
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami fizycznymi, z podstawowymi koncepcjami, zasadami i teoriami fizyki.
Ogólne informacje o zajęciach:
Poziom zajęć jest dostosowany do wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych przeciętnego absolwenta szkoły średniej oraz liczby godzin kontaktowych z fizyki .
Materiały dydaktyczne:
https://janmamczur.v.prz.edu.pl/
| 1 | R. P. Feynman, R.B. Leighton, M. Sands | Feynmana wykłady z fizyki | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 2001 |
| 2 | J.Massalski, M. Massalska | Fizyka dla inżynierów, t.I | WNT, Warszawa. | 2005 |
| 3 | J. Orear | Fizyka t.I i t.II | WNT, Warszawa. | 2004 |
| 1 | openstax.pl | Fizyka dla szkół wyższych, t.I | -. | 2022 |
| 2 | J. Walker | Podstawy fizyki Zbiór zadań | PWN, Warszawa. | 2017 |
| 3 | K. Krop, K. Chłędowska | Fizyka I pracownia: materiały pomocnicze | -. | 2017 |
| 1 | J. Walker | Latający cyrk fizyki | PWN. | 2007 |
| 2 | J. Kalisz, M. Massalska, J. M. Massalski | Zbiór zadań z fizyki z rozwiązaniami Cz.1 i 2 | Warszawa, PWN. | 1987 |
Wymagania formalne:
Status studenta 1 semestru
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość podstawowych pojęć z fizyki i umiejętność posługiwania się podstawowym aparatem matematycznym z zakresu szkoły średniej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność opisu ilościowego podstawowych zależności w fizyce.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność ciągłego dokształcania się w związku z szybkim tempem rozwoju i wzrostem zastosowań nauk fizycznych w technice oraz rozumie ich aspekt społeczny.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Potrafi zdefiniować wielkości fizyczne opisujące ruch prostoliniowy i krzywoliniowy, podać odpowiednie związki między nimi oraz obliczyc je dla prostych ruchów | wykład, ćwiczenia rachunkowe, ćwiczenia laboratoryjne | kolokwium, sprawozdanie z laboratorium |
K-W02+ K-U04+ K-K02+ |
P6S-KK P6S-UU P6S-WG |
| MEK02 | Zna zasady dynamiki dla ruchu postępowego, ruchu obrotowego, potrafi zapisać równanie Newtona w przypadku działania stałych sił. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, ćwiczenia laboratoryjne | kolokwium, sprawozdanie z laboratorium |
K-W02++ K-U04+ K-K02+ |
P6S-KK P6S-UU P6S-WG |
| MEK03 | Potrafi zdefiniować wielkości opisujące drgania harmoniczne i fale mechaniczne oraz napisać równanie drgań i równanie fali. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, ćwiczenia laboratoryjne | kolokwium, sprawozdanie z laboratorium |
K-W02+ K-U01+ K-U04+ K-K02+ |
P6S-KK P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| MEK04 | Potrafi zdefiniować pracę, energię kinetyczną i potencjalną, moc, pęd, moment pędu i potrafi je obliczyć w przypadku nieskomplikowanych ruchów. Zna zasady zachowania w fizyce klasycznej. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, ćwiczenia laboratoryjne | kolokwium, sprawozdanie z laboratorium |
K-W02+ K-U01+ K-U04+ K-K02+ |
P6S-KK P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| MEK05 | Zna wielkości charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne i potrafi zapisać prawa związane z nimi. Zna wielkości charakteryzujące fale elektromagnetyczne. | ćwiczenia laboratoryjne | sprawozdanie z laboratorium |
K-W02++ K-U04+ K-K02+ |
P6S-KK P6S-UU P6S-WG |
| MEK06 | Potrafi opisać budowę atomu i jądra atomowego. Potrafi podać opis cząstki relatywistycznej i opis kwantowy cząstki mikroświata. | ćwiczenia laboratoryjne | sprawozdanie z laboratorium |
K-W02+ K-U01+ K-U04+ K-K02+ |
P6S-KK P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W01-W02, C01-C02 | MEK01 | |
| 1 | TK02 | W03-W05, C03-C05 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK03 | W06-W07; C06-C07 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 1 | TK04 | WO8-W10, C08-C10 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 1 | TK05 | W10-WO13, C10-C13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 1 | TK06 | W14-W15, C14-C15 | MEK01 MEK03 MEK05 MEK06 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
4.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem. |
|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
6.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
6.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
11.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | możliwy jest test pisemny na zakończenie zajęć wykładowych |
| Ćwiczenia/Lektorat | na podstawie kolokwiów i aktywności na ćwiczeniach |
| Laboratorium | na podstawie pracy na zajęciach laboratoryjnych i sprawozdań (obliczeń) z każdego ćwiczenia laboratoryjnego |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z zaliczenia ćwiczeń rachunkowych i laboratoryjnych. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie