicznymi, przekazanie wiedzy z zakresu istoty działania mechanizmu rynkowego, tj. zapoznanie z podstawowymi kategoriami rynku i regułami zachowania się podstawowych podmiotów gospodarczych: gospodarstwa domowego oraz przedsiębiorstwa, a także przedstawienie najważniejszych zagadnień związanych z rynkami czynników produkcji.
Ogólne informacje o zajęciach:
Podczas zajęć z przedmiotu mikroekonomia student zostanie zaznajomiony z podstawowymi pojęciami w ekonomii, podmiotami, elementami i funkcjonowaniem rynków dóbr, usług i czynników wytwórczych oraz strukturami rynkowymi.
Inne:
Akty prawne, informacje GUS oraz prasa ekonomiczna
| 1 | Begg D., Fischer S., Dornbusch R. | Mikroekonomia | PWE, Warszawa . | 2007 |
| 2 | Marciniak S. (red. naukowa) | Makro i mikroekonomia. Podstawowe problemy | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 2006 |
| 3 | Milewski R. | Elementarne zagadnienia ekonomii | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 2008 |
| 1 | Milewski R. | Podstawy ekonomii: ćwiczenia, zadania, problemy | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 2006 |
| 2 | Smith P, Begg D., | Ekonomia: zbiór zadań | PWE, Warszawa . | 2001 |
Wymagania formalne:
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu szkoły średniej z przedmiotu wiedza o społeczeństwie (ewentualnie przedsiębiorczość) i matematyki
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu organizacji państwa, układu sił gospodarczych i politycznych na świecie oraz charakterystycznych okresów w dziejach ludzkości
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student powinien posiadać umiejętność rozwiązywania równań i układów równań, obliczać udziały i zmiany procentowe oraz identyfikować i opisywać zależności między zmiennymi
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia w celu wykorzystania posiadanej wiedzy w przyszłym życiu zawodowym
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna podstawowe pojęcia z zakresu mikroekonomii | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W10++ |
P6S-WK |
| MEK02 | Zna uwarunkowania podejmowania decyzji przez podstawowe podmioty mikroekonomiczne | wykład problemowy, ćwiczenia rachunkowe | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna |
K-W10++ K-U01+ K-U04+ K-K05++ |
P6S-KO P6S-UU P6S-UW P6S-WK |
| MEK03 | Zna zasady funkcjonowania różnych form rynku | wykład, ćwiczenia problemowe | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna |
K-W10++ K-K05++ |
P6S-KO P6S-WK |
| MEK04 | Zna ograniczenia mechanizmu rynkowego | wykład problemowy, ćwiczenia problemowe | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna |
K-W10++ K-U01+ K-K05+ |
P6S-KO P6S-UW P6S-WK |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W01-02 | MEK01 | |
| 1 | TK02 | W03-04 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK03 | W05-06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 1 | TK04 | W07-08 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK05 | W09-10 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK06 | W11-12 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK07 | W13-14 | MEK02 MEK04 | |
| 1 | TK08 | W15-16 | MEK01 MEK03 | |
| 1 | TK09 | W17-18 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 1 | TK10 | W19-20 | MEK02 MEK04 | |
| 1 | TK11 | W21-22 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 1 | TK12 | W23-24 | MEK02 MEK04 | |
| 1 | TK13 | W25-26 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 1 | TK14 | W27-28 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK15 | W29-30 | MEK02 MEK04 | |
| 1 | TK16 | C01 | MEK01 | |
| 1 | TK17 | C02 | MEK02 | |
| 1 | TK18 | C03 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK19 | C04-05 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK20 | C06-07 | MEK02 MEK03 | |
| 1 | TK21 | C08-09 | MEK02 | |
| 1 | TK22 | C10 | MEK02 | |
| 1 | TK23 | C11 | MEK02 | |
| 1 | TK24 | C12 | MEK02 | |
| 1 | TK25 | C13 | MEK03 MEK04 | |
| 1 | TK26 | C14 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 1 | TK27 | C15 | MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Zaliczenie wykładów odbędzie się na egzaminie w formie pisemnej 100-86,5% maksymalnej liczby punktów do zdobycia - 5,0 86-71,5% - 4,5 71-57,5% - 4,0 57-42,5% - 3,5 42-30% - 3,0 |
| Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenie ćwiczeń odbędzie się w formie pisemnej. Ponadto pod uwagę brana będzie obecność na zajęciach, aktywność i przygotowanie wystąpienia. Wszystkie możliwe punkty do zdobycia zostaną zsumowane i będą stanowić maksymalną liczbę punktów do zdobycia. 100-86,5% maksymalnej liczby punktów do zdobycia - 5,0 86-71,5% - 4,5 71-57,5% - 4,0 57-42,5% - 3,5 42-30% - 3,0 |
| Ocena końcowa | Ocenie z egzaminu zostanie przypisana waga 0,665, zaś ćwiczeń - 0,335, według ilości godzin podczas semestru z wykładów i ćwiczeń. Wagi zostaną wymnożone przez oceny końcowe i zsumowane. Jeżeli suma zmieści się w przedziale od 5-4,6 student otrzyma 5,0; 4,59-4,2 - 4,5; 4,19-3,6 - 4,0; 3,59-3,2 - 3,5; 3,19-3 - 3,0. Warunkiem otrzymania oceny końcowe jest ponadto zaliczenie obydwu form zajęć na ocenę pozytywną. W przypadku otrzymania oceny negatywnej student zalicza przedmiot ustnie |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | J. Polaszczyk; A. Stec | Interdyscyplinarne ujęcie zjawiska turystyki | 2025 |
| 2 | K. Osieczko-Potoczna; A. Stec; S. Stec; J. Stec-Rusiecka; E. Szymańska | Energy Security of Local Government Units in the Face of the Energy Crisis in 2022–2023 | 2025 |
| 3 | A. Badora; K. Kud; J. Mioduszewski; R. Przygodzka; A. Stec; M. Woźniak | The Importance of Public Sources of Financing the Development of Renewable Energy in Agriculture, Using the Example of Eastern Poland | 2024 |
| 4 | A. Grabowy; D. Hammer; N. Rembisz; A. Stec | Analiza zachowań i preferencji turystycznych studentów Politechniki Rzeszowskiej | 2023 |