
Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności pozwalających na:
- przygotowywanie schematu relacyjnej bazy danych na podstawie modelu encja-związek,
- tworzenie zapytań QBE (Query By Example),
- formułowanie zapytań w języku SQL (Structured Query Language),
- tworzenie formularzy i raportów,
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów czwartego semestru
Materiały dydaktyczne:
plitwin.v.prz.edu.pl
| 1 | J. Jakieła, P. Litwin | Bazy danych. Przewodnik architekta informacji | Wydawnictwo KORAW, Rzeszów. | 2011 |
| 1 | J. Jakieła, P. Litwin | Bazy danych. Przewodnik architekta informacji | Wydawnictwo KORAW, Rzeszów. | 2011 |
| 1 | R. Elmasri, S. Navathe | Wprowadzenie do systemów baz danych | Helion. | 2019 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej 4 semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z zakresu systemów operacyjnych i oprogramowania komputerów
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność obsługi komputera PC z systemem operacyjnym Windows
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Pracując samodzielnie i w zespole zbiera wymagania i projektuje związki encji oraz relacyjną bazę danych | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+ K-U03+ K-U04+ K-U05+ K-U12+++ K-K04+ |
P6S-KO P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK02 | - tworzy zapytania QBE (Query By Example) oraz w języku SQL (Structured Query Language), | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K-U01+ K-U05+ K-U12+++ |
P6S-UW |
| MEK03 | -buduje interfejs użytkownika relacyjnej bazy danych wykorzystujący formularze i raporty | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K-U12+++ |
P6S-UW |
| MEK04 | Stosuje wiedzę z zakresu projektowania, implementacji i użytkowania baz danych. | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W16++ |
P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 4 | TK01 | W01 | MEK04 | |
| 4 | TK02 | W02 | MEK04 | |
| 4 | TK03 | W03 | MEK04 | |
| 4 | TK04 | W04 | MEK04 | |
| 4 | TK05 | W05 | MEK04 | |
| 4 | TK06 | W06 | MEK04 | |
| 4 | TK07 | W07 | MEK04 | |
| 4 | TK08 | L01 | MEK01 | |
| 4 | TK09 | L02 | MEK01 | |
| 4 | TK10 | L03 | MEK01 | |
| 4 | TK11 | L04 | ||
| 4 | TK12 | L05 | MEK02 | |
| 4 | TK13 | L06 | ||
| 4 | TK14 | L07 | MEK02 | |
| 4 | TK15 | L08 | MEK03 | |
| 4 | TK16 | L09 | ||
| 4 | TK17 | L10 | MEK01 | |
| 4 | TK18 | L11 | MEK01 | |
| 4 | TK19 | L12 | MEK02 | |
| 4 | TK20 | L13 | MEK02 | |
| 4 | TK21 | L14 | MEK03 | |
| 4 | TK22 | L15 | MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 4) | Przygotowanie do zaliczenia:
15.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja efektu modułowego MEK04. Aby uzyskać ocenę dostateczną student musi uzyskać 60% punktów. Wyższą ocenę można uzyskać przy następujących progach punktowych: od 65% punktów - 3,5; od 75% punktów - 4,0; od 85% punktów - 4,5; od 90% punktów - 5,0. |
| Laboratorium | Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja pierwszego, drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK01, MEK02, MEK03). Sprawdzian obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę, zgodnie z regułami zapisanymi w arkuszu zadania. Aby uzyskać ocenę pozytywną wymagane jest: MEK01 - Utworzenie tabeli zawierajacej poprawnie zdefiniowane pola i klucz podstawowy oraz utworzenie zwiazku tabel o poprawni dobranych właściwosciach; MEK02 - utworzenie poprawnej siatki projektowej kwerendy QBE oraz wprowadzenie podanych modyfikacji SQL; MEK03 - utworzenie wymaganego formularza lub raportu |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona ocen efektów modułowych z wagami: MEK01 - 0,3, MEK02 - 0,2, MEK03 - 0,1, MEK04 - 0,4. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Zadania laboratorium.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka | Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing | 2024 |
| 2 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level | 2024 |
| 3 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Inclusive manufacturing through the application of lean tools to sustainability issues | 2024 |
| 4 | M. Cioch; A. Gola; P. Litwin; Ł. Wójcik | Optimization of the Flow of Parts in the Process of Brake Caliper Regeneration Using the System Dynamics Method | 2024 |
| 5 | P. Litwin; A. Szymusik | System Dynamics in Manufacturing Processes Modelling and Analysis | 2024 |
| 6 | B. Azarhoushan; A. Bełzo; A. Borowiec; B. Ciecińska; F. Hojati; P. Litwin; M. Magdziak; A. Markopoulos; R. Wdowik | Selected case studies regarding research-based education in the area of machine and civil assemblies | 2023 |
| 7 | P. Litwin | Zastosowanie metody dynamiki systemów w analizie procesów produkcyjnych | 2023 |
| 8 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies | 2022 |
| 9 | E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka | Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 | 2022 |
| 10 | P. Litwin; D. Stadnicka | Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process | 2022 |
| 11 | A. Chmielowiec; P. Litwin | Efficient Inverted Index Compression Algorithm Characterized by Faster Decompression Compared with the Golomb-Rice Algorithm | 2021 |
| 12 | D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang | Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals | 2021 |
| 13 | J. Jakieła; M. Olech; M. Rataj | Crossing the Chasm-from Business Models to Software Architecture | 2020 |
| 14 | P. Litwin; Ł. Paśko | Metody klasteryzacji danych w badaniu podobieństwa parametrów procesu wytwórczego | 2020 |