logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Marketing


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Systemy zapewnienia jakości produkcji, Zarządzanie systemami produkcyjnymi
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji
Kod zajęć:
762
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Systemy zapewnienia jakości produkcji, Zarządzanie systemami produkcyjnymi
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W30 C15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr Weronika Wojtowicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
nabycie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć związanych z marketingiem i z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa na rynku, kształcenie umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do rozwiązywania problemów organizacji związanych z działalnością marketingową

Ogólne informacje o zajęciach:

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Wojtowicz W. konkurencyjność a systemowe podejscie do organizacji procesu produkcyjnego Uniwersytet Szczeciński. 2012
2 Kotler Ph. Marketing Wyd.Rebis, Warszawa. 2005
3 Krawiec F. Marketing w firmie przyszłości Wyd. Difin, Warszawa . 2005
4 Kramer T. Podstawy marketingu PWE, Warszawa . 2004
5 Michalski E. Marketing: podręcznik akademicki Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Wojtowicz W. Konkurencyjność a systemowe podejście do organizaci procesu produkcyjnego Uniwersytet Szczeciński. 2012
2 Bielski I. Współczesny marketing. Filozofia, strategie, instrumenty. Wyd. Studio Emka, Warszawa. 2006
3 Nowacka A., Nowacki R. Podstawy marketingu Wyd. Difin, Warszawa. 2004
4 Adamczyk J. (red.) Marketing: doświadczenia i trendy Oficyna Wydawnicza PRz, Rzeszów. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kotler Ph. Marketing Wyd. Rebis. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu marketingu, identyfikuje zakres poszczególnych elementów marketingu mix

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania problemów w zakresie marketingu

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
jest przygotowany do uczestniczenia w budowaniu strategii marketingowej oraz do samodzielnego zdobywania wiedzy, a także do postępowania etycznego w ramach wyznaczonej mu roli

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia ekonomicznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżyniera. Posiada umiejętności pozyskiwania i analizowania informacji z literatury, prowadzenia badań marketingowych i oceny konkurencyjności jednostek gospodarczych. wykład, zadania problemowe kolokwium ustne K-W10+++
P6S-WK
MEK02 Zna koncepcję marketingu mix oraz rozumie rolę marketingu we współczesnej organizacji. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, dokonywać interpretacji danych pierwotnych oraz wtórnych, formułować wnioski. ćwiczenia problemowe, realizacja projektu badań marketingowych celem oceny konkurencyjności produktu. zaliczenie cz. pisemna, obrona projektu badan marketingowych K-W11++
K-U01++
K-U04+
K-K05+
P6S-KO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Istota i struktura marketingu. Marketing a cele działania organizacji. Orientacje biznesowe w działalności przedsiębiorstwa. Orientacja rynkowa jako podstawa marketingu. Marketing a otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa. Koncepcja marketingu mix - istota i zakres. Zależnosci między narzędziami marketngu mix. W03 MEK01
2 TK02 Badania marketingowe jako źródło wiedzy o rynku i konsumentach. Pojęcie i istota badań marketingowych. Klasyfikacje badań marketingowych. Proces realizacji badań marketingowych i jego etapy. Wykorzystanie badań marketingowych w prognozowaniu zjawisk rynkowych. - MEK02
2 TK03 Segmentacja jako narzędzie wyboru rynku docelowego. Istota segmentacji rynku. Kryteria segmentacji rynku. Wybór rynku docelowego. Postępowanie nabywców na rynku. Potrzeby ludzkie, ich hierarchia. Konsument i jego cechy. Proces podejmowania decyzji wyboru i zakupu. Znaczenie zachowania nabywców dla projektowania strategii marketingowych przedsiębiorstwa. - MEK01
2 TK04 Produkt jako element marketingu. Miejsce i funkcje produktu w marketingu. Klasyfikacje produktu. Strategia produktu. Kształtowanie struktury asortymentowej produktu. Cykl życia produktu i jego regulowanie. Marka jako element polityki produktu. Ochrona prawna marki. Opakowanie, oznakowanie produktu. - MEK02
2 TK05 Cena jako instrument marketingu. Miejsce i funkcje cen w marketingu. Metody kształtowania cen w przedsiębiorstwie. Strategie cenowe. Zależności pomiędzy ceną a jakością produktu. Zmiany i różnicowanie cen. - MEK02
2 TK06 Dystrybucja jako system udostępniania produktu na rynku. Pojęcie i funkcje dystrybucji. Kanały dystrybucji. Pośrednicy w kanałach dystrybucji. Rodzaje dystrybucji. Formy organizacyjne dystrybucji towarów: handel detaliczny, handel hurtowy. Logistyka marketingowa. - MEK02
2 TK07 Promocja jako narzędzie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. Instrumenty aktywizacji sprzedaży. Funkcja i rodzaje reklamy. Promocja uzupełniająca i jej narzędzia. Sprzedaż osobista. Public relations – kształtowanie stosunków z otoczeniem. Sponsoring. - MEK02
2 TK08 Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem. Określenie misji i celów przedsiębiorstwa. Plan marketingowy. Wdrażanie i organizacja marketingu w firmie. Kontrola efektywności działań marketingowych - MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 14.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 V. Dzyura; V. Gurey; I. Hurey; T. Hurey; P. Maruschak; W. Wojtowicz Dynamic Analysis of the Thermo-Deformation Treatment Process of Flat Surfaces of Machine Parts 2023
2 V. Gurey; I. Hurey; T. Hurey; W. Wojtowicz Fatigue Strength of Steel Samples After Friction Treatment 2023