
Główny cel kształcenia:
Prezentacja aparatu pojęciowego inżynierii oprogramowania. Zapoznanie z metodami, technikami i narzędziami wykorzystywanymi w procesie rozwoju systemów informatycznych zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem roli analityka biznesowego. Ukształtowanie umiejętności specyfikowania, analizy oraz projektowania rozwiązań informatycznych.
Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu prezentowane są zagadnienia związane z analizą oraz projektowaniem informatycznych systemów zarządzania. Szczególny nacisk położono na umiejętności w zakresie wykorzystania języka UML (ang. Unified Modeling Language) w procesie modelowania biznesowego oraz systemów informatycznych. Język UML jest standardem modelowania a jego znajomość jest wysoko ceniona przez pracodawców. Zajęcia praktyczne są realizowane w niewielkich zespołach przy wsparciu najpopularniejszego w branży oprogramowania. Taka forma zajęć pozwala nabyć zarówno umiejętności praktyczne, jak również, tak istotne obecnie umiejętności komunikacji oraz pracy zespołowej. Zajęcia uwzględniają również międzynarodowy standard analizy biznesowej Business Analysis Body of Knowledge.
Materiały dydaktyczne:
Aktualne wersje materiałów dydaktycznych są udostępniane na bieżąco pod adresem podanym przez prowadzącego.
| 1 | Pressman R. | Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania | WNT. | 2004 |
| 2 | Stevens P. | UML. Inżynieria oprogramowania. | Helion. | 2007 |
| 3 | Larman C. | UML i wzorce projektowe. Analiza i projektowanie obiektowe oraz iteracyjny model wytwarzania aplikac | Helion. | 2011 |
| 1 | Dąbrowski, W., Stasiak, A., Wolski, M. | Modelowanie systemów informatycznych w języku UML 2.1 | PWN. | 2007 |
| 2 | Maksimchuk,R.,A., Naiburg E. J. | UML dla zwykłych śmiertelników. | PWN. | 2007 |
| 1 | Schneider G., Winters J. P. | Stosowanie przypadków użycia | WNT. | 2004 |
| 2 | Cockburn A. | Jak pisać efektywne przypadki użycia | WNT. | 2004 |
Wymagania formalne:
Rejestracja co najmniej na semestr 6
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość podstawowych zagadnień w zakresie programowania komputerów oraz algorytmiki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności w zakresie tworzenia modeli pojęciowych i wykorzystania wizualnego języka modelowania.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Potrafi wymienić i omówić podstawowe etapy procesu wytwórczego systemów informatycznych | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W16+++ K-U01+ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | Potrafi wskazać na zastosowania i możliwości wykorzystania metod, technik i narzędzi analizy i projektowania systemów informatycznych | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W16+++ |
P6S-WG |
| MEK03 | Potrafi opracować projekt systemu informatycznego oraz przygotować specyfikację systemową w zakresie wymagań do rozwiązania informatycznego. | laboratorium problemowe | zaliczenie cz. praktyczna |
K-W16+++ K-U01++ K-U04+ |
P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01, W02 | MEK01 | |
| 6 | TK02 | W03 | MEK01 | |
| 6 | TK03 | W04 | MEK01 | |
| 6 | TK04 | W05 | MEK01 | |
| 6 | TK05 | W06, W07 | MEK02 | |
| 6 | TK06 | W08, W09 | MEK03 | |
| 6 | TK07 | W10, W11,W12 | MEK03 | |
| 6 | TK08 | W12 | MEK02 | |
| 6 | TK09 | W13 | MEK03 | |
| 6 | TK10 | W14 | MEK03 | |
| 6 | TK11 | W15 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK12 | L1 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK13 | L2 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK14 | L3 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK15 | L4 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK16 | L5 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK17 | L6 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK18 | L7 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK19 | L8 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK20 | L9 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK21 | L10 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK22 | L11 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK23 | L12 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK24 | L13 | MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK25 | L14 | MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
30.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego i drugiego efektu modułowego (MEK01, MEK02). Egzamin ma formę testu. Test składa się z pytań wielokrotnego wyboru. Stosowana skala ocen: do 50% punktów – 2,0; 51-60% –3,0; 61-70% – 3,5; 71-80% – 4,0; 81-90% – 4,5; 91-100% – 5,0. |
| Laboratorium | Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja trzeciego efektu modułowego (MEK03). Sprawdzian obejmuje zadania problemowe obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać WSZYSTKIE zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnie rozwiązanych zadań - 3,5; 40% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,0; 60% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,5; 80% poprawnie rozwiązanych zadań - 5,0; |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,4 i laboratorium z wagą 0,6. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie