
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest zapoznanie studenta z modelami termodynamiki.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot ma na celu przedstawienie studentom zagadnień termodynamiki procesów nieodwracalnych. Podstawowe definicje oraz podstawowe równania.
| 1 | S. Wiśniewski | Termodynamika techniczna. | WNT, Warszawa . | 2005 |
| 2 | J. Szargut | Termodynamika techniczna. | Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice . | 2011 |
| 3 | W. Szewczyk, J. Wojciechowski | Wykłady z termodynamiki z przykładami zadań. | Wyd. AGH, Kraków . | 2007 |
| 4 | J. Szargut, A. Guzik, H. Górniak | Zadania z termodynamiki technicznej, | Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice . | 2011 |
| 5 | I. Danielewicz-Ferchmin, A.R. Ferchmin. | Ciepło. | Wyd. Nauk. UAM, Poznań . | 1995 |
| 6 | P. W. Atkins | Podstawy chemii fizycznej | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa . | 2009 |
| 7 | K. Tkacz-Śmiech | Termodynamika dla ceramików | Oficyna Wydawnicza AGH. | 2013 |
| 1 | R. Gonczarek | Teoria przejść fazowych;wybrane zagadnienia | wyd. Politechniki Wrocławskiej. | 2004 |
| 2 | J. Szargut, A. Guzik, H. Górniak | Zadania z termodynamiki technicznej | Wyd. Politechniki Śląskiej. | 2011 |
| 1 | Z. Kędzierski | Przemiany fazowe w układach skondensowanych | Wyd. AGH. | 2003 |
Wymagania formalne:
Ma podstawową wiedzę z zakresu matematyki i fizyki oraz termodynamiki stopów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student rozumie koncepcje i modele termodynamiki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi wykorzystywać zasady termodynamiki w modelowaniu zjawisk i procesów chemicznych. Umie wykorzystać model gazu doskonałego w opisie przemian termodynamicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Student rozumie koncepcje i modele termodynamiki i potrafi wskazać przykłady ich zastosowań w opisie procesów w technice i zjawisk zachodzących w przyrodzie. | wykład, laboratorium problemowe | 3 kolokwia w trakcie semestru |
K-W02+ K-W03+ K-U01+ |
P7S-UW P7S-WG |
| MEK02 | Student potrafi podać zasady zachowania masy, pędu oraz energii | wykład, ćwiczenia rachunkowe | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna |
K-W02+ K-U01+ |
P7S-UW P7S-WG |
| MEK03 | Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole | ćwiczenia rachunkowe | obserwacja wykonawstwa |
K-U01+ |
P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W01,02 | MEK01 | |
| 1 | TK02 | W03, 04 | MEK01 | |
| 1 | TK03 | W05 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK04 | W06 | MEK01 | |
| 1 | TK05 | W07 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK06 | W08 | MEK01 | |
| 1 | TK07 | W09-W10 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK08 | W11 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK09 | W12-W13 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK10 | W14-w15 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK11 | L01-L04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 1 | TK12 | L05-L09 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 1 | TK13 | L10-L13 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 1 | TK14 | L14 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK15 | L15 | MEK01 MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
6.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
6.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 1) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | |
| Ćwiczenia/Lektorat | sprawdziany pisemne, aktywność na zajęciach |
| Ocena końcowa | średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych ze sprawdzianów pisemnych i aktywności na zajęciach |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | J. Romanowska; M. Zaguła-Yavorska | Microstructure and oxidation resistance of Pd+Zr and Pd+Hf co-doped aluminide coatings deposited on Mar-M247 nickel superalloy | 2023 |
| 2 | J. Romanowska | Przemiany fazowe metali: stan ciekły - stan stały | 2022 |
| 3 | J. Romanowska | Zjawiska cieplnoelektryczne w metalach | 2022 |
| 4 | J. Romanowska; M. Zaguła-Yavorska | The effect of precious metals in the NiAl coating on the oxidation resistance of the Inconel 713 superalloy | 2022 |
| 5 | J. Morgiel; J. Romanowska; M. Zaguła-Yavorska | The Influence of Pd and Zr Co-Doping on the Microstructure and Oxidation Resistance of Aluminide Coatings on the CMSX-4 Nickel Superalloy | 2021 |
| 6 | E. Dryzek; J. Romanowska; K. Skowron | Positron Annihilation Studies of Modified Aluminide Coatings on Nickel and Nickel Superalloy | 2020 |