
Główny cel kształcenia:
Uwzględnienie aspektów ekologicznych i ochrony środowiska przyrodniczego przy podejmowaniu decyzji i aktywności technologicznej. Znajomość metod recyklingu materiałowego i organicznego dla poszczególnych rodzajów odpadów.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł obejmuje zagadnienia dotyczące: Czystej Produkcji (idea, elementy, narzędzia realizacyjne, opracowanie projektu CP), podstawowych technik przetwarzania odpadów (segregacja, rozdrabnianie, klasyfikacja, sortowanie, zagęszczanie) oraz metod recyklingu dla różnych grup odpadów.
Materiały dydaktyczne:
Prezentacja multimedialna
| 1 | B. Bilitewski, G. Härdtle, K. Marek | Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka | Wyd. „Seidel-Przywecki” Sp. Z o.o.. | 2003 |
| 2 | B. Draniewicz | Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji | Wyd. C.H.Beck. | 2006 |
| 3 | H. Żakowska | Recykling odpadów opakowaniowych | Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań. | 2005 |
| 4 | Zygfryd Nowak | Zarządzanie środowiskiem cz.1, cz.2 | Wyd. Politechniki Śląskiej . | 2001 |
| 5 | J. Kijeński | Odzysk i recykling materiałów polimerowych | Wyd.Nauk.PWN. | 2014 |
| 6 | W. Niemiec | Aspekty zarządzania środowiskiem w praktyce inżynierskiej | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2014 |
| 1 | B. Bilitewski, G. Härdtle, K. Marek | Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka | Wyd. „Seidel-Przywecki” Sp. Z o.o.. | 2003 |
| 2 | W. Niemiec | Zarządzanie środowiskiem : materiały pomocnicze | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2013 |
| 3 | J. Łunarski | Zarządzanie środowiskiem : praca zbiorowa | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2002 |
| 1 | B. Bilitewski, G. Härdtle, K. Marek | Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka | Wyd. „Seidel-Przywecki” Sp. Z o.o.. | 2003 |
| 2 | Z. Korzeń | Ekologistyka | Wyd. Instytut Logistyki i Magazynowania. | 2001 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej 6 semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów: Ekologia, Zarządzanie środowiskowe, Inżynieria wytwarzania: Przeróbka plastyczna, Materiałoznawstwo
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Potrafi pracować w zespole.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Student zna podstawowe pojęcia związane z problematyką recyklingu oraz ideą czystszej produkcji. Zna elementy oraz narzędzia realizacyjne Czystszej Produkcji. Zna zasady opracowania projektu Czystszej Produkcji. Zna podstawowe techniki przetwarzania odpadów oraz rodzaje i metody recyklingu dla różnych odpadów (odpady metalowe, odpady tworzyw sztucznych, odpady z kompozytów, odpady z nanomateriałów, odpady opakowaniowe). | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W09++ |
P6S-WG |
| MEK02 | Student potrafi dla konkretnego wyrobu ocenić możliwość i zasadność recyklingu materiałowego bądź surowcowego, dobrać odpowiednią metodę recyklingu lub odzysku oraz jest gotów zaproponować bardziej ekologiczną konstrukcję i technologię produkcji. | projekt zespołowy | prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu |
K-U01++ K-U04++ K-U08+ K-U17++ K-K02++ |
P6S-KK P6S-UU P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01-W04 | MEK01 | |
| 6 | TK02 | W05-W06 | MEK01 | |
| 6 | TK03 | W07 | MEK01 | |
| 6 | TK04 | W08-W09 | MEK01 | |
| 6 | TK05 | W10-W15 | MEK01 | |
| 6 | TK06 | P01-P15 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
4.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
6.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
13.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Egzamin pisemny weryfikujący osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK01. Egzamin w formie siedmiu pytań otwartej odpowiedzi. Kryteria weryfikacji efektu MEK01: ocenę dostateczną uzyskuje student, który na egzaminie pisemnym z części sprawdzającej wiedzę uzyska: 50-60% punktów,ocenę 3,5 uzyskuje student, który uzyska 61-70% punktów, ocenę dobry 71-80% punktów, ocenę 4.5 uzyskuje student, który osiągnął 81-90% punktów, ocenę bardzo dobry - powyżej 90% punktów. |
| Projekt/Seminarium | Warunkiem zaliczenia jest wykonanie oraz prezentacja projektu dotyczącego metod recyklingu wybranej frakcji odpadu, weryfikujące osiągnięcie efektu MEK02. Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK02: - ocena dostateczna - student wykonał i zaprezentował projekt, którego treść spełnia wymagania na ocenę dostateczną, ocena 3,5 - student wykonał i zaprezentował projekt, którego treść spełnia wymagania na ocenę 3,5; ocena dobra - student wykonał i zaprezentował projekt, którego treść spełnia wymagania na ocenę dobrą, ocena 4,5 - student wykonał i zaprezentował projekt, którego treść spełnia wymagania na ocenę 4,5; ocena bardzo dobry - student wykonał i zaprezentował projekt, którego treść spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą. |
| Ocena końcowa | Na ocenę końcową składa się 60% oceny z egzaminu pisemnego, weryfikującej osiągnięcie efektów kształcenia MEK01 oraz 40% oceny z projektu, weryfikującej osiągnięcie efektu MEK02. Ocena końcowa z modułu wyznaczana jest następująco: średnia 4,75-5,00 - ocena końcowa bardzo dobry; średnia 4,25-4,74 - ocena końcowa 4.5; średnia : 3,76-4,24 - ocena końcowa dobry; średnia 3,26-3,75 - ocena końcowa 3.5; średnia 3,00-3,25 - ocena końcowa dostateczny. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Gontarz; A. Skrzat; G. Winiarski; M. Wójcik | Computational Methods of the Identification of Chaboche Isotropic-Kinematic Hardening Model Parameters Derived from the Cyclic Loading Tests | 2024 |
| 2 | A. Gontarz; A. Skrzat; S. Wencel; G. Winiarski; M. Wójcik | Analysis of a New Process for Forming Two Flanges Simultaneously in a Hollow Part by Extrusion with Two Moving Dies | 2024 |
| 3 | Ł. Bąk; W. Frącz; G. Janowski; G. Ryzińska; M. Wójcik | Assessment of the Effect of Multiple Processing of PHBV–Ground Buckwheat Hull Biocomposite on Its Functional and Mechanical Properties | 2024 |
| 4 | Ł. Bąk; W. Frącz; G. Janowski; G. Ryzińska; M. Wójcik | Biodegradowalny kompozyt termoplastyczny, sposób wytwarzania biodegradowalnego kompozytu termoplastycznego oraz jego zastosowanie do wielokrotnego przetwarzania | 2024 |
| 5 | A. Skrzat; E. Spišák; F. Stachowicz; M. Wójcik | Crystal Plasticity Elastic-Plastic Rate-Independent Numerical Analyses of Pollycrystalline Materials | 2023 |
| 6 | A. Skrzat; M. Wójcik | Explicit and Implicit Integration of Constitutive Equations of Chaboche Isotropic-Kinematic Hardening Material Model | 2023 |
| 7 | M. Wójcik | Geopolimer oraz sposób wytwarzania tego geopolimeru | 2023 |
| 8 | M. Wójcik | Hybrid, Multiscale Numerical Simulations of the Equal Channel Angular Pressing (ECAP) using the Crystal Plasticity Theory | 2023 |
| 9 | A. Skrzat; M. Wójcik | An Elastic-Plastic Analysis of Polycrystalline Structure Using Crystal Plasticity Modelling – Theory and Benchmark Tests | 2022 |
| 10 | A. Skrzat; M. Wójcik | Coupled Thermomechanical Eulerian-Lagrangian Analysis of the KOBO Extrusion Process | 2022 |
| 11 | A. Skrzat; M. Wójcik | Numerical modelling of the KOBO extrusion process using the Bodner–Partom material model | 2022 |
| 12 | A. Skrzat; M. Wójcik | Identification of Chaboche-Lemaitre combined isotropic-kinematic hardening model parameters assisted by the fuzzy logic analysis | 2021 |
| 13 | A. Skrzat; M. Wójcik | The Coupled Eulerian-Lagrangian Analysis of the KOBO Extrusion Process | 2021 |
| 14 | V. Santana; G. Silva; M. Wójcik | Investigation on mechanical and microstructural properties of alkali-activated materials made of wood biomass ash and glass powder | 2021 |
| 15 | A. Masłoń; F. Stachowicz; M. Wójcik | Sposób otrzymywania nawozu osadowo-popiołowego oraz nawóz osadowo-popiołowy | 2020 |
| 16 | A. Masłoń; F. Stachowicz; M. Wójcik | The Use of Wood Biomass Ash in Sewage Sludge Treatment in Terms of Its Agricultural Utilization | 2020 |
| 17 | A. Skrzat; M. Wójcik | An Identification of the Material Hardening Parameters for Cyclic Loading-Experimental and Numerical Studies | 2020 |
| 18 | A. Skrzat; M. Wójcik | Fuzzy logic enhancement of material hardening parameters obtained from tension–compression test | 2020 |
| 19 | A. Skrzat; M. Wójcik | Numerical Modeling of Superplastic Punchless Deep Drawing Process of a Ti-6Al-4V Titanium Alloy | 2020 |
| 20 | A. Skrzat; M. Wójcik | The application of Chaboche model in uniaxial ratcheting simulations | 2020 |
| 21 | M. Wójcik | Investigation of filtration properties and microbiological characteristics of sewage sludge after physical conditioning with the use of ground walnut shells | 2020 |